Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kiara

Ingen fart på båten

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Har ett litet problem, sjösatte båten idag och när jag skulle köra iväg så får jag bara upp farten i 8 knop...ska göra minst 25...Har två AD41 och 290dph drev. Det konstiga är att båten inte orkar få upp varvet mer än till 2000 varv när jag kör, varvar jag motorerna löst  så varvar dom sin 3500+. Min första fråga, snurra DPH dreven/propellrarna åt olika håll, skulle detta kunna uppstå om man blandat ihop Styrbord och babords propellrar. Har även haft dreven borta för provtryckning och sedan dit monterade av företeget kan något där gått fel ? Eller fiinns det några andra ider om vad som kan gått fel ?

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som turbosarna fastnat, väldigt vanligt under vintern. Pilla bort luftburken o se om kompressorhjulen sitter fast, bara att knacka loss lite försiktigt i så fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara rost runt avgasturbinen, som gör att de fastnar. Det brukar lossna om man vrider på axeln. Om man vill fixa det mer permanent, får man ta bort avgaskröken och skrapa rent i huset från rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser bränslefilter och ledningar ut? När är de bytta senast?

Angående dreven: Har du knappast ett DPH, troligtvis ett DPA - DPE.
Rotationen är dock samma på BB och SB drev. Propellrarna på DP dreven är ju motroterande i sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...