Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
linnea2013

Mercruiser 3.0 -98 som går på 3 cyl.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På tomgång går motorn "orent" och när jag drog ut tändhatten på första tändstiftet (bakifrån räknat) så hände det ingenting. Dom andra stiften ändrade motorgången. Stiften är nya och det "knäpper" i tändhatten så impulser kommer fram. Jag har inte lyckats få bort stiftet ännu för det krävs en väldigt slimmad nyckel men om vi utgår från att det slår gnistor, vad kan jag då göra?

 

Är det farligt för motorn att dra av tändhatten när motorn varvar lite för att se så det inte bara är problem på tomgång? Tänkte bara om det kan vara ett problem med bränslet? Att den får för lite på tomgång men när spjället öppnas mer kanske den tänder till?

 

Vill fråga här först för jag vill inte riskera att förstöra någonting.

 

Tack för er tid :). Med vänlig hälsning

Redigerad av linnea2013

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle börja med ett leakdown test..

Det har inte kommit in nått vatten i cylindrarna i samband med att avgaslimpan har läckt (antar att det är samma motor vi pratar om)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon större fara är det nog inte men jag har inte lyckats göra det utan att få stötar.

 

Är det insprut och vilken modell av insprut isåfall? Jag misstänker att det är förgasare eller tbi vilket gör att problemet antagligen inte ligger på förgasare/insprut utan att något skiljer sig på den cylindern. Börja som sag med leakdown och / eller kompressionstest och avgör så att cylindern är frisk först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med om ngt liknande på min omc 3.0 då hade jag kastat om två tändkablar. Motorn gick dåligt och när jag lättade på en kabel gick den fortfarande dåligt.

Om inte det hjälper skulle jag byta stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...