Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
hosianna

Högtryckstvätt på teakdäck?

Rekommendera Poster

Har någon testat högtryckstvätt på teakdäck. Alltså, sån där snurrpryl som man har på trallvirke. Vågar man testa? Orkar fan inte ligga på knä och gno...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Risken är att du förstör teakdäcket!

Skaffa en borste med skaft. Så slipper du ligga på knä!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borste på skaft (levang) och såpa. Sen ska man skura tvärs fibrerna har jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har någon testat högtryckstvätt på teakdäck. Alltså, sån där snurrpryl som man har på trallvirke. Vågar man testa? Orkar fan inte ligga på knä och gno...

 

Vad har du för handikapp som gör att du inte orkar det!?

eller är det bara ........................!?  ;)

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i kontakt med en kille som hade en Bavaria 42 (när jag skulle köpa båt i höstas). Han hade tvättat sitt teakdäck med högtryckstvätten och förstört däcket totalt. Kostnad för att lägga nytt, ca 200 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har någon testat högtryckstvätt på teakdäck. Alltså, sån där snurrpryl som man har på trallvirke. Vågar man testa? Orkar fan inte ligga på knä och gno...

 

Vad har du för handikapp som gör att du inte orkar det!?

eller är det bara ........................!?  ;)

 

Jag har fått den allvarliga diagnosen Latmaskus severus. Det är hemskt. Läkaren har föreskrivit sträng avhållsamhet från arbete

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200 kkr låter dyrt för att vara lat.... Blir nog såpa och borste, trots allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

200 kkr låter dyrt för att vara lat.... Blir nog såpa och borste, trots allt.

 

Skit i borsten oxå. Här är et recept.........bäst and billigst:

 

Fukta teak'en med sötvatten.

 

Blanda 10 liter ljummet vatten med 0,1 liter Grönsåpa och 1 liter Klorin (orginal)

 

Stryk blandingen över däcket. Låt stå 1 timme, evnt. stryk lite extra efter halva tiden.

På särlig skitna (mögliga) ställen; jobba försiktig med en tvättsvamp mästadels på tvären av träfibrorna.

 

Skölja så noga med sötvatten, lågt tryck, till alla skumrester är borta.

 

Fukta så däket en gång till med normal mängd sötvatten / Yes (eller autoshampo) ; skölj; klart.

 

I fortsättningen skall du ALLTID använda saltvatten efter regn att spola däcket med. (salt är konservering och hindrar mögel) Har du båten i sötvatten får du köpa salt till hinken ;-)

 

Receptet är från Hallberg Rassy. Mitt däck är 43 år gammalt , alltid tvättad på detta sättet, still going!

 

PS. JA, du kann köpa "lurium" i båtaffären til multum. Men detta kostar kaffepengar  ;)

 

Glad Sommar, utan ryggskott.

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Lurium ska man akta sig för. Ditt recept lät riktigt bra. Får väl testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, håll inte på att borsta, det är bara i gamla sjömansfilmer man ser folk skura däck... Problemet med mitt däck är just där sötvatten gärna hamnar, t ex där vanten möter däcket, där växer en del alger. Jag märker också en stor skillnad på algtillväxt den här vintern när jag ligger i sötvatten. Jag tycker att det mesta av algerna försvinner av sig själv när man börjar använda däcket.  Ett teakdäck ska ju inte heller se ut som en plastmatta.

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man på segelfartygens tid skrubbade däck så gjorde man det med tegelsten, även effektivt mot sjösjuka i dåligt väder. I modern tid på värmen brukade däcken "nattas" varje morgon dvs spola bort saltet med färskvatten annars blir däcken hala framåt dagen.

 

En kille som köpte en gammal båt med ett fult teakdäck provade att hårdhänt tvätta med högtryck. Efter ha fått torka ut under vintern slipades och nåtades däcket om. Efter flera år är däcket fortfarande snyggt. 200 papp för att fixa däcket låter dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...