Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bennyj

Stoppade i kaffekokaren i 12v uttaget

Rekommendera Poster

Stoppade i kaffekokaren i 12v uttaget, sen slogs radion av. De går på samma knapp huvudpanelen.

Tog bort radion, bort med 12v uttaget, kollade säkringarna. Men på manöverpanelens alla knappar finns det en diod på övre vänster sida av alla knappar, som indikerar om det är påslaget. Den blinkar nu, i manualen står det att när det blinkar är det nån störning. Undrar nu, hur återställer jag den indikationen?

Allt är urkopplat... står inget i manualen .... Båten är en Bavaria 27 sport med en VP D4

 

Mvh

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kompis - har du ett Can-BUS elsystem i båten, eller är det ett traditionellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, Nu kom det termer jag inte kan. men den ser ut som på bilden, bara det är till en segelbåt.

post-103569-0-53387600-1397827529_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 28:an som min vän äger så sitter säkringarna på kretskortet till styrningen. Detta elände har idoterna på Bavaria placerat på ett riktigt korkat ställe. Om du kryper in i midkabins sängar längst till styrbord. I taket där så sitter en lucka som du kan öppna. Uppe på insidan av skrovet sitter ett kretskort som innehåller knutpunkten för styrning av ström. På kortet sitter relän och säkringar.

 

Visst låter det som ett skämt, men tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På min båt hittade jag den efter en timmes letning precis där du beskriver, förutom att den satt på väggen bakom mittenluckan. Säkringar är utmärkta i manualen, så de är kollade.

Men reläer är inte utmärkta. Och hur man "nollställer" eller återställer felblinkningen finns inte en rad om .... :(

 

Tack i allafall, Söker fortsatt en orginal manual till båten! Har nån vore det kanon att få en på pdf eller liknande

 

Mvh

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har lossat + kabeln på alla 3 batterierna. Ändå lyser lampor, gps mm. Finns det fler .... Eller är det nåt litet "Backupp" batteri gömt nånstans ?
Nån som vet?

 

Vad jag förstått så är de tre batterierna i motorrummet ett = start. två= förbrukning. tre= Bogpropp. Alla de tre batterierna är urkopplade. Ingen landström. Inget synligt batteri fram vid bogproppen......

 

Ändå lyser allt....

Redigerad av Bennyj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta stämmer men som jag fått höra Brukar Bavaria ha elektroniska säkring, det skulle betyda att säkringarna på kretskortet bara är en extra säkerhet. Därav den till synes idiotiska placeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...