Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peter_K

Plywood med laminat

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller på och bygger om lite i pentryt och har plockat bort den "teak"mönstrade laminerade plywooden som utgjorde bänkskiva och trodde i min enfald att sådant var bara att köpa nytt, men så enkelt var det inte. Har letat överallt..?

 

Nåväl - var köper man en halv skiva 10 mm plywood med vitt (eller hellre ljusgrått) laminat på som har en total tjocklek av c:a 12 mm i Stockholmsområdet? Känns som en produkt som någon borde ha "på hyllan"

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta bänkskivor/ kanske alla på bygghandeln går bort då de är tillverkade av spånskiva, ett material som inte platsar alls i båtsammanhang.

 

Oldtimers förslag verkar bättre då denna väggbeklädnad är tillverkad av VBP plywood som tydligen är godkänd att använda i badrum, med de stränga krav som förekommer där.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att byta min skiva i samband med att jag renoverade köket och bytte ut ugn etc…  Hade helst tagit ett modernt material ( typ coelan eller vad det nu heter ) men det var för mycket vinklar och vrår för att få en färdiggjord skiva levererad? ( Dvs för dyrt och svårt att mäta upp )
Och jag tvekar på min förmåga att för första gången i mitt liv sätta sågen i ett så hårt och dyrt materiel. Det här norska fabrikatet såg jag aldrig men byggvaruhusens spånskivor funkar ju inte även om de skulle höja mitt kök några centimeter vilket vore bra?

Det slutade med att jag kommer att lägga ett antal lager lack ovanpå den skiva jag redan har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Status:

Oldtimers förslag visade sig inte helt bra, tyvärr. Vita släta laminat är beställningsvara, det fnns bara "kakelmönstrat" med spår frästa för att likna fog på hyllan samt blommigt... tyvärr, för det var riktigt lovande.

Jag är därför fortfarande öppen för förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker också… en så tunn skiva som möjligt som det fortfarande är möjligt att såga i för en amatör… vitt eller ljust laminat som absolut är vattenhärdigt…. VAR?

 

Eller finns det en frisvängande Coelan-installatör som kan tänka sig att komma ut till min båt? För jag klarar inte att såga ut alla vinklar och uttag för platta plus sink i en tung skiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyetenskivan är jag skeptisk till. Dels tror jag den är repkänslig, dels lär den väga en del.

Ja, det klassiska laminatet är det jag är ute efter. Men det ska vara limmat på plywood, det som finns i butiker är limmat på spån. Just nu lutar det åt att jag tvingas gå till ett snickeri, eller försöka limma själv, för enbart laminat går att köpa lite här och var.

 

Det jag hittat är att Ekesiöö kan ta hem en sådan skiva jag vill ha från Sigvard Spångberg till det facila priset av c:a 2.300 kr. Jag behöver kanske hälften av den, men om någon vill köpa halva (c:a 1200x1200) är det ett bra alternativ. Vit, slät, 12 mm. Tar ett par-tre dagar att få hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag på en rejäl spillbit kompaktlaminat på ett snickeri för en OK peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...