Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gissla

Rimligt Pris motormontering?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, medan verkstäderna har påskstängt sitter jag och skissar på mitt nästa projekt.

 

Har idag en Mercruiser 3.0 med Alpha drev.

Har tänkt köpa ett nytt komplett motorpaket bestående av Mercruisers 4.3mpi sötvattenkyld, med nytt Alpha drev, reglage osv.

 

När jag lämnar in den för montering kommer nuvarande motor vara urplockad men sköld och andra tillbehör sitter kvar.

 

Vad är rimligt monteringspris för det hela om jag köper motor från firman som monterar?

 

Båten är en 18ft Bowrider.

 

Alla svar uppskattas!

/Mvh

Redigerad av gissla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om motorfästena behöver plastas om?

Jag har någon konstig 3liters motor med fästen på samma sida (inte ett stort längst fram) som 4.3 motorn så dom ser lika ut, alltså nej vad jag kan se :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som tror sig kunna gissa vad vi pratar om för pengar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har precis bytt en V8 motor i min Regal. Jobbet är ju detsamma bara storleken skiljer  :)  Jobbbet var att lyfta ur den gamla och lyfta i den nya. Drevet var bortplockat. Ingen el, bränsle eller vattenanslutningar behövde ändras. Starta upp, lufta styrservo och lite småjusteringar

Kostanden blir i runda slängar 10 000.

 

//LG

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl nästan omöjligt att säga utan att veta vad det är för märke/modell, eller utan att ha sett båten. I vissa fall kan man bli tvungen att demontera halva motorn, lägga den på plats, och montera tillbaka allting igen, t.ex. om det är riktigt trångt...

Alla smallblock motorer (3.0-5.7l) passar på samma bädd. Dock brukar man alltid använda alla 8 pinnskruvar i skölden på alla V8 och nyare V6:or

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min v8 ville de ha 30000:- för att installera i ett tomt motorutrymme. Jag ville också att motorutrymmet skulle målas innan installation.

Obs. Detta pris gav han över telefon utan att ha besökt båten men han visste ungefär hur den såg ut.

Motorfästna behövde plastas om på min men skölden passade i samma bulthål.

 

Slutade med att jag gjorde det själv. Mååånga timmar blev det men riktigt bra och snyggt. Det blev som jag ville ha det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...