Jump to content
Saturday 03 December 2022
Sign in to follow this  
Tolly

Vridbara (feathering) eller folding propellrar?

Recommended Posts

Jag har ägnat ganska mycket tid, på nätet och i kontakt med olika leverantörer och tillverkare, för att komma fram till vilket av vridbara eller fällbara propellrar som är bäst. Med hänsyn till användningsområdet för vår båt, dvs långsegling och ofta över öppet hav, samt god manövrering i trånga passager eller tilläggningsplatser,har vi (jag och min fru) kommit fram till att vridbara är det optimala för vår del.

Min erfarenhet är dock att fällbara propellrar är det överskuggande vanligaste bland svenska seglare och det skulle därför vara intressant att få uppfattningar

från dina erfarenheter.

 

Rolf

 

Prout 50 Quasar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har en relativt gammal 2-bladig foldingpropeller som funkar helt ok både på öppet hav och vid manövrering i hamn. Det sämsta är dragkraften bakåt.

 

Det jag hört är att många som byter sin äldre 2-bladiga foldingpropeller mot en ny 3-bladig tycker det är ett lyft just när det gäller backning.

 

Nu är jag ute och gissar, men jag kan tänka mig att en foldingpropeller kan drabbas av att inte vika ut sig om det hunnit växa diverse saker på den och bara tanken på den risken kan ju kännas jobbig.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

En propeller med vridbara blad är dyrare och bättre. Den har ju rätt sida i drivet både framåt och bakåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en vridbar  Vegan, hade folding i Scampin och har fast i Caribicen.
Den vridbara fungerar fantastiskt vid "finmanövrering" eftersom du steglöst kan justera mellan fram back mm.
Anledningen tror jag, i Vegan, att man valt det alternativet är att propelleraxeln alltid roterar åt samma håll, Inget backslag!
Jag har heller ingen koppling/ friläge vilket gör att propellern roterar alltid när motorn är igång.

 

Folding fungerar bra men har givtevis lite sämre back-kraft.

Den fasta fungera ju kanon åt båda håll. Kraften den utsätts för av vattnet  när båten rör på sig försöker ju å andra sidan få propellern att rotera och då följer ju backslagsväxellådan med i rotationen. Det kan låta en del. Jag kan ha drivläge på, då låter det inte men propellern kan ju bromsa lite vid segling.
Långsegling....
Jag har aldrig haft något bekymmer med någon variant fast Jag skulle nog välja fast propeller, minst saker som kan krångla då.

Folding eller vridbar..
Enda krångel jag haft med Vegans är att den satt sig lite förra våren. Lite rostlösare löste problemet. Hade glömt smörja vid upptagning.
Folding känns lite vekare.... e nog "hugget som stucket"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...