Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Gäst Mats

'Kina' motor

Rekommendera Poster

Norge ligger nära Sverige....men inte fan vet norrmännen hur man lirar hockey :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts är det bra att du har nära till reservdelar och service om du behöver. I Finland är Lombardini bland de ledande, om jag inte minn fel. Bor du norröver är det ett solklart alternativ.

 

En annan praktisk sak att kolla upp är hur dina utrymmen ser ut där din valda motor har servicepunkter, impellerlock, olje- och bränslefilter etc. Man ska inte behöva lyfta ur motorn för att byta bränslefilter eller impeller, t.ex.

 

Lycka till! 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vår värld krymper och vi måste anpassa oss där efter. Att gå in i en butik och köpa reservdelar till bilen båten eller vad det nu är och tro att dom har det på lager så är det inte i idag. På ”din bil” får man vänta ett par dagar medan dom skickar efter den efterfrågade delen.


Båt världen är lite efter men skepps handeln fylld med prylar på hyllorna är på väg att försvinna. Idag får man beställa och vänta några dagar. Om jag går in i en affär och beställer en reservdel till min Volvo motor och får vänta 3 dagar på delen eller jag beställer en del till min Kina motor via nätet och får vänta ett par dagar innan delen kommer på posten. För mig är det samma sak enda skillnaden är förmodligen priset. Det klassiska argumentet att volvo har märkes värkstäder runt vårt land. Är möjligen bra på bilsidan men på båtmotorsidan är dessa verkstäder bereda att skruva med allt som brummar och klarar av vilken motor som helst beroende på att det är så enkel teknologi i en marin disel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de va mycke om kinamotorn....den kan väl duga i och för sej.....men inte i en 70-talssegelbåt, den är alldeles för tung.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den befintliga motorn i min båt väger 290kg.

Så vikten är inget problem.

Saken är att INGEN här på MG har köpt eller känner någon som har köpt en sån här motor. Eller?

Jag vill inte vara först....smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mesta prylar vi köper är kinaproducerade grejer numera.
 
Ingen tänker väl på det för ofta står det kända varumärken på dem.
 
Kineserna säljer gärna reservdelar.
 
Ett flyg från Kina tar c:a 10 timmar. Med omlastningar och marktransporter och trassel några dagar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade min Yanmar havererat hade jag nog köpt kinamotorn. Det enda är väl vikten. Med riskför att bli halshuggen... Det sista jag köpt hade varit Volvo Penta. Så många jag känner som bara haft problem med sina Pentor, inte de gamla, utan nya och framför allt de större för yrkesmässigt bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bara skillnaden på mopeder.

De som är Kina produktion och de som är från Japan eller Taiwan.

 

Skillnad, gissa?

 

 

Finns gott om dem på Blocket.

Ibland läser man, 1 år gammal, nyrenoverad motor, woow gött, nytt o fint.

(nu får du fundera lite själv, jag kommer inte med svaret)

 

Jo det är billigt. Möjligen en gräsklippare men aldrig en båtmotor.

Stannar gräsklipparen kan jag gå in och sätta mig och sura för jag var så blåst så jag köpten en sådan.

 

Båten, nä nä, så blåst är jag inte.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en segelbåt jag har och motorn går ytterst lite, skulle den lägga av är det inte hela världen. Att anta att något är skräp bara för att det står \Made in China\ är lite väl trångsynt. Det är inte länge sedan man sa lika dant om japanska bilar. Se var Toyota är i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Kina-moppe och se hur många timmar den håller. Försök sen få tag i reservdelar....

 

Det fanns en tid när även japanska bilar var skräp. Alla har vi väl haft en Datsun.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kina och Japan är inte samma sak.

De ligger båda i Asien men har totalt olika kultur när det gäller arbete.

Den kvalitetshöjning som Japan gjort sedan de tillverkade skit saker på 60 talet är det tveksamt om Kina kommer klara av.

I dagsläget är det stor skillnad.

 

Personligen har jag atdrig fått det till att bli enkonomiskt vettigt att köpa billigt. Brukar bli dyrt senare.

 

Visst kan man köpa en billig motor och stoppa i sin segelbåt om man inte är så beroende av att den ska gå, att man inte tycker att miljön är så viktig och att andrahandsvärdet på båten knappast går upp.

 

Så tillbaka till frågeställaren inledande frågor.

Hur är kvaliten,  troligen tveksam

Kommer det finnas reservdelar, kanske men inga garantier finns om resevdelar i 10 år vilket vi ofta förväntar oss. Man får vara glad om det överhuvudtaget går få tag i.

 

Men visst är det frestande, aldrig

Det tog inte lång stund för mig att fatta att det finns ett visst samband mellan pris och kvalitet.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det fanns en tid när även japanska bilar var skräp. Alla har vi väl haft en Datsun.

 

Bästa diesel bil någonsin haft helt deras tidiga bluebird diesel är helt fantastisk.

 

Problemet med kina är att de inte behöver bry sig om resten av världen deras egna inhemska marknad är störst, japan har det omvända förhållandet lilla japan är helt beroende av omvärldens marknader detta anpassar kvaliten till efterfrågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häpp

De är i behov av väst då vi sitter på kapitalet (än så länge)

 

Felet är att vi acepterar skiten som kommer till oss.

 

I Afrika har de bättre förstånd och där är inte Kinesika kläder poppis. De förväntar sig att de ska hålla normalt slitage. Men här köper vi vilken skit som hellst bara det är billigt.

 

Kolla Rusta, ÖB en hel del på Jula och Biltema.

Ser ofta likadant ut men knappast samma.

 

 

Allt är inte guld som glimmar.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Håller med Ringhede om att allt som glimmar inte är guld.

 

Men man kan nog inte negligera den import av varor som trots allt ändå kommer in över gränsen.

Vi här uppe i kalla norr kan nog inte påverka vad som ska tillverkas i fjärran östern, och till vilket pris heller för den delen.

 

Vi är trångsynta på det efterkommande resultat som blir när Kina och andra länder där borta konkurrerar ut västerländsk produktion.

 

Nu hänger inte ens Polen med i priskriget mot fjärran östern.

Segel som tillverkas i Polen är idag dyrare än Thailandstillverkade,

Kläder som förr syddes upp av föredetta hemmafruar på företag i tygriket runt Borås, som sedan lades ner till förmån för Polen och baltländerna får oxå stänga igen nu. Därför att det är så mycket billigare att tillverka detta i Asien.

När ska denna karusellen sluta snurra? Troligen när vi i väst har bytt plats med öst, när hela den ekonomiska världsbilden har vänts till östs fördel och vi står där med byxorna nere vid anklarna och ber om ekonomiskt understöd för att klara vår vardag.

 

För att återgå till det här med pris på varorna från Kina så får man vad man betalar för brukar det heta.

 

Som ett exempel, http://www.trendimport.se/motor.asp?content=http://www.trendimport.se/system/search/product.asp?id=6515

 

Denna gummibåt kanske håller lika länge som en av mera känt märke? men om inte så har kanske köparen varit nöjd med föremålet under dess levnadstid i förhållande till priset? Men om vi inte köper dessa produkter utan bojkottar all import härifrån så hjälper det föga, någon annan köper ändå. Och det vi inte köpte var ändå en piss i Missisippi om ni förstår vad jag menar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte att det lönar sig i långa loppet.

kolla garantierna noga, men även om det lovas bra garantier så vet man aldrig om säljaren har ett annat namn på firman om ett par år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men finns det nån här på MG som har köpt en?

Det vill jag veta!

Kommer ni att hacka på mig om jag köper en sån?6.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag ska inte hacka på dig. Jag skulle allvarligt överväga det Kinesiska alternativet. Det mesta av det vi köper av prylar idag är kinesiskt.
 
Reservdelsatser skulle jag köpa samtidigt med motorn. Eller egentligen skulle jag börja med att beställa det vanliga som behövs för ett par år framåt: Impeller, ventillyftare, matarpumpsmembram, och varför inte en kolvsats med ringar och foder, komplett packningssats, extra generator, remmar, en uppsättning spridare, verkstadshandbok och verkstadsverktyg och specialprylar för justering mm.
 
Man kan börja med lilla underhållssatsen för att testa om det finns reservdelar och sedan slå till med köp av motor och samtidigt stora reservdelssatsen som man specar upp.
 
Går det inte att köpa en impeller och t.ex ett matarpumpsmembram på ett par dars levtid så skulle jag vänta med köpet kanske. Eller se det så att med de reservdelar som jag köper klarar jag mig i 10 år och slår till med köp ändå.
 
Den som låter pengarna stå på banken tar ingen stor risk men man får ingen stor vinst heller. Den som köper etablerat märke tar ingen stor risk men det kostar. Vågar man inget så vinner man föga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kineserna är rätt angelägna på affärer och det är inte omöjligt att du kan ta hem en motor själv. Kolla med alibaba.com t.ex men gör det gärna på en tillfällig e-postadress för det kan vara rena störtfloden med svar. Provexemplar kan du ta hem oftast och det är nog drygt halva priset av vad Norrlandsfirman tar. Har du nån som kan upplåta del i container så kan det kosta ett par tusen i frakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst typ hundra inlägg om den här motorn. Ingenstans står det vad det är för märke. Jag är väl den ende i hela universum som inte vet helt självklara saker som det. Den kanske har den kinesiska beteckningen Kinamotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hör ni, det diskuteras allt från miljö till facket och billigt skit och arbetskraft och garantier och jag vet inte vad.
Men hur många har sett och använt dessa motorer?
En hade visst problem med garantin och otrevligt bemötande. Men det är för lite för att dra slutsatser. De kan ha haft en taskig måndag på ömse håll. Och jag har haft många svenska maskiner som bara varit sopor.


Till saken. jag struntar i allt ovanstående för min plånbok har tagit ner mig till jorden och jag vill vara på vattnet och segla, gå för motor ibland,  så det blir en kinesmotor kanske i framtiden.


Jag skulle vilja ha en liten 2 cyl diesel på säg 10 Hp och billig och med backslag. Likaså en liten 1 cyl på säg 5-6 Hp med lodrät axel á lá gräsklippare och utan backslag.


Vem har adress till nån Kinesföretag som säljer såna? Har misslyckats att hitta på nätet. 
Tacksam för svar,
hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Tack Forgus

Det var intressant. Kanske något för kraftigt men ändå.
Har funderingar att
dels köra på batteri-elmotor och stötta med diesel för längre tids drift och laddning, jo det blir effektförlust i omvandlingarna, men tänk att smyga in/ut tyst i en natthamn
dels ett nytt drivningssätt med dieselns lodräta axel dvivande en specialkonstr propeller/axel/drivpaket. Det är inget som finns på marknade utan tänker tillverka den själv. Till en börja av skrotdelar,  slaktade motorer och propp mm.
Vi får se.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande Kalman.
 
Jag har också sett på Kinesiska sidor dieselmotorer på c:a 3-4 hk. Luftkylda med elstart. Kunde vara bra elverksmotor. Det är tillräckligt för att få en kraftig 12-Voltsgenerator att ge fullt ös. De är luftkylda. Skulle helst vilja ha en vattenkyld för att kunna ta vara på värmen lättare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har handlat en fyrcylindrig 60hk av dem men än så länge bara kört den på pall men den går vackert och vibrationsfritt ,livslängden kan man vär spekulera om men vilken diesel som helst räcker 20 år i en båt om den är lågvarvig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en kinamotor, dock inte från importlagret utan från Polarprodukter/Ubitrade men det är nog ungefär samma motorer. Denna motor TDME-449 är 4-cylindrig och på 49hp. Den är monterad komplett med backslag i en segelbåt Endurance 35, se bilder på www.rrun.se. Jag har kört ca 50tim/250nm och motorn har fungerat mycket bra. Det är en enkel motor utan elektronik, turbo eller andra onödigheter som kan krångla. Motorn är alltid mycket lättstartad, man hinner inte ens höra startmotorn och det är ingen glödning. Motorn går jämnt och fint med väldigt lite avgasrök, låg bränsleförbrukning och ingen oljeförbrukning. Den har bra kraft på låga varv och svarar snabbt på gas. Oljetrycket och temp är stabila. Inga läckage har förekommit och oljan är fortfarande ljus och fin vid första oljebytet. Ingen rök kommer ur vevhusventilationen. Den laddar perfekt 55A och 14,2-14,4 volt. Avgaskröken är rostfri och limpan sötvattenkyld.Både motorn och backslaget är betydligt mindre än Ford-motorn som satt där innan. Det negativa jag har märkt är följande: Det var spänningsfall över startnyckeln så jag fick koppla startmotorn via relä. Generatorremmen spårar lite dåligt men det fungerar bra ändå. Instrumenten för temp och oljetryck har kanske inte helt optimala graderingar. Anslutningarna för gas vxl och stopp var inte förberedda för europeiska vajrar, men med lite händighet var det lätt åtgärdat. Reservdelar skall enligt utsago finnas hos generalagenten.   Så totalt sett tycker jag att det är en mycket prisvärd och bra motor.     

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...