Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Bicc

Vad dödade mina batterier?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är fullständigt värdelös på el så nu är det väl dags att lära sig till sist. Har ett startbatteri och två förbrukare. Var fulladdat i höstas. När jag kollade nu så var det 2V i startbatteriet, 0,5 V i förbrukare 1 och 11,9 V i förbrukare 2. Solcellen ger spänning via en NAPS-regulator och är kopplad till förbrukare 2 enligt skiss. I lådan där startbatteriet sitter finns en Skyllermarkregulator men jag vet inte hur den är kopplad och hur förbrukarna sitter ihop med startbatteriet. Ska försöka reda ut detta men man får ryggskott bara av att tänka på utrymmet där batterierna sitter. 

 

Min undran är om solcellen är kopplad rätt och vad det kan vara som har dragit ström över vintern? Tycker det är märkligt att ett batteri är stendött och det andra lite mindre dött. Systemet är klassiskt gammalt påbyggt segelbåtssystem med elpanel och två huvudbrytare som dock inte bryter så mycket eftersom mycket är kopplat direkt på batterierna. Svår att veta vad som är vad eftersom alla sladdar försvinner in i små borrade hål här och där i skotten. 

 

I somras fungerade allt bra men vet inte hur mycket solcellen gav då jag fick bra laddning från motorn. 

 

Tacksam för råd i fortsatt felsökning, ska titta på lite ersättningsbatterier nu. post-101725-0-16151600-1397722299_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om allt är rätt kopplat. Man ser visserligen inte vart plus-kabeln och kablarna från startbatteriet går ut men frånsett det ser det rätt ut.

Du har inte Skyllermarks-prylen med på bilden. Jag gissar att det är ett relä av märket Bosch.

Det ska kopplas med en styrström från antingen tändningsnyckeln eller från generatorn som när styrströmmen är påslagen kopplar ihop start- och förbrukarbankerna. Finns bra beskrivningar på hur man gör på Skyllermarks hemsida. 

 

Vad gäller batterierna skulle jag gissa att det ena förbrukarbatteriet är trasigt. Antagligen en cell som är kortsluten. Om så är fallet så försöker det andra förbrukarbatteriet jämna ut laddningen till det första innan det själv tar åt sig någon laddning (något förenklat uttryckt).

Kanske är även ditt startbatteri trasigt? Eller så har du något som legat och dragit ström under vintern.

 

Om jag vore i dina kläder skulle jag, tyvärr, byta alla batterierna mot nya.

När du ändå har dem ute måste du ta reda på hur det är kopplat. Kanske kan du använda det friskaste förbrukarbatteriet för att mäta vart strömmen tar vägen. En tångampere-meter är ett bra instrument och de kostar inte skjortan längre. Jämför med vad du skulle behöva lägga på nya batterier varje år så är det och en vanlig multimeter bra investeringar. (Helst ska man ha en batteritankmätare installerad anser jag men det är inte alla som har ett bra utrymme för dem.)

Kolla gärna på Skyllermarks hemsida där de har flera bra beskrivningar hur man bygger elsystem i båt. Sålla deras reklam för grova kablar. Det är inte där ditt problem ligger nu.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingen är riktig. Solcellsregulatorn drar lite ström konstant, har inte solpanelerna fungerat samt om batterierna var dåligt laddade i höst så kan det vara dödsorsaken. Dessutom kanske det finns någon "dold" förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte en Tångamperemeter på BILTEMA.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-15288/

 

Tyvärr kan jag inte göra länken klickbar, så du får kopiera och klistra in. Dom har en som är lite billigare, men den snålheten tycker jag bedrar visheten.

 

Med den kan du förut att mäta lik- och växelström 0–1000 A även mäta lik- och växelspänning 0–600 V, resistans, (kapacitans, frekvens och temperatur. Funktion för diod- och) förbindelsetest med summerton.

 

Dvs det är en multimeter, som har allt det du kan ha behov av plus en hel del till.

 

Köpte nya batterier förra våren, då mina gamla började tapp allt för mycket kapacitet. Dina kan man nog betrakta som skrot.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

 

Oj - nu gör MG länkarna klickbara automatiskt

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba råd!

 

Jag hade nog räknat med att köpa nya batterier det ska jag fixa och en Multimeter med tångfunktion ska jag också skaffa. 

 

AGM-batterierna ser fina ut men polerna är vända tvärt om mot min koppling så då räcker nog inte kablarna. Köper kanske biltemas underhållsfria 86 Ah alternativt Tudor 80 Ah på Hjertmans. Går det att ta samma sort fast lite mindre (64 Ah) till startbatteri eller är det speciella batterier som är bättre på att ge startström?

 

Blir nog att bygga om systemet till nästa säsong med elmätare och lite bättre koll på allting. Har funnits på "att-göra-listan" ett tag men som vanligt skjuter man på det som tar emot mest. Om man ska jaga strömtjuvar, är det bara att gå runt med tångamperemetern på alla sladdar då? Ska det vara "dött" i kablarna när allt är avslaget?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första bil hade ett dåligt batteri (11,5 V fulladdat) som inte gick att ladda mer och som inte alls funkade när det blev vinter och jag hade inga pengar. Jag hittade några tabletter på Teknikmagasinet som man skulle lägga i en i varje cell och ladda. Jag hade det batteriet ytterligare ett år utan problem. Sedan dess har jag med jämna mellanrum letat efter "tabletterna" utan att lyckas och så till slut hittade jag något...

 

Den som vill återuppliva gamla batterier kan googla på

Lead Acid Battery Desulfation Using Epsom Salt
eller
Lead Acid Battery Desulfation Using Chemicals

 

Här är en videoserie på 6 avsnitt.

 

Jag tror framför allt att metoden är lämplig på batterier som är relativt nya, men som har laddat ur av misstag.
 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba råd!

 

Jag hade nog räknat med att köpa nya batterier det ska jag fixa och en Multimeter med tångfunktion ska jag också skaffa. 

 

AGM-batterierna ser fina ut men polerna är vända tvärt om mot min koppling så då räcker nog inte kablarna. Köper kanske biltemas underhållsfria 86 Ah alternativt Tudor 80 Ah på Hjertmans. Går det att ta samma sort fast lite mindre (64 Ah) till startbatteri eller är det speciella batterier som är bättre på att ge startström?

 

Blir nog att bygga om systemet till nästa säsong med elmätare och lite bättre koll på allting. Har funnits på "att-göra-listan" ett tag men som vanligt skjuter man på det som tar emot mest. Om man ska jaga strömtjuvar, är det bara att gå runt med tångamperemetern på alla sladdar då? Ska det vara "dött" i kablarna när allt är avslaget?

Att kablarna är korta är väl ingen anledning till att välja en mindre bra produkt. Det är bara till att byta kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika dylika problem i framtiden tycker jag Du skall  koppla loss samtliga sladdar från dom fulladdade batterierna på hösten. Det finns ju ingen anledning att ha grejer inkopplade under vintern med åtföljande risker för urladdning. Och dessutom haveri på samtliga batterier om ett skulle gå sönder.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att mäta läckströmmar från batterierna duger inte sådana tångamperemetrar som t.ex.Biltema säljer, de har för dålig upplösning för så små strömmar. Dessutom varierar deras nollstömsvärde för mycket för så små strömmätningar.

 

Annars är de bra, och för att kolla att laddströmmar på några tiondels ampere och uppåt kommer fram osv. duger de finfint. 

 

Använd i stället en vanlig multimeter med strömområde och koppa isär alla utgående plusledare, en i taget och koppla in multimetern på dem en i taget.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika dylika problem i framtiden tycker jag Du skall  koppla loss samtliga sladdar från dom fulladdade batterierna på hösten. Det finns ju ingen anledning att ha grejer inkopplade under vintern med åtföljande risker för urladdning. Och dessutom haveri på samtliga batterier om ett skulle gå sönder.

/Claes

Nja, att koppla bort batterierna eller slå ifrån huvudbrytaren förhindrar visserligen att batterierna laddas ur men problemet finns kvar och det är ju inta bara på vintern som läckaget finns. Satsa först och främst på att leta reda på vad det är som drar ström. Har man solpaneler som kan ladda batterierna så låt de göra det, friska batterier klarar en vinter utan laddning men när de börjar bli några år är det inte säkert och vid för låg laddningsnivå så kan de frysa. Vill man vara riktigt trygg så har man som jag ett larm som varje dag skickar ett SMS med uppgift på batterispänning. Dessutom ett kommer SMS om spänningen skulle bli för låg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag inte förstår är hur du kan ha så olika spänning på de båda förbrukarbatterierna om de verkligen är ihopkopplade som du visar på skissen. Det tyder snarast på att de inte är ihopkopplade på det sättet som du tror.

 

Precis som flera skrivit så kan det finnas saker som drar lite och är avsiktliga men tillräckligt för att knäcka batterierna över en vinter - minnesbackup till stereo, larm, spänningsavkännande relän o.s.v. Till detta skall läggas batteriets egna självurladdning, som är högre ju högre temperatur båten förvaras i. Det behöver inte vara något egentligt fel, en total ström för allt jag nämnt på så lite som 20mA laddar ur 40-50Ah på tre månader. Fullständigt försumbar ström på sommaren (i synnerhet med en hjälpande solpanel), men inte under vinterförvaringen.

 

Jag förstår inte varför inte fler har separata brytare för varje batteri, och vissa inga brytare alls. En hyfsad brytare är inte dyr och allt tal om att de är felkällor är enormt överdrivet, och då kan man dessutom säkra sig mot att ett batteri som havererar under vintern drar med sig alla andra.

 

Förbrukarbatteri 1 och startbatteri 2 skall du kassera. Glöm "tabletter" och rekonditionerare - ett blybatteri som laddats ur under 9-10V och fått stå ett tag är märkt för livet. Visst kan de gå att ladda och verka ok, men du kommer aldrig ha samma kräm och framförallt kapacitet i det mer.

Vad som sedan orsakat urladdningen är svårt att säga, men jag är inte lika säker som en del andra här i tråden att du egentligen har något fel alls.

Håller heller inte med om självurladdningen - inte ens ett friskt helt oinkopplat blybatteri är garanterat att det har så mycket kvar efter den tiden. I synnerhet inte om det förvarats i rumstemperatur.

 

Edit: Bhemac ovan rekommenderade ett larm som kan SMS:a. Det är bra, jag har själv ett sådant.

Men det rimmar samtidigt illa med påståendet att friska batterier håller hela vintern - ett sådant larm kan enbart med sin egenförbrukning dra ur batteriet på under 1 mån. Visserligen får du reda på att du måste sätta på laddning.

Jag har själv löst det med en liten eliminator på 13,2V/500mA inkopplad hela vintern, som kompenserar för larmets strömförbrukning och ger lite, lite extra till batterierna - om de behöver det. 13,2V är också långt under gasningsspänningen och helt ofarligt för batteriernas livslängd.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Bhemac ovan rekommenderade ett larm som kan SMS:a. Det är bra, jag har själv ett sådant.

Men det rimmar samtidigt illa med påståendet att friska batterier håller hela vintern - ett sådant larm kan enbart med sin egenförbrukning dra ur batteriet på under 1 mån. Visserligen får du reda på att du måste sätta på laddning.

Jag har själv löst det med en liten eliminator på 13,2V/500mA inkopplad hela vintern, som kompenserar för larmets strömförbrukning och ger lite, lite extra till batterierna - om de behöver det. 13,2V är också långt under gasningsspänningen och helt ofarligt för batteriernas livslängd.

 

Jag har solpanelerna igång hela vintern eftersom jag också kör ozongeneratorn en stund varje dag. Det funkar perfekt. Hade jag inte kunnat ha solpanelerna men haft tillgång till 230V hade jag kört ett nätaggregat typ 5A@19V inkopplat på solingången på solcellsregulatorn som ser till att batterierna hålls rätt laddade med temperaturkompenserad  spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

För att undvika dylika problem i framtiden tycker jag Du skall  koppla loss samtliga sladdar från dom fulladdade batterierna på hösten. Det finns ju ingen anledning att ha grejer inkopplade under vintern med åtföljande risker för urladdning. Och dessutom haveri på samtliga batterier om ett skulle gå sönder.

/Claes

Nja, att koppla bort batterierna eller slå ifrån huvudbrytaren förhindrar visserligen att batterierna laddas ur men problemet finns kvar och det är ju inta bara på vintern som läckaget finns. Satsa först och främst på att leta reda på vad det är som drar ström. Har man solpaneler som kan ladda batterierna så låt de göra det, friska batterier klarar en vinter utan laddning men när de börjar bli några år är det inte säkert och vid för låg laddningsnivå så kan de frysa. Vill man vara riktigt trygg så har man som jag ett larm som varje dag skickar ett SMS med uppgift på batterispänning. Dessutom ett kommer SMS om spänningen skulle bli för låg.

 

Ett larm som varje dag talar om batterispänningen! Förstår inte hur jag har kunnat klara att vara båtägare i nästan 40 år utan ett sånt!!?  :(

Jag är så naiv så jag nöjer mig med att mäta med en multimeter när jag kommer ner till båten på våren, sätta tillbaka sladdarna, sjösätta, starta och åka en härlig båttur. :)

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja visst är det fantastiskt med utvecklingen som gjort båtlivet så mycket enklare, säkrare och bekvämare. För den som vill.


Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja visst är det fantastiskt med utvecklingen som gjort båtlivet så mycket enklare, säkrare och bekvämare. För den som vill.

 

Vad är det Du tycker har blivit enklare och bekvämare med ditt system? Jag tycker det är skönt att kunna koppla av från alla båtbekymmer utom snö och blåst under vintern.

Jag tycker att Du skapar problem som inte fanns. Inte i mina båtar i alla fall.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt system fungerar året runt, jag har koll på att batterierna mår bra, att det inte finns slagvatten eller att någon brutit sig in och lämnat båten öppen. Jag kan fjärrstarta värmaren, åka ner och greja lite i en varm båt, året runt. Ligger jag i året runt har jag koll på att ingen dragit ut sladden till landanslutningen. För mig ger det många fler dagar av båtliv per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju olika.

 

Vissa lider om de inte har full koll och andra behöver inte - eller vill inte - ha koll.

Vissa gillar tekniska lösningar och bekvämlighet och andra vill vara utan.

 

Det är väl inget konstigt med det.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ang sulfatering. Om man nu råkar ha ett "vanligt" batteri där man kan öppna korkarna till cellerna, så finns det ett garanterat bra sätt att få dem bli "nya"

 

KMnO4. (kaliumpermanganat.)

 

Jag har beskrivit det för många år sedan. Ut med syran skölj ut bottensatsen, slammet som lagt sig. I med KMnO4, låt det verka. Skölj. Fyll på ny syra, H2SO4. Ladda. Klart.

Fast det är ett slabbgöra å "Överbeskyddarverket" skulle få dåndimpen redan om de skulle läsa dessa rader.

Så för att klara mig från ....ja ni vet... så säger jag inte att man skall göra så här, bara talar om att det går. (Jag vet för jag har gjort det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra, jag har kaliumpermanganat hemma i massor (300 g), det går ju inte åt så mycket så ofta.

Vi använde det senast för 30 år sedan att tvätta grönsaker i när vi reste runt i Asien. Funkar utmärkt att äta grönsaker odlade även under knähöjd då.

 

Om jag blir nyfiken på att prova ditt knep någon gång, hur mycket KMnO4 ska man ha i varje cell ungefär?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som dödade dina batterier vet jag inte, men kan gissa att att något av dem var kortslutet och "dödade" de de andra eftersom du lät dem vara hopkopplade.

 

Sedan ca 40 år gör jag bara detta med mina batterier. Fulladdar dem efter upptagning av båten. Tar bort alla kablar från batteripolerna och mäter varje batteri separat med en voltmätare. Låter batterierna stå kvar i båten över vintern. Sedan på våren mäter jag varje batteri separat för att kolla att de är ungefär likvärdiga jämfört med hösten värde. Är det så är det bara att koppla ihop dem, ladda och möta en ny säsong med fungerande batterier. Det kan dock vara bra att mäta dem någon gång under vinterförvaringen för att se att spänningen inte är lägre än 12,4 volt för då skall de laddas.

 

Gjorde detta i höstas vid upptagningen och då hade alla mina 4 förbrukningsbatterier på 115 Ah en vilospänning på ca 12,9 volt vardera. När jag kollade i förra veckan hade vilospänningen sjunkit till knappt 12,7 volt på alla fyra. Klart godkänt och helt bekymmerslöst för mig under vinterförvaringen. Motsvarande värde för startbatteriet på 88 Ah var ca 12,7 volt i höstas och nu 12,5 volt. Helt ok det också.

 

Så varför krångla till det mer än så, men vi båtägare är lite och i de flesta fallen helt onödigt nojjiga. Keep it simple.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle fylla i och förstärka tidigare råd, när båten tas upp på hösten; ta ur batterierna ställ dem i källaren och toppladda växelvis men lämpliga laddare då hålls de fräschare länge. För mig känns det som en dålig idde att ha batterier var i båten under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lämna batterierna toppladdade i båten över vintern fungerar så länge batterierna är fräscha. Men med åren kommer också risk att de laddas ur snabbare och dör.

Att ta hem batterierna över vintern och ladda dem ibland är bra. Så gjorde jag förr. Men då handlade det om två batterier, idag med många fler batterier och dessutom förbaskat tunga. De står på svårtillgängliga ställen i båten och ordentligt fastsatta. Att plocka ur dem skulle kosta mig en dag och troligen ett ryggskott. 

Larm och solpaneler sitter monterat och det ända jag behöver göra är att vinkla ner den ena uppsättningen paneler så att inte snön ska lägga sig på dem. Det kan knappast bli enklare.

Jag har satsat på AGM-batterier, de är dyra men ska hålla i 10  år. Det förutsätter att de sköts och övervakas. Batterier är viktigt idag, mycket av det som gör båtlivet bekvämt är beroende av el.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...