Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
hosianna

Avstår ni båtlivet av någon anledning? I så fall vilken?

Rekommendera Poster

Avstår ni eller någon ni känner båtlivet av någon anledning? I så fall vilken? Jag har börjat höra och märka att vissa avstår båtlivet för att de blivit äldre eller för att båtlivet förändrats på olika sätt. Detta tycker jag är jättetråkigt och undrar därför även vad skulle få er/dem att ändra sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far som hade sin första segelkanot i de tidiga tonåren i slutet av det senaste världskriget och sedan jobbade med båtar på olika vis i hela sitt liv "tröttnade" i 75-års åldern. Han oroade sig för det ena och det andra och jag tror han var klar med sitt båtliv.

 

Jag tror inte något skulle fått honom att återuppta båtlivet och nu är det i alla händelser för sent... 

Pappsen gick bort för drygt två år sedan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här är nog fel forum för en sådan fråga. Kan istället berätta att i vår båtklubb händer det att 80-plussare låter någon yngre ta över deras båt och sedan seglar dom tillsammans så länge gamla ägaren orkar.

Seglingsområdet verkar också bli mindre när de kommer upp i 75-80-årsålder. Har man seglat i skärgården i 60 år så har man sett det mesta och det har inte blivit bättre. Till sist kommer de mest ner till hamnen/varvet och fikar i sin båt. Här är en fantastik film från Öppen kanal som visar hur det kan gå till http://www.oppetarkiv.se/video/1531283

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis med människor som avstår från båtlivet för att de över huvud taget inte är intresserade. Det finns enormt många fler som inte ens vet att det finns ett båtliv.

 

Själv avstår jag väldigt mycket från båtlivet för att det bra är jag i familjen som gillar att segla. Det gör ju att det är många andra sysselsättningar som måste prioriteras.

 

Pga min vacklande hälsa får jag nog va väldigt glad om jag klarar av båtlivet i 10 år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om något hänt eftersom jag tycker mig se att det finns väldigt mycket tillgängliga båtplatser både i första och andra hand här på västkusten. För några år sedan var det snudd på omöjligt att få tag på en plats. Detta kan dels bero på att det byggts en hel del nya platser och dels att folk satsar på andra saker. Under de senaste åren på västkusten så har vädret varit väldigt ojämnt, förra sommaren var ett undantag. Många verkar vara intresserade av husbilar eftersom det ger en större rörlighet. Sedan får man väl också ha i åtanke att båtlivet är rätt kostsamt, speciellt om man vill ha en nyare båt.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner ett gift par som avstår på grund av att det är svårt att få en båtplats i närheten av där de bor. Jag tror det är rätt många människor i storstadsområdena som avstår av den anledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet många som avstår båtlivet för att det blir för jobbigt med barnen och deras aktiviteter när de växer upp. Sen kanske man inte har de pengarna när man är i det skedet av livet. Då finns det ofta stora hål att stoppa i.

Samtidigt kanske man är i den sk karriären och ska satsa på jobbet.

Det är mycket som ska fås att gå ihop den perioden.

 

Jag vet också en del ungdomar som innan de kommit in i familjeåldern inte har den tiden att lägga på rustningar av båten. Bättre att hyra en vecka eller åka med någon över en helg, eller så blir det bara inte av.

 

Med båtlivet i ovanstående menar jag att vara ute med båten och övernatta i den.

Det finns naturligtvs en stor del, kanske den största, som består av dagturer eller bara den där kvällsturen i ekan för att fiska lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste ChristerN´s inlägg kom jag att tänka på att den större delen av mitt båtliv är att greja med båten.

 

Jag blir visserligen aldrig klar, men jag håller på hela tiden och har väldigt mycket nöje av det. Seglar - det gör jag alldeles för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har jag kvar tills döden, eller i värsta fall mycket svår sjukdom skiljer oss åt. Yngste sonen avstår för tillfället pga små, barn, intensivt arbetsliv och ekonomiska prioriteringar, men han har svår abstinens och är snart på sjön igen, särskilt som hans familj också längtar . Äldste sonen tog över vår gamla Becker 27 när han var 20 och har seglat och senare kört motorbåt under snart 30 år. Lillbrorsan seglar. De i min omgivning som avstår från sjölivet gör det nog av brist på intresse, samt i några fall brist på tid och/eller pengar.

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle troligtvis överge sjölivet eller iaf ändra förutsättningar för det om frugan helt plötsligt inte skulle vilja det längre. Annars är det hälsan som skulle sätta stopp tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar som om något hänt eftersom jag tycker mig se att det finns väldigt mycket tillgängliga båtplatser både i första och andra hand här på västkusten. För några år sedan var det snudd på omöjligt att få tag på en plats. Detta kan dels bero på att det byggts en hel del nya platser och dels att folk satsar på andra saker. Under de senaste åren på västkusten så har vädret varit väldigt ojämnt, förra sommaren var ett undantag. Många verkar vara intresserade av husbilar eftersom det ger en större rörlighet. Sedan får man väl också ha i åtanke att båtlivet är rätt kostsamt, speciellt om man vill ha en nyare båt.

 

/Wahlis

 

Man såg också det på statistiken över antal gästnätter i hamnarna som sjunkit senaste åren. Den undersökningen fanns i någon tråd jag läste här tidigare i veckan. En annan sak som jag tyckte var lite märklig är att det år 2013 bara låg 170 övernattningsbara segelbåtar ute till försäljning. Låter väldigt lågt tycker jag. det kanske var hos båthandlare bara?

Vi avstår nog bara båtlivet om vi blir riktigt sjuka båda två. Är bara en sjuk får den andra fixa det praktiska och eventuellt får man skaffa en annan mindre båt (motorbåt)

Att sluta för att partnern inte längre är intresserad finns inte  fantasin - jag har gjort tvärt om i alla år (alltså gjort slut med partnern) tills jag äntligen hittade en som var intresserad av segling :)

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Avstå båtlivet... ingen aning! Båt köper man för att man är intresserad och vill ha ett båtliv. Folk som lägger av har kanske inte den riktiga gnistan och har kanske aldrig haft den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KSP-58 med oändligt med ammunition möjligtvis ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har jag kvar tills döden, eller i värsta fall mycket svår sjukdom skiljer oss åt. Yngste sonen avstår för tillfället pga små, barn, intensivt arbetsliv och ekonomiska prioriteringar, men han har svår abstinens och är snart på sjön igen, särskilt som hans familj också längtar . Äldste sonen tog över vår gamla Becker 27 när han var 20 och har seglat och senare kört motorbåt under snart 30 år. Lillbrorsan seglar. De i min omgivning som avstår från sjölivet gör det nog av brist på intresse, samt i några fall brist på tid och/eller pengar.

 när vi sågs en gång

Mvh/Sea Maniac

Med tanke på vad Cia skriver längre fram om vikten av partnerns sjöintresse inser jag att jag borde skrivit "vi" istf "jag" ovan.Min kvinna hänger med och är t.o.m. pådrivande ibland, trots att bonddottern från inlandet knappast sett vatten annat än i badkaret när vi gifte oss någon gång strax efter lilla istiden.

Allvarligt talat: Jag känner till några fall där motpartens ointresse eller t.o.m. motvilja mot båtliv har fått personer att avstå.

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv överlever jag vintern för att jag vet att jag kommer att få komma ut på sjön, det finns en massa annat jag skulle prioritera bort innan båten, jag kan tänka mig mycket enklare båt än den vi har nu, bara för att få vara ute..

 

Bekanta till mig som inte uppskattar det på samma sätt tycker att jag/vi är dumma i huvet som lägger så mycket på båtlivet..

 

Vad jag hör så är väl kostnader något som håller de flesta ifrån båtlivet, dieselföbrukning/ dieselpriser, kringkostnader, sommar/vinterförvaring, service och underhåll..

 

Samtidigt så kan man ju fundera på alla dessa människor som lägger 100,000 kr för två veckor i Thailand på vintern, hur dom tänker.. Det är ju kostnader för många många veckors semestrar.. Alla är vi olika, tur är väl det!

 

Vad jag hört är att det faktiskt inte tillkommer så många nya(unga) båt entusiaster som det är äldre som försvinner, det är ett generationsskifte på gång, kanske är det som gör att båtmarknaden är lite seg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är vi inne i en period med stora pensionsavgångar där en hel del går iland efter några år. De kommande generationerna är mindre. De har heller inte varit med om samma värdestegringar på sina hus vilket minskat utrymmet för båtköp. Jag tror heller inte intresset är detsamma i de nya facebook-familjerna.

 

Det har blivit betydligt dyrare att köpa båt och det gäller även hus med tuffare insatser. Yngre människor tror jag uppskattar mer resor som sker till allt mer avlägsna platser. Själv har jag två barn i 30-årsåldern som jag trodde skulle attraheras av att ta över min Aquador eller i vart fall använda den. Intresset är under nollpunkten.

 

Väder är det enda hinder för mig att stanna i land. Jag älskar sjön sådär 3-4 dagar i sträck - hem lika många dagar och sen ut igen. Därför passar motorbåt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...