Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Los_capitanos

Vad för typ av brandsläckare har ni i båtarna?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jo som sagt, förutom den i motorrummet som jag förmodar de flesta har vad skall man ha?

Storlek?

Typ?

Fabrikat?

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par stycken 2 kg pulversläckare har vi ombord, en i akterruffen och en i salongen.

Dessutom har vi en brandfilt lätt tillgänglig.

 

Fabrikat är inte så viktigt tror jag, men det är bra att ha släckare med slang så att man kan komma åt i skrymslen och bakom saker.

 

Om inte andra typer av släckare var så mycket dyrare så skulle jag välja bort pulvret som är ganska jobbigt att ta hand om när väl "brasan" är släckt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo som sagt, förutom den i motorrummet som jag förmodar de flesta har vad skall man ha?

Storlek?

Typ?

Fabrikat?

 

Ha d gott, hej!

 

Nån släckutrustning i motorrummet har jag inte - tror inte det är så vanligt på en segelbåt.

 

Däremot två tvåkilos pulversläckare. En i däckssalongen och en i garderoben mellan däckssalongen och förpiken. Borde haft en i akterruffen - lätt åtkomligt från sittbrunnen - också.

 

Och så en "pyts" förstås. Den är ju bra att transportera vatten åt båda hållen. Det sägs ju att den bästa länspumpen är "en rädd man med en spann". Vanliga spänner har man ju några ombord, men det är ju inte lätt att få upp vatten ur havet med en vanlig spann.

 

post-53310-0-04793800-1397640617.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två 2kg pulversläckare, men funderar på att skaffa en liten skumsläckare för mindre brasor just för att slippa eventuell eftersanering av pulver.

 

Men har stött på två problem:

1. Vad händer när det blir några frostnätter? Fryser den sönder?  

2. Jag har inte hittat någon butik som säljer mindre skumsläckare, typ 2kg, mer än på nätet. Då med frakt som överstiger släckarens pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har man 2kg pulversläckare som försäkringsbolagen föreskriver. De är jättebra framförallt till brand i motorrum. Men de räcker inte länge, i helt i klass med Magnus Ugglas 8 sekunder. Ok, ett par sek till klara de. Men man ska prova när man får möjlighet, båtklubbar mm anordnar sådant i bland och där ska man ta chansen att test. Har man provat så kommer man också dra sig för att använda dem i sin egen båt. pulvret blir man aldrig av med … De flesta bränder i båtar är relaterade till köket och då är oftast vatten det bästa. Har man en elektrisk tryckvatten pump så ska man ha en slang så man snabbt kan använda. Ska man komplettera så skaffa en 6kg skumsläckare, den är effektiv, förstör inget och varar i 30 sek.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har man 2kg pulversläckare som försäkringsbolagen föreskriver. De är jättebra framförallt till brand i motorrum. Men de räcker inte länge, i helt i klass med Magnus Ugglas 8 sekunder. Ok, ett par sek till klara de. Men man ska prova när man får möjlighet, båtklubbar mm anordnar sådant i bland och där ska man ta chansen att test. Har man provat så kommer man också dra sig för att använda dem i sin egen båt. pulvret blir man aldrig av med … De flesta bränder i båtar är relaterade till köket och då är oftast vatten det bästa. Har man en elektrisk tryckvatten pump så ska man ha en slang så man snabbt kan använda. Ska man komplettera så skaffa en 6kg skumsläckare, den är effektiv, förstör inget och varar i 30 sek.

Släcka med vatten i köket? Vatten ska inte användas vid el- eller köksbränder. Om det är något som ska användas förutom grytlocket eller brandfilt i köket så är det pulversläckaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling
Postad (redigerade)

Mot bättre vetande har vi pulversläckare ombord och det är ett otroligt dumt val. Fruktansvärt knepigt att sanera och man bör avstå från dessa. Bättre, men dyrare, är skumsläckare. Någon gång ska vi säkert byta ut våra pulver, tror jag!

 

Utöver släckare, också extramonterade, finns brandfilt, brandvarnare, gasollarm, nödbelysning, Medical kit osv!

 

Underskatta inte oturen när du inte kan ringa din ambulans...

 

 

 

 

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Släcka med vatten i köket? Vatten ska inte användas vid el- eller köksbränder. Om det är något som ska användas förutom grytlocket eller brandfilt i köket så är det pulversläckaren!

 

 

Det är naturligtvis helt riktigt - i teorin. Att släcka en brinnande frityrgryta med vatten är livsfarligt. Men få av oss friterar i båten. Bränderna är oftast att något glömts på spisen eller att trä eller något närliggande fattat eld. En brandfilt är en jättebra grej. Men hur blir det i verkligheten? Brandfilten ska vecklas ut sen ska man lägga den över elden, man ska alltså vara väldigt nära elden och samtidigt är reträttvägen begränsad. Det är inte alls ovanligt att många tvekar, fullt försåtligt. Bättre låt någon som tex är i sittbrunnen ta över? Samtidigt som elden snabbt sprider sig till omgivande trä och textilier. Alla har inte framskyndade textiler etc. En vattenslang eller ännu bättre, en skumsläckare som "avlossas" från sittbrunnen skulle släcka elden snabbt och utan allvarliga skador på inredningen. Pulver då? Jo högeffektivt. Men det kräver också att man är när brandhärden. Det kräver ofta att man ner från sittbrunnen. Är man nere och snabbt får fram brandsläckaren och "blåsa på" så släcker man snabbt. Men den naturliga instinkten är att så snabbt som möjligt komma bort ifrån branden, alltså ut i sittbrunnen och sen påbörja släckningen. När man tränar med pulversläckare så drar nästan alla igång den för tidigt. Sen har vi eländet med att ta hand om pulvret. Börja med vatten/skum, pulver i andra hand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast det är väl bättre att man får släckt branden än att man står och funderar på hur man skall få bort pulvret efteråt.

 

Den enda gången jag behövt använda brandsläckaren ombord var nån gång i slutet av 1970-talet.

 

Vi hade den typen av kök som man då kallade "spritkök". Dvs ett kök som hade fotogen som bränsle, men som förvärmdes med rödsprit. Om man förvärmde brännaren för dåligt, så förångades inte fotogenen ordentligt och köket kunde omvandlas till en eldkastare när man tände fotogenen.

 

post-53310-0-50590200-1397712785_thumb.jpg

 

Det hände mig en gång. En liten dutt med pulversläckaren, så var lågan

släckt. Inte katten tänker man på pulversanering när det slår upp en låga som nästan når rufftaket och gardinerna.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är väl bättre att man får släckt branden än att man står och funderar på hur man skall få bort pulvret efteråt.

 

Den enda gången jag behövt använda brandsläckaren ombord var nån gång i slutet av 1970-talet.

 

Vi hade den typen av kök som man då kallade "spritkök". Dvs ett kök som hade fotogen som bränsle, men som förvärmdes med rödsprit. Om man förvärmde brännaren för dåligt, så förångades inte fotogenen ordentligt och köket kunde omvandlas till en eldkastare när man tände fotogenen.

 

fotogenkök.jpg

 

Det hände mig en gång. En liten dutt med pulversläckaren, så var lågan

släckt. Inte katten tänker man på pulversanering när det slår upp en låga som nästan når rufftaket och gardinerna.

Det är solklart tycker jag. Om och när det brinner handlar det i första hand om att rädda liv, sedan egendom. Vid ett ofta häftigt brandförfarande i en båt med begränsad rörelsefrihet för skeppare och besättning kan man inte lämna för många alternativ.

Jag vet bara ett problem med pulver och det är saneringen, förövrigt funkar det perfekt för den typ av bränder som kan uppstå på en båt.

Att sanera eller förstöra sin båt, väger oerhört lätt i min värld mot att rädda liv. Det finns fler båtar, liv är oersättligt!

Sedan skulle vi kunna diskutera olika släckmedel och tekniker i oändlighet. De bästa släckmedlen är för oss konsumenter inte tillgängliga på marknaden, och det är svårt att hitta och nå rätt släckmedel om det är utplacerat i olika skrymslen på båten. Pulver är under rådande förutsättningar bäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2Xpulver, hink och brandfilt finns. Funderar på släckningsutrustning för motorrummet (200 hk diesel), men har inte kommit fram till något ännu. Tackar för tips.

När det gäller pulversläckarna vet jag att de är effektiva, men jag har tyvärr haft "förmånen" att sanera ett laboratorium efter pulversläckning. Särskilt roligt i den miljön med med tanke på all känslig mätutrustning, t.ex. precisionsvågar, men nog inte så trevligt i en båt heller. Därför använder man numera oftast kolsyresnösläckare på lab. Inte riktigt lika effektiva, men det kan man kompensera med storlek och antal. Jag skulle om möjligt vilja byta ut pulversläckarna i båten mot kolsyresnösläckare, men det verkar vara svårt att få tag på sådana i öppna marknaden. Någon som vet? :unsure: 

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en skumbrandsläckare på 2 kg som följde med båten.

Har köpt ett 1kg nyligen på jula och den är liten och smidig.

Ska kanske köpa en till (billigt) och då ska jag ha varsin 1kg släckare 

i för och akter och den stora i sittbrunnen vad motor finns.

 

Länk till 1 kg släckare: 

http://www.jula.se/pulverbrandslackare-1-kg-442047

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
CO2 är effektivt inomhus, ger inga skador. Används ju som fast eldsläckning i maskinrum mm. Men oj så dyra idag. På många ställen sitter det skum+CO2 där det finns personal som anses ha "viss kunskap” om eldsläckning. 
Det man kan rekommendera är att man ska få prova på att släcka brand. Inte med en släckare utan med flera och de olika typerna, i vart fall skum och pulver. Då får man en helt annan syn på vad som är effektivt. Sen ska man ha en plan på vad man ska göra om det börjar brinna, var man har grejorna, hur de funkar osv. En båt är lite speciell, utrymning är inte alltid så enkel och oftast kan inte räddningstjänsten komma och slutföra arbetet.

 

En liten jämförelse när det gäller effektivitet: En 6kg skumsläckare 21A & 233B. En 2 kg pulversläckare: 13A & 89B. A är trä och B är vätska, siffrorna efter anger storleken på det som brinner. Minsta storlek på pulversläckare är 2kg, för hem är rekommendationen 6kg. Det är nog den storleken man bör ha ombord. Glöm inte kontrollera släckaren, i synnerhet i båten där fukt, om det skulle komma in, gör släckaren helt obrukbar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en skumbrandsläckare på 2 kg som följde med båten.

Har köpt ett 1kg nyligen på jula och den är liten och smidig.

Ska kanske köpa en till (billigt) och då ska jag ha varsin 1kg släckare 

i för och akter och den stora i sittbrunnen vad motor finns.

 

Länk till 1 kg släckare: 

http://www.jula.se/pulverbrandslackare-1-kg-442047

I dag har de ju börjat sälja vita brandsläckare som i länken ovan - vad är det för trams.

 

En brandsläckare har ju av tradition varit röd och syns ju ofta bra så att alla kan se att det är just är en brandläckare.

 

Om man börjar ha andra färger kanske en okänd person inte se att det är en brandsläckare och det kan ju gå en tid innan man får se den. Kanske dom sekunderna som man hade på sig att stoppa branden i ett tidigt skede.

 

Barnsligt med fåfänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vit brandsläckare är en skum brandsläckare! ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vit brandsläckare är en skum brandsläckare! ;)

 

Mackey

Då skall jag genast byta ut mina röda till vita. Skum är väl lättare att rengöra efter än pulver. (kunde inte ens kopiera in dem smilys som jag försökt kopiera va Mackey)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I dag har de ju börjat sälja vita brandsläckare som i länken ovan - vad är det för trams.

 

 

Internationell anpassning! Amerikanska båtar har ofta vita.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I dag har de ju börjat sälja vita brandsläckare som i länken ovan - vad är det för trams.

Internationell anpassning! Amerikanska båtar har ofta vita.

 

Amerika/USA är väl inget att ta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Amerika/USA är väl inget att ta efter.

 

Nej verkligen inte. Kanske finns röda skin som till telefonerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...