Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Jingo

Vattenlinjen som försvann!

Rekommendera Poster

Efter mycken vånda, frågor på forumet och frågor till båtbyggare, färgleverantörer på mässan tog jag beslutet att bottenmåla den nya båten. Således innebär detta två lager gelshield och två lager bottenfärg som skulle på båten.

Först var det att hämta hem båten som stått inhyst i vänlig svågers ladugård, sedan tvätta bort vinterns dammlager. Fram med högtryckstvätten, båtschampo och ge båten en rejäl omgång. När detta var klart och jag förberedde mig för målning slog det mig plötsligt att man kanske ska börja med att markera en vattenlinje.

Jag ringde Sandströms som sa att det är bara att utgå från de gula markeringarna!

Hmm, gula markeringar sa jag, det var lite stänk av någon ihjälkörd fluga i fram som jag tvättade bort, kan det vara det han menade.

Efter noggrann kontroll att alla färgmarkeringar var ordentligt borttvättade fick jag med viss skam ringa Sandströms igen och be om några mått. Det fick jag och jag hörde nästan hur han log mot mig i telefonluren. Man undrar om detta blev eftermiddagens fikasnackis på Sandströms, nåja det kan dom vara värda som byggt så många bra båtar genom åren.

 

Det är ju då första gången jag har en ny båt och har således aldrig maskat upp en vattenlinje förut. Jag hämtade vattenpass, snöre, rak bräda, en trappstege som mothåll, maskeringstejpen och en overheadtavle-penna för att sätta igång.

Jag mätte i bak och i fram, höll med snöret i ena handen och rätskivan i andra, hustrun höll i vattenpasset(som inte gjorde någon nytta alls då båten lutade). Självklart blev det snett.

Då provade jag istället att kola bilder på snarlika båtar på google och hur deras vattenlinjer såg ut. Där såg jag då ett fenomen som jag bestämde mig för att ta efter. Vid 3/5 av båtens längd bakifrån räknat bröt vattenlinjen från sidomarkering till att gå under båten. Jag mätte då upp ifrån den principen och fick ett rätt hyfsat utgångsläge. Efter det spände jag upp snöret och finjusterade lite samt satte igång att tejpa. Sonen kom förbi och tittade lite förvånat. Vad gör du, ska du motivlacka vågor på sidan av båten? Sa han med ett flin.

Kunde då konstatera att jag nog fick finjustera lite till så att det blev rakt, förvisso går det en del vågor där båten ligger men vattenlinjen ska nog vara rak i alla fall.

 

Nu är det målat och klart så jag kan släppa detta till nästa vår. Kan förresten konstatera att TG har en alldeles lysande instruktion för att maska upp en vattenlinje första gången. Den borde andra ta efter., kolla själva:

http://www.tg-boat.fi/2011/bilder/alfa/vattenlinje.html

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...