Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krippe22

Gråa fläckar i gelcoaten på princess v55 år 2000. Köpa? Går det att fixa? see video

Rekommendera Poster

Hej Forummedlemmar! Kan ni hjälpa mig med detta?

 

Jag funderar på att köpa denna Princess v55 från 2000. Det mesta kan fixas så den blir i topskick men det vita skrovet har gråa fläckar  see video. Säljaren menar att på de blanka delarna kan det poleras bort men att det på de delar av däcket som är skrovligt för bra fotfäste måste målas. Vad säger ni? Säljaren menar att detta kommit av användande av starka kemikalier i rengöringsmedel av skrovet?? Och att problemet är att på den skrovliga delen så kan man inte polera eller sandpappra utan måste måla. Är detta oxidation, vad tror ni? Har ni sett detta förut, hur fixar man? Ska jag avstå köpet pga av detta? Kolla video jag tog

 

https://www.youtube.com/watch?v=8Z0Qsgj6lnQ

 

Häls

Krippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte se filmen?.

 

Inte jag heller!

 

Det kanske beror på att att det är privat och inte får visas för andra än de som är behöriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan se filmen ,men har ej nått förslag :mellow: 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde se videon,dock har jag inte en susning av vad de kan vara,ngt matrialknas vid tillverkning ?

 

Maila några bilder till princess och se vad responsen blir,om dom sett ngt liknande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att antingen avstå eller få pris på att få det fixat och pruta ner därefter.

Båtar i denna storlek, modell och årsmodell är svårsålda även i perfekt skick så pruta lär inte vara några problem

Är tanken att ta den till Sverige?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kunde jag se videon också.

 

Jag skulle aldrig köpt den båten över huvud taget - men det är en annan historia.

 

Men du borde nästan få den till vrakpris.

 

Dessutom är det ju teakdäck - vilket är en katastrof i sig.

 

Vad kostar de skadorna, som ett teakdäck förorsakar, att reparera om 10-15 år!?

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att antingen avstå eller få pris på att få det fixat och pruta ner därefter.

Båtar i denna storlek, modell och årsmodell är svårsålda även i perfekt skick så pruta lär inte vara några problem

Är tanken att ta den till Sverige?

 

Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kunde jag se videon också.

 

Jag skulle aldrig köpt den båten över huvud taget - men det är en annan historia.

 

Men du borde nästan få den till vrakpris.

 

Dessutom är det ju teakdäck - vilket är en katastrof i sig.

 

Vad kostar de skadorna, som ett teakdäck förorsakar, att reparera om 10-15 år!?

 

Nej jag är van. De flesta grejer jag köper brukar inte vara precis det som många andra vill ha :-)

 

Normalt är jag emot teak på skarndeck av estetiska skäl. Min erfarenhet är dock att teak suger upp skit på ett ypperligt sätt. Ett vanligt vitt däck när fukten är framme på kväll eller morgon blir tokskitigt och fult. Teaken döljer detta bra tills det bara är att skölja av. På denna helvita båt tycker jag dock att teaken på skarndeck är riktigt snyggt. Huruvida det pajar plasten under om många år är kanske sant men då får man väl ta bort teaken, torka upp, plasta lite och sen lägga nytt teak...

 

Men allvarligt vad är det gråa? Oxidering? Kan man spraya gelcoat på ytan som ej kan poleras?

 

/Krippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mitt råd är att antingen avstå eller få pris på att få det fixat och pruta ner därefter.

Båtar i denna storlek, modell och årsmodell är svårsålda även i perfekt skick så pruta lär inte vara några problem

Är tanken att ta den till Sverige?

Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-(

Hoppas jag inte verkar allt för negativ nu men denna båttypen med såpass många år på nacken är nästan osäljbar i Sverige om så den säljs idag eller om fem, tio år. Att den sen gått i Medelhavet gör saken än värre. Om du köper för att behålla och är medveten om läget så är det ju en sak.

Kn du tänka dig flybridgebåt så är det ett mycket bättre val

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mitt råd är att antingen avstå eller få pris på att få det fixat och pruta ner därefter.

Båtar i denna storlek, modell och årsmodell är svårsålda även i perfekt skick så pruta lär inte vara några problem

Är tanken att ta den till Sverige?

Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-(

Hoppas jag inte verkar allt för negativ nu men denna båttypen med såpass många år på nacken är nästan osäljbar i Sverige om så den säljs idag eller om fem, tio år. Att den sen gått i Medelhavet gör saken än värre. Om du köper för att behålla och är medveten om läget så är det ju en sak.

Kn du tänka dig flybridgebåt så är det ett mycket bättre val

 

Är medveten om vad du säger. Och yes köper inte för att tjäna eller sälja under överskådlig tid. Gillar flybridge men gillar också stora sportscruisers. Var nere på Corfu och tittade på en sealine t51 330h för 1,3mkr, men den visade sig tyvärr vara lite misshandlad interiört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade resonerat som att om  båten i stort är i bra skick och väl omhändertagen är ju grunden bra..

 

Märkligt att man rengjort med så starka kemikalier - har du ställt frågan varför man har använt starka kemikalier från början från början. Kan den ha stått länge utan tillsyn och man vill få den ren snabbt?

 

Därefter borde man kunna hitta en vettig överenskommelse.

 

Jag har aldrig sett liknande tidigare, kan ju vara så att det går bort med oxalsyra eller liknande.. Kanske galltvål eller liknande - helt naturligt rengöringsmedel som är mycket effektivt mot mycket.

 

Nya kemikalier tror jag inte är en vettig lösning.

 

Kolla med båtvårdsfirma på plats om dom vet vad det är/ hur man får bort det.

 

Fina båtar i övrigt - Jag hämtar min 46:a om någon vecka :) Trevligt med stor båt!

 

Registrera dig på ybw.com formuet, där hänger mycket folk som har större båtar - där kanske det finns någon som har direkt erfarenhet.

 

Alternativt skulle jag skicka ett mail till Princess i England och ställ frågan om dom vet vad det kan vara - om det under något år var någon dålig gelcoat eller liknande..

Redigerad av RikardE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle skrivit att det var en Maxi 77 eller liknande som du hade problem med missfärgad gelcoat och gråflammigt halkskyddäck på. Finns många här på forumet som är riktigt duktiga på plast och rekond, men nu får du tråksvar om båttypen istället för om problemet. Tyvärr tillhör jag inte de duktiga i ämnet, men antar att priset medger rätt omfattande uppfräschning.

 

Ligger en från V55 2001 på blocket, kan ju vara ett refobjekt både avseende skick och pris.

 

Hoppas du får hjälp med lite mer relevanta tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Mitt råd är att antingen avstå eller få pris på att få det fixat och pruta ner därefter.

Båtar i denna storlek, modell och årsmodell är svårsålda även i perfekt skick så pruta lär inte vara några problem

Är tanken att ta den till Sverige?

Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-(

Hoppas jag inte verkar allt för negativ nu men denna båttypen med såpass många år på nacken är nästan osäljbar i Sverige om så den säljs idag eller om fem, tio år. Att den sen gått i Medelhavet gör saken än värre. Om du köper för att behålla och är medveten om läget så är det ju en sak.

Kn du tänka dig flybridgebåt så är det ett mycket bättre val

 

Är medveten om vad du säger. Och yes köper inte för att tjäna eller sälja under överskådlig tid. Gillar flybridge men gillar också stora sportscruisers. Var nere på Corfu och tittade på en sealine t51 330h för 1,3mkr, men den visade sig tyvärr vara lite misshandlad interiört.

 

 

 

Ja stora båtar är kul  :)

Lycka till

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle skrivit att det var en Maxi 77 eller liknande som du hade problem med missfärgad gelcoat och gråflammigt halkskyddäck på. Finns många här på forumet som är riktigt duktiga på plast och rekond, men nu får du tråksvar om båttypen istället för om problemet. Tyvärr tillhör jag inte de duktiga i ämnet, men antar att priset medger rätt omfattande uppfräschning.

 

Ligger en från V55 2001 på blocket, kan ju vara ett refobjekt både avseende skick och pris.

 

Hoppas du får hjälp med lite mer relevanta tips.

 

Antar att det är jag som kommit med "tråksvar" men ville bara hjälpa till och upplysa med en realistisk bild. 

Idag är det många som tittar på Blocket och tror att priset som står där ger en verklig bild. På denna typ av båt kan ingen säga vad ett säljpris blir idag. Visst finns det ett pris som man borde få men det är inte heller särskilt relevant.

Har ganska bra koll på detta då jag har en del bekanta med båtar i denna storlek. Vissa har sänkt sina priser med miljonbelopp utan att bli av med båten. Ja till och med två miljoner. Stendött hur de än sätter priset. 

De flesta som har råd att äga en sån här båt köper inte en såpass gammal båt och därav förblir de osålda. 

Den som väljer att köpa får dock enormt mycket båt för pengarna  :)

 

Själv hade jag turen att sälja vår större båt 2009(årsm 98) innan det värsta prisraset kom. Idag finns vår båt till salu till 40% lägre pris än vad vi fick. Fortfarande toppskick och påkostad minst 250000kr till men ändå så blir den inte såld. Vad säljpriset blir återstår att se men fakta är att sen vi sålde båten så pratar vi minst 900000kr i "förlorade" pengar på fem år inkluderat kostnaderna för utrustning. Lägg därtill de årliga fasta kostnaderna...  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tror du skulle skrivit att det var en Maxi 77 eller liknande som du hade problem med missfärgad gelcoat och gråflammigt halkskyddäck på. Finns många här på forumet som är riktigt duktiga på plast och rekond, men nu får du tråksvar om båttypen istället för om problemet. Tyvärr tillhör jag inte de duktiga i ämnet, men antar att priset medger rätt omfattande uppfräschning.

 

Ligger en från V55 2001 på blocket, kan ju vara ett refobjekt både avseende skick och pris.

 

Hoppas du får hjälp med lite mer relevanta tips.

Antar att det är jag som kommit med "tråksvar" men ville bara hjälpa till och upplysa med en realistisk bild.

Idag är det många som tittar på Blocket och tror att priset som står där ger en verklig bild. På denna typ av båt kan ingen säga vad ett säljpris blir idag. Visst finns det ett pris som man borde få men det är inte heller särskilt relevant.

Har ganska bra koll på detta då jag har en del bekanta med båtar i denna storlek. Vissa har sänkt sina priser med miljonbelopp utan att bli av med båten. Ja till och med två miljoner. Stendött hur de än sätter priset.

De flesta som har råd att äga en sån här båt köper inte en såpass gammal båt och därav förblir de osålda.

Den som väljer att köpa får dock enormt mycket båt för pengarna :)

 

Själv hade jag turen att sälja vår större båt 2009(årsm 98) innan det värsta prisraset kom. Idag finns vår båt till salu till 40% lägre pris än vad vi fick. Fortfarande toppskick och påkostad minst 250000kr till men ändå så blir den inte såld. Vad säljpriset blir återstår att se men fakta är att sen vi sålde båten så pratar vi minst 900000kr i "förlorade" pengar på fem år inkluderat kostnaderna för utrustning. Lägg därtill de årliga fasta kostnaderna... :(

Jag förstår att ditt svar inte var illa menat, och jag vet att du har koll. (Jag tyckte f.ö. även Toaens svar var tråkigt denna gång.)

 

Min utgångspunkt är bara att om en person tar sig besväret att åka ner till Medelhavet för att titta på båtar så är det nog inte fråga om ett rent impulsköp, utan man har sannolikt gjort diverse överväganden för och emot både vad gäller båtens ursprung, pris, ålder och modell samt vägt in egen ekonomi, prioriteringar, användningsområde, exithorisont m.m.

 

TS hade ju en ren plastfråga, inte en fråga av typen "gör jag ett klipp nu?" (Såna frågor förekommer också emellanåt). Min privata gissning är att svaren blivit mer relevanta i förhållande till frågan om den rört en mer modest båttyp... men det kan ju kvitta. Hoppas som sagt TS får hjälp med kloka svar.

 

Inser också att marknaden är begränsad och prispressad för stora äldre båtar. Det gäller i varierande grad även en hel del andra båttyper. Min lite mindre, halvnya (-07) båt har t.ex. gått ner duktigt på de fyra år jag haft den så långt jag kan bedöma. Lik förbaskat funderar jag en hel del på nästa steg;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten f.ö. är i bra skick så är det inte troligt att ägaren inte med alla medel försökt få bort missfärgningen på däcket också - och misslyckats.

Risken är att du måste topcoata om alltihopa vilket både är krångligt och inte helt billigt.  Man ser på fläckarnas form att det är något starkt outspätt som sprutats ut ur någon flaska - känner igen mönstret - har gjort samma blunder själv men det blev inte så fula fläckar och bleknade av sig själv efter en säsong

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu trillade även en liten polett ner i mitt huvud..

Jag spillde någon form av cleaner direkt ur flaska, såg det inte förrän timmar senare, det blev liknande fläckar.. Det mesta fick jag bort, men en liten nyans skillnad blev det endå..

 

En duktig rekondare borde kunna får bort fläckarna, känns ju bättre att få bort det till 90% än att topcoata / lacka om båten..
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!   :)

ciaraud och RikardE ni verkar ju ha en bra logisk förklaring till det som orsakat detta!

Brokern säger nu att detta fixas för 1500€, och då är det sanding and repainting som görs. RikardE du pratar om att topcoata båten. För mig låter topcoata som att en nytt gelcoatlager läggs på, dvs ett tjockt lager, inte bara en lack eller färg. Repaint låter mer som en färg som när det blir slitage så kommer den gamla färgen under tillbaka, eller är det givet att mäklaren menar "topcoata" när han säger repainta? Det är ju mest området som har halkmönstrad yta som är har gråa fläckar, men även visst annat område. Om man lägger på nytt kan det väl lätt bli nyansskillnader mot angränsande ytor eller? :o 

Kanske inte ett problem om man bara gör detta på det mönstrade området?

För er info så saknar båten septictank. Den har en extra vattentank. Tror ni den kan användas för septic tank gnm att koppla in lite slangar etc? Mäklaren menar det. Viktigt är ju att man kan stoppa in en sug i ett tanklock vid relingen och tanka ur skiten eller hur? För mig känns det som att en septictank måste vara specialtillverkad för just det ändamålet eller vad säger ni?

 

/Krippe

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte om priset för att åtgärda skadan stämmer, men det är ju en öppning för att pruta åtminstonne € 1500.
 
Min gissning är att det inte går att använda en vattentank som toatank utan att byga om den.
 
Jag får lite dåliga vibbar, mäklaren verkar ta lätt på problem du ser.
Är båten CE märkt?
Dvs.

Har den en tillverkarskylt?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-kopa-bat/Kontrollera-CE-markning/Tillverkarskylt/
 
tillverkarskylt_inombordsmotor.png
 
Finns en försäkran om överensstämmelse?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-kopa-bat/Kontrollera-CE-markning/Forsakran-om-overensstammelse/
 
Finns det en instruktionsbok?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-kopa-bat/Kontrollera-CE-markning/Batens-instruktionsbok/

Har båten ett ID-nummer?
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-kopa-bat/Kontrollera-CE-markning/Batens-identifikation/

 

Hoppas mina dåliga vibbar är felaktiga.

Lycka till!

Mackey
 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att mäklaren menar att lägga om top-coaten när han säger "sanding and repainting". Något annat funkar inte. (ytan överst på gelcoaten kallas top-coat och består av gelcoat med iblandad parafinolja)

 

Om vi för en stund tänker att det är det som mäklaren avser så undrar jag om du kommer få jobbet gjort på ett ok sätt för de pengarna. Risken är stor att top-coaten lossar efter några månader pga dåligt underarbete, speciellt i halksyddsmönstret som ju är svårt att bearbeta med sandpapper. Dessutom måste ytan vara helt ren och det är inte heller lätt att få i ett halksyddsmönster.

Sen handlar det vad jag förstår av videon om hela däcket. Att bara åtgärda delar av däcket kommer inte att bli snyggt.

 

Jag får också lite dåliga vibbar och gillar Mackens fråga om det finns papper på CE-märkning etc.

 

Om man som hugad spekulant på en båt är så förälskad, trots en rejäl skada på däck och trots att objektet kommer vara mycket svårsålt den dagen man ska sälja, att man vill göra om en vattentank till septiktank - ja då har det gått för långt tror jag.

(Och ja, jag har varit i samma sits flera gånger men haft förnuftiga pesoner i min närhet som har avrått mig från köp som jag idag är mycket glad för att jag inte genomförde!!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christer jag tror du har rätt om att man ska vara försiktig och gå iväg om det inte känns bra och det är ju precis det jag analyserar när jag tar er hjälp nu. Och jag tycker jag har fått mycket bra input och förslag.  

 

Men för att förklara sammanhanget och båtens skick lite bättre: Om jag köper båten har jag tänkt lägga en del pengar på renovering. Ny teak badbrygga, ny teak passerelle, ny teak trappsteg t skarndeck, ny klädsel soldyner fördeck och ovan garage, ny klädsel soffa salong, ny instrumentpanel, nytt hamnkapell, slipa trappsteg ner till salong, fixa golv talett + ev ny teak där, uppgradera passerellen så att den orkar lyfta vattenskoter (håller på och undersöker detta nu). Båten är ju 14 år så ett antal saker är slitna. Egentligen är inte min oro att de grå fläckarna skulle kosta 3000€ att fixa det är snarare att de inte går att fixa så att det blir snyggt överhuvudtaget, eller att man gör en fix för 1500€ som inte blir bra och så gör man en till etc, och det visar sig vara helt enkelt mycket svårt att fixa.

 

Och javisst den här typen av båt är svår att sälja oavsett om det är det här exet eller något annat. Men jag har inte planer på att sälja under överskådlig tid, men jag vill förstås inte köpa ett dåligt objekt. Mitt största bekymmer för kostnader är vinterförvaring, eftersom båtklubbar inte vill ta upp och lyfta en så här pass tung båt och så fort man går till ett varv så börjar allt kosta skjortan...

 

Jag förutsätter att mäklaren menar att lägga om top-coaten när han säger "sanding and repainting". Något annat funkar inte. (ytan överst på gelcoaten kallas top-coat och består av gelcoat med iblandad parafinolja)

 

Om vi för en stund tänker att det är det som mäklaren avser så undrar jag om du kommer få jobbet gjort på ett ok sätt för de pengarna. Risken är stor att top-coaten lossar efter några månader pga dåligt underarbete, speciellt i halksyddsmönstret som ju är svårt att bearbeta med sandpapper. Dessutom måste ytan vara helt ren och det är inte heller lätt att få i ett halksyddsmönster.

Sen handlar det vad jag förstår av videon om hela däcket. Att bara åtgärda delar av däcket kommer inte att bli snyggt.

 

Jag får också lite dåliga vibbar och gillar Mackens fråga om det finns papper på CE-märkning etc.

 

Om man som hugad spekulant på en båt är så förälskad, trots en rejäl skada på däck och trots att objektet kommer vara mycket svårsålt den dagen man ska sälja, att man vill göra om en vattentank till septiktank - ja då har det gått för långt tror jag.

(Och ja, jag har varit i samma sits flera gånger men haft förnuftiga pesoner i min närhet som har avrått mig från köp som jag idag är mycket glad för att jag inte genomförde!!!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med vinterförvaring och båtplats skall du nog ha klart innan om du inte vill åka på för stora kostnader. De jag känner/vet betalar ca 100000-200000kr/år 

Många av de som kan lyfta denna storlek på mått tillåter enbart fullservice

 

Jag och kompisen skulle lyfta hans Sunseeker 55 för några årsen. Känd varvsägare så vi frågade inte pris innan. Hur mycket kan det liksom kosta att lyfta upp båten för att spola botten och ha den hängande ett par timmar för lite anodbyten mm.

Jodå 14000kr ex moms skulle han ha. Hans åsikt var att har man råd att köpa en så stor båt så ska man minsann ha råd att betala den summan för ett lyft...

 

Vad gäller CE-märkning så är det inget du behöver tänka på. Har uppfattat det som att du är nere i Medelhavet och kikar. Mao europasålda båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Vad gäller CE-märkning så är det inget du behöver tänka på. Har uppfattat det som att du är nere i Medelhavet och kikar. Mao europasålda båtar

Så kan det vara, men...

...även runt Medelhavet finns det skurkar. :)

 

Det är inte svårt att kolla att det finns ett ID-nummer, en CE-skylt, en instruktionsbok och en försäkran om överensstämmelse så vet man att detta är i sin ordning. Det ska man för övrigt kolla även när man köper båt i Sverige. En checklista.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med vinterförvaring och båtplats skall du nog ha klart innan om du inte vill åka på för stora kostnader. De jag känner/vet betalar ca 100000-200000kr/år 

Många av de som kan lyfta denna storlek på mått tillåter enbart fullservice

 

Jag och kompisen skulle lyfta hans Sunseeker 55 för några årsen. Känd varvsägare så vi frågade inte pris innan. Hur mycket kan det liksom kosta att lyfta upp båten för att spola botten och ha den hängande ett par timmar för lite anodbyten mm.

Jodå 14000kr ex moms skulle han ha. Hans åsikt var att har man råd att köpa en så stor båt så ska man minsann ha råd att betala den summan för ett lyft...

 

Vad gäller CE-märkning så är det inget du behöver tänka på. Har uppfattat det som att du är nere i Medelhavet och kikar. Mao europasålda båtar

Vilket varv som resonerade som ovan skulle man gärna vilja veta vilket det är. Så att man aldrig kan anlita dem. Riktigt idiotiskt. Bara för att man har stor båt så ska man alltså finna sig i att betala ockerpriser anser de tydligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med vinterförvaring och båtplats skall du nog ha klart innan om du inte vill åka på för stora kostnader. De jag känner/vet betalar ca 100000-200000kr/år 

Många av de som kan lyfta denna storlek på mått tillåter enbart fullservice

 

Jag och kompisen skulle lyfta hans Sunseeker 55 för några årsen. Känd varvsägare så vi frågade inte pris innan. Hur mycket kan det liksom kosta att lyfta upp båten för att spola botten och ha den hängande ett par timmar för lite anodbyten mm.

Jodå 14000kr ex moms skulle han ha. Hans åsikt var att har man råd att köpa en så stor båt så ska man minsann ha råd att betala den summan för ett lyft...

 

Vad gäller CE-märkning så är det inget du behöver tänka på. Har uppfattat det som att du är nere i Medelhavet och kikar. Mao europasålda båtar

 

Vilket kommunist spån! Okej att det går marginellt mer diesel att lyfta en tyngre båt, men det är marginellt!

 

Skriv vilket spån och varv det är så fler slipper möta puckot!

 

Han har väl inte koll på om din kompis lägger alla sina pengar på båten och inte gör något annat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kommunist spån! Okej att det går marginellt mer diesel att lyfta en tyngre båt, men det är marginellt!

 

Skriv vilket spån och varv det är så fler slipper möta puckot!

 

Han har väl inte koll på om din kompis lägger alla sina pengar på båten och inte gör något annat.....

Vänta nu, vad är egentligen planekonomi och marknadsekonomi?

 

Planekonomi som väldigt ofta används i samband med kommunism har förutbestämda fasta priser medan marknadsekonomi som väldigt ofta används i demokratier betyder att marknaden bestämmer vad något ska kosta. Har man en stor dyr båt tar man risken att bli skinnad på pengar om man inte har koll på priserna på förhand. Sedan är det ju tarvligt att ta listpris av någon man känner.

 

Mackey

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklar att man ska betala hutlöst mycket om man har en dyr båt än en billig, det är ju det enda som är rättvist.

 

Mackey

Fast i det här fallet var det ju storleken som provocerade fram det hutlösa priset, inte att båten var dyr. Man kan få en gigantisk motorbåt från typ 90-tal för samma pengar som min lilla 26-fotare. Så vad är rättvist? Att man taxeras efter storleken (som påstås inte spela någon roll...)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

För mig är det självklar att man ska betala hutlöst mycket om man har en dyr båt än en billig, det är ju det enda som är rättvist.

 

Mackey

Fast i det här fallet var det ju storleken som provocerade fram det hutlösa priset, inte att båten var dyr. Man kan få en gigantisk motorbåt från typ 90-tal för samma pengar som min lilla 26-fotare. Så vad är rättvist? Att man taxeras efter storleken (som påstås inte spela någon roll...)?
Synd att jag inte han ta bort mitt inlägg i tid, det var egentligen bara för att retas jag skrev det. :)

Sedan ändrade jag mig och skrev ett nytt inlägg.

 

Rättvist är väl att komma överens om priset på förhand. Då är ju båda parter överens och tillräckligt nöjda för att göra en affär.

 

En Sunseeker 55 från mitten av 90-talet verkar ju trots allt kosta mellan 1,5 och 3 millar, så det var väl inte bara storleken...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

För mig är det självklar att man ska betala hutlöst mycket om man har en dyr båt än en billig, det är ju det enda som är rättvist.

 

Mackey

Fast i det här fallet var det ju storleken som provocerade fram det hutlösa priset, inte att båten var dyr. Man kan få en gigantisk motorbåt från typ 90-tal för samma pengar som min lilla 26-fotare. Så vad är rättvist? Att man taxeras efter storleken (som påstås inte spela någon roll...)?
Synd att jag inte han ta bort mitt inlägg i tid, det var egentligen bara för att retas jag skrev det. :)

Sedan ändrade jag mig och skrev ett nytt inlägg.

 

Mackey

Jo, jag förstod andemeningen i ditt inlägg. Det var inte alls synd att du inte hann ta bort det;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...