Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CaptainH

Sjösatt!

Rekommendera Poster

Äntligen sjösatt Hansen....

 

Tid att i lugn i lugn och ro meka och polera när båten är i sjön. Tycker det är mycket enklare.

 

När kommer ni andra i?

 

Gör ni lika dant?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bestämt tid för sjösättning än. Möjligtvis kan det bli lite senare än vanligt.

 

Brukar ta upp i slutet av Maj, början av Juni och sen sjösätta  några dar/nån vecka senare.

 

Fick erbjudande att segla en annan båt i andra farvatten ett par veckor med start sista veckan i Maj, så jag får nog skjuta på upptagningen och följdaktligen sjösättningen lite.

 

Fast jag måste nog ta upp i år. I fjol struntade jag i det och gick till Vänern i stället

 

post-53310-0-87633800-1397373014_thumb.jpg

 

Bifogad bild; en tur till Smögen 24 Januari 2014. Den enda dagen det inte blåste småspik den månaden.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite avundsjuk på er som bestämmer datum själva. I en klubb får man ett datum bestämt åt sig. Vårt är 2 maj i år. Hamnen ligger fin och nästa tom.

Alternativet för oss är att boka en egen kran men det är dyrt.

(på hösten bokar vi dock egen kran och tar upp flera månader efter de andra)

I år kommer jag försöka hinna med så mycket av vårustningen som möjligt på land. Jag brukar ha kvar en del av överbyggnaden vid sjösättningen i vanliga fall.

Jag sköter rustningen själv och låter maken fortsätta med installationer av teknik mm i lugn och ro. Vaxat båt har jag gjort i över ett kvarts sekel nu så det kan jag :)

post-54277-0-05734300-1397374459_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det ingen sjösättning. Och heller ingen upptagning. Så länge botten ser bra ut så får den ligga kvar i sjön. Om vi går in i franska kanalsystemet så får den nog klara sig ytterligare något år.

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

sjösättning bokad 29/4 

 

Redigerad av PederGbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten åker inte i förens 17:e Maj i år. Men veckorna går fort så den helgen är väll snart här :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4:e maj ska Maya i sjön. Mycket att fixa, men också mycket avklarat. Har köpt en ny sprayhood som monterats, och ett (nästan) nytt bomkapell är på väg med posten. Nya mantågslinor måste anförskaffas, för de gamla ser för dj-vliga ut.

Någon som har ett bra tips på var man kan köpa sådana för en något sånär billig peng?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4:e maj ska Maya i sjön. Mycket att fixa, men också mycket avklarat. Har köpt en ny sprayhood som monterats, och ett (nästan) nytt bomkapell är på väg med posten. Nya mantågslinor måste anförskaffas, för de gamla ser för dj-vliga ut.

Någon som har ett bra tips på var man kan köpa sådana för en något sånär billig peng?

 

Erlandssons brygga brukar väl ha en aning mindre dålig prissättning än en del andra marinbutiker.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4:e maj ska Maya i sjön. Mycket att fixa, men också mycket avklarat. Har köpt en ny sprayhood som monterats, och ett (nästan) nytt bomkapell är på väg med posten. Nya mantågslinor måste anförskaffas, för de gamla ser för dj-vliga ut.

Någon som har ett bra tips på var man kan köpa sådana för en något sånär billig peng?

 

Erlandssons brygga brukar väl ha en aning mindre dålig prissättning än en del andra marinbutiker.  ;)

 

 

Jo, de rukar vara prisvärda. Var där och köpte bottenfärg för ett par veckor sen. Passade på att förhöra mig om vad de ville ha för ny krympplast till mantågen eftersom det egentligen bara är plasten som ser tråkig ut. En rent kosmetisk grej alltså. 32kr/ metern var det svar jag fick, och med det meterpriset tänker jag att det är lika bra att köpa helt nytt mantåg, för det blir ingen större prisskillnad.

 

Min klubbkamrat trodde att expediten helt enkelt gett mig fel pris. Kanske har han rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blur kör visst med dyneema läste jag. Vad kostar tunn dyneema metern? 20 kr? Sportigt blir det också ;)

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen sjösatt Hansen....

 

Tid att i lugn i lugn och ro meka och polera när båten är i sjön. Tycker det är mycket enklare.

 

När kommer ni andra i?

 

Gör ni lika dant?

 

Polerar du också skrovsidorna när båten ligger i spat? Det är väl de som är jobbigast att polera på en enskrovare för att man måste springa upp och ner på en stege hela tiden?

 

Sjösättning för min del sker den 27:e. Två långsamma veckor kvar...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26 april blir det plums!  Med dagens soliga väder i Sthlm så längtar man helt klart! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjösatt idag, tog en tur i det fina vårvädret för att kolla så vinterns arbete blivit bra och allt var till belåtenhet :)

 

 

post-85114-0-16065400-1397480172_thumb.jpg

Redigerad av syd-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätta? Här i Jämtland, Storsjön hoppas vi i alla fall på att isen ska försvinna i mitten på maj!
haha, jag är inte avundsjuk alls...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatt idag och premiärturen från vinterplats till hemmahamn gick finfint i det vackra vädret. Mötte ett pärlband av Finlandsbåtar i Halvkakssundet med glatt vinkande passagerare på däck. Let the säsong begin, och så hoppas vi på en varm och solig påsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Breeze, Modifierad Vega, sjösatt påmastad och klar för uthyrning.

Mathilda III, Caribic 410, ska jobbas på och hoppas bli blöt å det snaraste.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte idag under eftermiddagen när det började klarna upp :)

 

I "Stranne"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sjösatte 20 april, i fjol! 

vinterbrygga.jpg?w=1000&h=

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sjösatte idag under eftermiddagen när det började klarna upp :)

 

I "Stranne"

 

Stämmer bra det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sjösatte 20 april, i fjol! 

vinterbrygga.jpg?w=1000&h=

Jag sjösatte i April 2012 - fast med tanke på hur båten ser ut i botten nu, trotts en månad i Vänern 2013, är det ju inget att skryta med.

 

post-53310-0-06169700-1397883901_thumb.jpg

 

Killen som hjälpte mig att vaxa och polera förstod inte varför jag klagade på hans jobb på en fläck där runt där elkabeln gick ner. Efter att jag tagit ett par bilder på honom i arbete var jag nöjd med hans jobb och han fick sjösätta.  ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...