Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocke80

Polera upp båten med autosol?

Rekommendera Poster

Hej!

Nån som har ett bra tips om hur jag skall få upp en blank yta på min båt? (Maxim 26)

Funkar det att tvätta, polera med autosol och sedan vaxa?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol fungerar säkert helt ok. Jag använde Farécla G3 till ett liknande projekt med toppenresultat, kanske lite billigare än Autosol. Finns i lite olika grader, jag använde "Regular Grade" och körde med en billig bilpoleringsmaskin med skumgummitrissa. Tär en aning på tålamodet innan man lärt sig hur stort område man kan köra per utsmetning. Avsluta med en noggrann vaxning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol kromglans har jag använt men det tar rätt hårt på gelcoaten. Ta det försiktigt. Finns nog snällare medel. Beror ju på hur illa åtgången båten är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag blir faktiskt lite fascinerad. Du har haft denna tråden ute på MG sen igår och har ännu inte blivit idiotförklarad.

 

Autozol Cromglans användes flitigt för att polera upp risiga båtar - åtminstone i de trakterna jag bor.

 

Den uppfattningen som råder bland många idag är att man slipar ner, repar och förstör gelcoaten om man använder dylika produkter.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71186-varning-f%C3%B6r-rubbing-och-polish/

 

Jag skulle inte dra mig för att använda Autosol Kromglans eller rubbning för att matta delar av gelcoaten på min 35 år gamla båt. Funderar tom att köra över den med Abralon, men det får bli om nått eller några år när jag tar upp den och kan ställa in den i mitt båthus, som idag är upptaget av ett annat långtidsprojekt. 

 

När jag tar upp den i vår kommer den nog att få en duvning -  åtminstone på en yta där den legat och skavt och blivit väldigt matt.

 

Skulle jag slipa igenom gelcoaten, får jag väl mål båten.

 

Man får välja lämplig metod och använda den med måtta.

 

Det där med att man slipar ner gelcoaten med polish och rubbning är ingen ny företeelse. Det existerade redan på träbåtstiden.

 

Det fanns en pedantisk man i vårat samhälle, allmänt kallad "John i bûe". Han hade en vit dvärgpudel som han alltid bar under armen för att hunden inte skulle smutsa ner fötterna.

 

John hade en fin kabinbåt. Vitmålad med lackad mahognyakterspegel. John skrapade ner mahognyakterspegeln varje vår och behandlade den sedan efter konstens alla regler - för att den skulle va perfekt. 

 

Till slut hade han skrapat och slipat så mycket på akterspegeln så att den blev så tunn att han måste byta den.

 

 

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blev man ju inte klokare på.......kanske räcker med att tvätta och vaxa med sonax bilvax!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blev man ju inte klokare på.......kanske räcker med att tvätta och vaxa med sonax bilvax!

Köp en flaska TCNano så kommer du bli nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - det är en djungel och det finns lika många åsikter som båtägre (kanske tom fler - åsikter)

 

Nano kanske man skall akta sig för.

 

Har kört med UltraGlozz de senaste åren http://www.hjertmans.se/article/ultraglozz-superpolish-500ml

 

Nu har jag inte så stora krav vare sig på blankhet eller utsedde. Skall som sagt köra med typ autosol. åtminstone på en yta som har blivit ganska matt och sen Ultra Gloss 2 ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte så stora krav vare sig på blankhet eller utsedde.

Precis, du vill inte ha en blank yta och hade du läst frågan ifrån början så hade du sett att TS vill ha en blank yta:

 

Hej!

Nån som har ett bra tips om hur jag skall få upp en blank yta på min båt? (Maxim 26)

 

 

Köp TCnano!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

 

Är gelcoaten gulaktig så kör med oxalsyra så blir den vit annars gör som du var inne på, tvätta, autosol och sedan lägg på wax, wax från sonax tycker jag är både lättarbetat och ger bra glans och skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

Haha jadu... Här inne samlas bra många märkliga båtägare som inte har någon koll alls, lite som ljugarbänken fast online.....

 

Oxalsyrebaserade produkter är enbart till för att få bort den skitiga randen vid vattenlinjen. Den fungerar ju på allt möjligt annars också som någon annan medlem kommer att säga....

 

 

 

Mitt råd till dig: ta dig till en båtaffär och lämna detta forum för tips och råd! :)

Redigerad av 15000
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag inte så stora krav vare sig på blankhet eller utsedde.

Precis, du vill inte ha en blank yta och hade du läst frågan ifrån början så hade du sett att TS vill ha en blank yta:

 

Nej - det absolut primära med mitt båtägande är inte att ha en supernblank yta på båten och jag har både läst och förstått TS startinlägg. Lägger man ner det jobbet som det är att rengöra polera och vaxa vill man naturligtvis ha ett så bra resultat som möjligt - men att båten skall va superblank är ju inget självändamål.

 

Hej!

Nån som har ett bra tips om hur jag skall få upp en blank yta på min båt? (Maxim 26)

 

Köp TCnano!

 

 

När det gäller nannoprodukter så finns det troligtvis häsorisker, vilket finns anledning att varna för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör med nanogrejer- glöm inte använda gummihandskar, modell kraftigare. Partiklar kan annars tränga in i huden, och fara runt i kroppen. Jag använder själv TCnano med gott resultat. Men man ska ha respekt för riskerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Mitt råd till dig: ta dig till en båtaffär och lämna detta forum för tips och råd! :)

 

Problemet är att om man går till två båtaffärer kan man få helt olika råd... ;)

 

Nano = No no för mig.

Det är ungefär som DDT och asbest, det är jättebra och ofarligt just nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resultatet av nano blir fint, men det är nog lite okända farvatten. Skulle inte bli förvånad om det blir en ny asbestskandal...Det får nog bli någon ersättare för min del till nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör med nanogrejer- glöm inte använda gummihandskar, modell kraftigare. Partiklar kan annars tränga in i huden, och fara runt i kroppen. Jag använder själv TCnano med gott resultat. Men man ska ha respekt för riskerna.

 

Gummihandskar hjälper inte mot Nano. Det går igenom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

Haha jadu... Här inne samlas bra många märkliga båtägare som inte har någon koll alls, lite som ljugarbänken fast online.....

 

Oxalsyrebaserade produkter är enbart till för att få bort den skitiga randen vid vattenlinjen. Den fungerar ju på allt möjligt annars också som någon annan medlem kommer att säga....

 

 

 

Mitt råd till dig: ta dig till en båtaffär och lämna detta forum för tips och råd! :)

Självklart finns det båtägare här som inte har nån koll. De flesta av dom är här för att få hjälp av de båtägare med erfarenhet som kan lite mer och förhoppningsvis har koll. Lite det som är vitsen med ett forum.

 

 

I just denna tråden är det bl.a en båtägare med noll koll som rekommenderar folk att använda nanoprodukter...

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<<- kör med Autosol och sedan Hempels flytande hårdvax som man får "gratis" när man köper bottenfärg.

 

Mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

Haha jadu... Här inne samlas bra många märkliga båtägare som inte har någon koll alls, lite som ljugarbänken fast online.....

 

Oxalsyrebaserade produkter är enbart till för att få bort den skitiga randen vid vattenlinjen. Den fungerar ju på allt möjligt annars också som någon annan medlem kommer att säga....

 

 

 

Mitt råd till dig: ta dig till en båtaffär och lämna detta forum för tips och råd! :)

Självklart finns det båtägare här som inte har nån koll. De flesta av dom är här för att få hjälp av de båtägare med erfarenhet som kan lite mer och förhoppningsvis har koll. Lite det som är vitsen med ett forum.

 

 

I just denna tråden är det bl.a en båtägare med noll koll som rekommenderar folk att använda nanoprodukter...

Hahah ja jisses vad ska man säga?

Ifall nano hade varit så förbannat farligt hade det varit strikt förbjudet att sälja!! Gör som jag - ring och prata lite med TCnano sjäv eller maila!

 

Men visst, du kan fortsätta polera din båt med mormors gamla recept med 4 delar kromglans och 7 delar strösocker så kör vi andra med nano :) kom inte tillbaka sen och säg att din båt har tappat glansen och du suget på båtlivet, just saying :-) trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Haha...intressant forum detta. Oxalsyra har jag hört skall vara bra också...nån som testat det?

Haha jadu... Här inne samlas bra många märkliga båtägare som inte har någon koll alls, lite som ljugarbänken fast online.....

 

Oxalsyrebaserade produkter är enbart till för att få bort den skitiga randen vid vattenlinjen. Den fungerar ju på allt möjligt annars också som någon annan medlem kommer att säga....

 

 

 

Mitt råd till dig: ta dig till en båtaffär och lämna detta forum för tips och råd! :)

Självklart finns det båtägare här som inte har nån koll. De flesta av dom är här för att få hjälp av de båtägare med erfarenhet som kan lite mer och förhoppningsvis har koll. Lite det som är vitsen med ett forum.

 

 

I just denna tråden är det bl.a en båtägare med noll koll som rekommenderar folk att använda nanoprodukter...

Hahah ja jisses vad ska man säga?

Ifall nano hade varit så förbannat farligt hade det varit strikt förbjudet att sälja!! Gör som jag - ring och prata lite med TCnano sjäv eller maila!

 

Men visst, du kan fortsätta polera din båt med mormors gamla recept med 4 delar kromglans och 7 delar strösocker så kör vi andra med nano :) kom inte tillbaka sen och säg att din båt har tappat glansen och du suget på båtlivet, just saying :-) trevlig sommar!

 

Ja dom på TCnano kommer säkerligen erkänna att deras produkter är hälsovådliga...

För övrigt läser man ofta att de som använder TCnano ofta klagar på att ytan snabbt blir matt igen. Att nanobehandlingen måste skyddas med vax. Ska det behövas "vax på vax"?

Själv så håller jag mig till proffsprodukter

 

Tycker dock det är trollvarning på dig så nu är det färdigmatat. Eller så jobbar du helt enkelt på TCnano

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

Hahah ja jisses vad ska man säga?

Ifall nano hade varit så förbannat farligt hade det varit strikt förbjudet att sälja!! Gör som jag - ring och prata lite med TCnano sjäv eller maila!  

...

Om kvicksilver hade varit så förbannat farligt hade det varit strikt förbjudet...

Om asbests hade varit så förbannat farligt...

Om neurosedyn hade varit så förbannat...

Om toluen hade varit så...

Om DDT hade varit...

Om hormoslyr hade...

Om PCB...

osv, osv, osv, osv...

 

Vad lär vi oss av historien?

Ingenting!

Mänskliga fullskaleförsök visar efter en kortare eller längre tid om en produkt är bra eller helt livsfarlig.

 

Skratta bäst som skratta sist 15000.  :mellow:

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Autosol kromglans på flera båtar med mycket bra resultat. Jag kan rekommendera det, men visst slipar det ner gelcoaten lite. Det är ju också poängen med det. Skulle absolut använda det igen på en flammig gelcoat, men använd med viss försiktighet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ny båt inför säsongen 2013. Var väldigt tråkig i gelcoten.

Köpte en riktig polermaskin på Biltema och la mkt tid på hela båten med autosol, avslutade med vax.

Kanonresultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nån som har ett bra tips om hur jag skall få upp en blank yta på min båt? (Maxim 26)

Funkar det att tvätta, polera med autosol och sedan vaxa?

 

Tacksam för tips!

 

Hej,

 

Lite beroende på hur gelcoaten ser ut skulle jag göra lite försök innan man kör autosol. Precis som många skrivit är det ju ganska grovkornigt och tar endel på gelcoaten. Jag har kört de på vissa partier på min båt med gott resultat också, men försöker undvika det i den mån det går. Skulle som många andra här inte använda Nano produkter, små partiklar som inte går att skydda sig emot kan jag vara utan finns ändå en uppsjö med produkter som ändå är bra :D

 

Tvätta först med färskvatten.

 

Är den väldigt tråkigt matt, skulle jag börja lägga på Buffer 2000 från smartab, den har jag varit väldigt nöjd med i alla fall. Är det inte blankt efter det har jag kört en rubbing från ett märke som heter Unik som verkar bra (använt de på 2 båtar i år), är nöjd med det hittills men är ny produkt för i år.

 

För gula rinningar längs vattenlinjen skulle jag köra oxalsyra eller internationals gelcoat cleaner.

Sedan polera upp båten med polermedel (Unik) och sedan waxa (Smartabs platinum wax)

Sedan kanske tips som är ganska självklart är att använda polermaskin med en bra trissa, samt arbeta systematiskt i mindre "rutor" på båten :D

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

toaen skrev: "Jag blir faktiskt lite fascinerad. Du har haft denna tråden ute på MG sen igår och har ännu inte blivit idiotförklarad..."

 

Hej toaen,

Vet inte om du väntade dig något från mig, som startade den tråd du länkar till. I tråden har jag vidarebefordrat ett gott råd från en äkta inföding från Orust. Min egen båt är dessutom ett kvitto på att han har rätt.

 

Jag idiotförklarar inte folk som har andra åsikter, men det förekommer tyvärr en del sådant här. Jag vet inte vad autosol innehåller.  

 

Viktigast av allt, jag sjösatte den 2 april så jag kommer inte synas så mycket här förrän jag stöter på problem och behöver hjälp! Vi syns på havet! :)

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev: "Jag blir faktiskt lite fascinerad. Du har haft denna tråden ute på MG sen igår och har ännu inte blivit idiotförklarad..."

 

Hej toaen,

Vet inte om du väntade dig något från mig, som startade den tråd du länkar till. I tråden har jag vidarebefordrat ett gott råd från en äkta inföding från Orust. Min egen båt är dessutom ett kvitto på att han har rätt.

 

Jag idiotförklarar inte folk som har andra åsikter, men det förekommer tyvärr en del sådant här. Jag vet inte vad autosol innehåller.  

 

Viktigast av allt, jag sjösatte den 2 april så jag kommer inte synas så mycket här förrän jag stöter på problem och behöver hjälp! Vi syns på havet! :)

 

Tyvärr verkar du inte inse att du blandar ihop ny båt som inte vart oxiderad och som tvättats/vaxats med gamla oxiderade båtar så nej din båt är inte ett bevis på att din inföding från Orust har rätt

Att du sen inte låter dig överbevisas av en hel värld av polerprodukter och matta båtar är lite lustigt ;)

 

Visst finns det folk som i onödan polerar nya båtar med onödigt kraftiga polermedel. I mitt fall när det kommer till nya/nyare båtar(ej oxiderade) så polerar jag med vax eller på sin höjd Mirror Image. 

Ett extra lager vax har både jag och vänner märkt att det gör gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Autosol är effektivt men är nog det mest tungjobbade man kan hitta på marknaden så det finns inget skäl att använda det när det finns andra bättre grejer

Med en så grov rubbing som Autosol och andra jämförbara så bör man köra med en finare rubbing efter och sen vax

 

Har hört att det skall innehålla något ämne som kan missfärga men det är nog bara skröna då ingen verkar ha råkat ut för det.

Vet bekanta som polerat sina båtar i åratal med Autosol utan problem. Frågan är dock hur många år gelcoaten klarar med så grov rubbing år efter år  :unsure:

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev: "Jag blir faktiskt lite fascinerad. Du har haft denna tråden ute på MG sen igår och har ännu inte blivit idiotförklarad..."

 

Hej toaen,

Vet inte om du väntade dig något från mig, som startade den tråd du länkar till. I tråden har jag vidarebefordrat ett gott råd från en äkta inföding från Orust. Min egen båt är dessutom ett kvitto på att han har rätt.

 

Jag idiotförklarar inte folk som har andra åsikter, men det förekommer tyvärr en del sådant här. Jag vet inte vad autosol innehåller.  

 

Viktigast av allt, jag sjösatte den 2 april så jag kommer inte synas så mycket här förrän jag stöter på problem och behöver hjälp! Vi syns på havet! :)

 

Nej jag väntade inte nåt svar från dig, trotts att jag länkade till din tråd.

 

Capitan gav ett ganska bra svar.

 

Man måste välja rätt metod för för att lösa olika problem. Har man inget problem behöver man inte ta till "storsläggan" för att lösa det obefintliga problemet.

 

Det brukar va så att så fort nån skriver Autozol så är det ett antal skribenter som skriver att man slipar bort gelcoaten om man använder Autozol och att det är livsfarligt.

 

Det finns säkert bättre medel än Autozol idag. 

 

Men när man tar till rubbingliknade produkter så är det just den slipande effekten man vill åt.

 

Att ställa sig och "rubba" sin helt nya båt och sen göra om processen varje vår verkar ju inte så smart. 

 

Har man en gammal båt med oxiderad gelcoat så kan det behöva nån starkare än rent vatten. ;) 

 

Om vi syns på havet, så är min båt lätt att känna igen. Den ser  som  ägaren - inte riktigt klok ut. :rolleyes:

 

Masten bak i sittbrunnen och en jättegenua jämfört med storseglet och dessutom ett kutterstag.

 

post-53310-0-70912500-1397636463.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller på för fullt med att polera båten med Autosol men den tog slut så jag köpte biltemas metalpolish som är hälften så dyr men funkar lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nämnts lite om nanopartiklar och eftersom jag har en del insyn i detta ger jag följande info.

 

Nanoteknik handlar som mycket riktigt angetts om oerhört små partiklar som inte är riskfria. Ett problem är att formen mellan olika nanopartiklar är väldigt olika. Det finns former som är mindre harmfulla och andra som är betydligt värre och kan göra lika stor skada som asbests eller än värre.

 

EU har påkallat stor försiktighet och det pågår arbeten med att få en klassificering. Universitetet i Lund arbetar med att få till klassificeringsprinciper innan nano-partiklarna når marknaden så att vi inte går på samma mina som t ex skedde med asbestsos.

 

Begreppet nanopartiklar handlar om små partiklar mindre än 100 nanometer. Sådana finns sedan länge naturligt i t ex gaser. Men med begreppet nano menar vi oftast partiklar som är skapade artificiellt där vi inte har så stor erfarenheter ännu. Rent allmänt tros nano-tekniken har många praktiska användningsområden. Inte minst inom medicin där det pågår intressanta försök inom cancervården med att "kapsla" in tumörer med nanoteknik. Färger och andra ytbehandlingar är ett annat område som sagt.

 

Jag ser det som klokt att avstå nano-partiklar. Det är för tidigt att vifta faran över ännu. Att det finns en produkt som heter TCnano säger dessvärre mer än företaget än om produkten. Utan en neutral granskning och redovisning av innehåll och utförda säkerhetstester av ackrediterat institut, helst två oberoende, så skulle jag bestämt avråda.

 

Våra myndigheter har ännu inte tillräckligt med kunskap och erfarenheter för att vare sig godkänna eller förbjuda. Bättre då att avstå.

 

Liknelsen mellan DDT, hormoslyr, kvicksilver, asbest  med flera är dessvärre bra jämförelser om hur illa det kan gå... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...