Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nixe11

Fråga om skrov och bottenfärg

Rekommendera Poster

hejsan

 

Jag har läst lite på forumet men tycker inte att jag hittar riktigt de jag är ute efter!

 

Jag vill göra något åt mitt skrov.

 

När jag köpte båten så var den redan målad med någon bottenfärg som var sliten. Har nu haft den i 1år och vill fixa skrovet seriöst!

 

Den ska ligga i en insjö så bekymret med alger och snäckor är ur värden!

 

På en av bilderna ser man att färgen har slitits ner enda till original gelcoaten  och så skulle jag vilja att hela skrovet såg ut så!

 

så till frågan hur gör jag det på bästa sätt utan att skada gelcoaten. Slipa? Tvätta?

 

eller måste jag slipa ner allt och lägga på ny epoxi grund och måla med en ny hård färg?

 

Uppskattar svar!

 

post-95875-0-09489900-1397224837_thumb.jpg

Här syns ursprungs färgen

 

post-95875-0-92517400-1397224870_thumb.jpg

 

post-95875-0-86072500-1397224948_thumb.jpg

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade nyligen LeFant Paint Remover och är positivt överraskad. Den löste upp minst fyra färglader i ett svep. Du skulle kunna göra så här tror jag.

  1. Sätt på paint removern.
  2. Lägg på plast, tunn hushållsplast räcker.
  3. Låt verka i ett dygn.
  4. Spola av med högtryckstvätt.

Jag vet inte om det funkar, men gör ett försök på en liten yta först. Är det inte tjockt med färg som jag hade bör det funka. Jag skrapade, men det var inte hårt att skrapa.
Tyvärr är produkten rätt dyr, 250:- kr för en liten burk har jag för mig. Den räcker nog till 4 m2 cirka.

Om det funkar slipper du skrapa och då slipper du repor.

 

Produkten är neutral och ganska luktfri, men du bör ju ändå samla upp vatten och färgrester på något vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen av produkterna kommer att göra att proceduren blir miljövänlig eftersom färgen som ska bort troligen inte är det.

 

Båda produkterna är vad jag förstår pH-neutrala och inte inte frätande. vilket är skönt för den som använder produkten. LeFant är vattenbaserad och det verkar som att Paint & Glue Remover också är det.

 

Jag minns att det var någon som var mycket nöjd även med Paint & Glue Remover i någon tråd här på MG.

 

En liten varning!  Att en produkt är baserad på naturliga ämnen eller är vattenbaserad betyder inte alls att de när ofarlig för oss människor eller vår miljö.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej medlarna verkar super om dom funkar!

 

Mackey när du skrapade repade du inte du original gelcoten?

 

Den bottenfärgen som är på målad i efterhand har ingen verkar mot vatten intrång utan bara mot växlighet eller är jag helt ute och cyklar?

 

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapade och då blir det lite repor, men inte mycket alls. Jag använde en spackelspade med lätt rundade hörn. För min del gör det inget med smårepor eftersom jag ska jobba vidare med epoxi-behandling.

 

Stämmer, vanlig bottenfärg har ingen (större) verkan mot att vatten tränger in i plasten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej! tack för tipset.

 

Jag är lite orolig hur skrovet ser ut under nuvarande färgen. 

Jag misstänker att den är inte är i toppskick på nedre delen av botten. Ska man gå vidare isåfall med en hård bottenfärg? 

 

te.x nån av dom här.

http://www.watski.se/archives/dokument/YachtingSvenskA4_Jotun.pdf

 

Eller ska man lägga en helt ny grund med epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...