Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bgaa

Yamaha 50-88 choke vid start ?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 50hk enligt skylt 1988 års modell. Har just gjort rent förgasarna för första gången. Upptäckte att den inte hade några choke-spjäll. Efter lite googlande förstår jag att den har PrimeStart. Extra bränsle sprutas vid behov in i förgasaren. Systemet verkar vara automatiskt. På mitt fjärreglage finns en återfjädrande strömbrytare som jag alltid trott varit choken. Jag har egentligen aldrig märkt någon funktion med denna knapp, men alltid använt den vid kallstart.

Enligt min verkstadsmanual ändrades chokesystemet på dessa motorer mellan 88 och 89. Från spjäll till Primestart. Det kan ju vara så att att jag har 89 års motor och 88 års fjärreglage. Köpte motorn beg för 20 år sedan och fick inte med instruktionsboken.

Ni som har 89 års motorer med Primestart har ni chokeströmbrytaren och behöver den användas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

703-reglaget finns i ett otal olika utföranden och alla motorer fr o m 1989 har inte primestart. Primestart-systemet behöver ingen input från föraren, det funkar helt automatiskt. Din choke-brytare är sannolikt inte kopplad till nånting :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en -87:a med den funktionen på reglaget. Under alla år var jag övertygad om att den lilla brytaren (som skulle vippas uppåt och hållas kvar tills motorn tände) var en automatchoke. Trots att jag oftast gjorde service och vinterkonservering själv, så undersökte jag aldrig detta. Motorn hade också en chokespak som aldrig användes, men fungerade vid test.

 

Motorn startade i praktiken jämt, så intressant det här, var kanske "förd bakom ljuset"(?) under alla år angående den funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som din motor hade helt vanliga chokespjäll som kunde aktiveras antingen elektriskt via brytaren på reglaget eller manuellt med spaken, dvs inte primestart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...