Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
  • 0

Fråga

Nytt inlägg med enbart nationella tecken i trådnamnet. Får se om det ger felmeddelande om serveromdirigeringar och "kan ej visas" på vissa plattor pga double encoding. Är det så rör det sig inte om konverteringar av gamla saker utan troligen om att någon av mobilingångarna till MG felaktigt kodar nationella tecken dubbelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
Postad (redigerade)

Japp, det stämmer. Felmeddelande pga felaktig double encoding när jag går in direkt på tråden, medan tråden visas korrekt, och med riktig kod för nationella tecken, när jag först klickat på "full version"-knappen.

 

Skärmdumpar som visar de felaktiga resp korrekta koderna kommer senare.

 

Länkarna ser annorlunda ut när man tittar på listan över nya inlägg beroende på om man har klickat på "full version" eller ej.

Vanlig: "http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/?view=getnewpost&fromsearch=1"

"full version": "http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/"

 

Det verkar vara det där tillägget av "?view=getnewpost&fromsearch=1" som skapar problemet i den vanliga versionen. När det tillägget finns med kodas de nationella tecknen felaktigt en andra gång då man klickar på länken.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Japp, det stämmer. Felmeddelande pga felaktig double encoding när jag går in direkt på tråden, medan tråden visas korrekt, och med riktig kod för nationella tecken, när jag först klickat på "full version"-knappen.

 

Skärmdumpar som visar de felaktiga resp korrekta koderna kommer senare.

 

Länkarna ser annorlunda ut när man tittar på listan över nya inlägg beroende på om man har klickat på "full version" eller ej.

Vanlig: "http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/?view=getnewpost&fromsearch=1"

"full version": "http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/"

 

Det verkar vara det där tillägget av "?view=getnewpost&fromsearch=1" som skapar problemet i den vanliga versionen. När det tillägget finns med kodas de nationella tecknen felaktigt en andra gång då man klickar på länken.

 

Ok, först resultatet när jag, på plattan, utan att först ha loggat in går in på "Visa nytt innehåll" och klickar på tråden i vilket detta skrivs (lägg gärna märke till den felaktiga dubbla koden för å = %C3%83%C2%A5, vilket är det som ställer till det för så många):

 

post-94090-0-68990600-1397196324_thumb.jpg

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Och sedan går jag ur browsern helt och hållet, går in samma väg igen, loggar inte in men klickar på "full version"

post-94090-0-29637600-1397196764_thumb.jpg

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

...varefter jag på nytt (denna gång framgångsrikt) öppnar denna tråd. Lägg gärna märke till att koderna för å och ä nu är korrekta dvs %C3%A5 resp %C3%A4:

post-94090-0-89739500-1397196935_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Nog tycker jag att det verkar som om problemet ligger på serversidan, men man vet aldrig, visst kan jag ha fel :)

 

EDIT:

Har lite noggrannare läst vad Stavhammar skrev förut, och tror mig till slut ha förstått att han menade att det är gammalt okonverterat material som är orsaken till att vissa inställningar måste bibehållas, och att det är dessa inställningar som för vissa enheter ger double encoding-felen. Det har inte med inläggets ålder i sig att göra, således.

 

Fast jag undrar fortfarande: om det bara handlar om "gamla" inställningar så gäller de uppenbarligen inte över hela MG eftersom åäö fungerar för mig när jag klickar på "full version". Det är nästan så att man önskar att man kunde ha en sådan "full version"-variant för hela MG för de plattor som har problem? Kanske låta dessa plattor köra som om de vore PC:s?

 

Lustigt. När jag kör Opera fungerar det. Den verkar automatiskt köra i "full version" hela tiden för det kommer aldrig upp någon knapp för "full version", och åäö kodas rätt. Något på MG gör tydligen att Opera-klienter hanteras annorlunda än de som kör Firefox eller den inbyggda androd-browsern, eller så kanske Opera till skillnad från Firefox och den inbyggda browsern saknar stöd för det enklare "view"-alternativet.

 

Kanske lösningen tills vidare är en knapp "hantera mig som om jag kör på en PC fast jag kör från en platta"?

/EDIT

Redigerad av undrande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej!

 

Bra att du försöker hjälpa till med felsökning, du verkar ju ha lite koll på det bakomliggande.

 

Som info - som du kanske redan sett - så har jag inga problem med Samsung telefon och Samsungplatta, varken med den inbyggda webbläsaren eller med Chrome. Det spelar ingen roll om jag kös som pc elle som telefon och inte heller om jag kryssar i full version eller inte.

 

Vet inte om det hjälper dig att hjälpa till, men jag hoppas det.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har inga som helst problem med detta.
Kör PC m IE, iPhone och iPad utan problem - gäller mobil- och fullversioner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

PC:s med både XP och Vista, samt en hel klabbe olika browsers, fungerar fint för min del.

Har testat på telefoner (såväl Android som Iphone), även det utan problem.

Det är bara på min lilla enkla platta som det inte fungerar, varken med den inbyggda browsern eller Firefox. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Databaserna är nu äntligen konverterade och det skall bli spännande att se vad som blir löst med detta. Jag sätter denna och en del andra som lösta och väntar på feedback. Det jag har kunnat kolla och verifiera är att sökningar med åäö funkar och omdirigeringarna är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sökningar på åäö fungerar nu. Hurra!

 

MEN:

Alla referenser till trådar med å ä och/eller ö i trådrubriken ger fortfarande omdirigeringsfel om view=getlastpost/getnewpost är med i länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Då skall jag undersöka det med. Det gäller fortfarande bara på surfplattan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Testar undrandes workaround

 

Edit: Med UA string satt till Desktop får jag samma fel fortfarande

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Test 2

 

Edit: UA string på Froyo verkar fungera...

 

Heder t Undrande som inte ger upp. Själv har jag mer el mindre gett upp MG. De ggr jag skriver nåt eller vill göra annat än skumma igenom trådar som har åäö i rubriken blir det från Galaxy S3an.

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kul att det fungerar. Jag har paddans inbyggda browser i "Froyo-läge" hela tiden nu. Det fungerar fint på MG, och jag upplever att även andra sajter som tex Smhi och Hemnet fungerar bättre. Åäö och omdirigeringar är inga problem längre, inte heller att besvara inlägg (fast vissa kanske beklagar det senare *L* ).

 

Ge inte upp på MG. Gillar att läsa det du skriver. Har inte glömt den infrusna ejdern :-)

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Haha, jo lite har du glömt....

(Det var en dopping)

;)

Haha! Kände faktiskt en viss tveksamhet just i det ögonblick jag skulle skriva vilken fågel det var. Hmm få se... anka var det ju inte... måste ha varit en ejder...eller? Och så var det ju en dopping. Får skylla på sviktande minne nu när man fyllt 29 mer än 29 gånger :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kul att det fungerar. Jag har paddans inbyggda browser i "Froyo-läge" hela tiden nu. Det fungerar fint på MG, och jag upplever att även andra sajter som tex Smhi och Hemnet fungerar bättre. Åäö och omdirigeringar är inga problem längre, inte heller att besvara inlägg (fast vissa kanske beklagar det senare *L* ).

 

Ge inte upp på MG. Gillar att läsa det du skriver. Har inte glömt den infrusna ejdern :-)

 

En fråga: Hur har du lyckats sätta ua till Froyo permanent? Själv måste jag manuellt gå vägen via ‘about:debug‘ varje gång jag stängt browsern...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

Jag startar webläsaren, ser till att översta raden med länkadressen syns, längst uppe till höger syns då en symbol med tre små ifyllda rutor staplade ovanpå varandra, klickar på den, upp kommer en meny, scrollar ner lite, väljer Inställningar, ny meny visas, väljer Avancerat, scrollar ner en bit, väljer UAString, anger Froyo-alternativet. Hoppas det ser likadant ut hos dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hmmm, nej. UAString fattas varje gång jag startar browsern. Måste skriva in 'about:debug' i adressfältet varje gång för att den ska bli synlig.

Men vad jag menade var ifall du hittat nåt smidigt sätt att få till Froyo-läget permanent eftersom min reverterar tillbaka till standardinställningarna efter att jag stängt browsern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har gjort som jag beskrev i inlägg #21. Det som jag ändrade bibehålls och ligger kvar även om jag startar om min browser. Frågan är om du kör samma operativ och browser som jag? Bifogar skärmdumpar så får du jämföra versionsnummer mm.

 

post-94090-0-27734600-1408555154_thumb.jpg

post-94090-0-69385500-1408555199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har gjort som jag beskrev i inlägg #21. Det som jag ändrade bibehålls och ligger kvar även om jag startar om min browser. Frågan är om du kör samma operativ och browser som jag? Bifogar skärmdumpar så får du jämföra versionsnummer mm.

Då har jag nog en version el 2 nyare browser resp OS än dig. Se bifogade dumpar.

 

När jag kör enl ditt inlägg #21 finns inte UA String med under inställningar. Däremot, om jag i adressfältet skriver ‘about:debug‘ så dyker det upp en ny submenu längst ner kallad Felsökning där bl.a. ytterligare en undermeny kallad UA String återfinns. Tyvärr försvinner både de ändringar jag gjort samt hela felsökningsmenyn när jag stänger browsern och jag får göra om förfarandet nästa gång jag vill surfa in på en åäö-tråd på MG.

Din workaround funkar ju klockrent men det är ju fan att inte saken löses permanent av siteadmin utan att man ska vara tvungen att dutta runt med en massa specialgrejer för en enda site's skull. Grrrrr

post-72938-0-68278100-1408565655_thumb.jpg

post-72938-0-99232200-1408565697_thumb.jpg

post-72938-0-97137200-1408565719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nähä....?

 

Försökte logga in tidigare idag och möttes av info om underhåll. Yeeeeey!!!! tänkte jag då.. Äntligen ska dom fixa åäö-buggen.....

Men, nej. Loggade in nu, för att bara finna att inga synliga förändringar skett, samma jvl skit än. Tänkte då att kanske man fixat till så att åtm Tapatalk fungerar.... Men, nej.

 

Fråga: Har ni på MG för avsikt att någonsin fixa det här, eller kommer det i "nästa plattform" (=inte alls).

Börjar ärligt talat bli rätt trött på allt snack o väldigt lite verkstad. Låt vara att problemet m åäö enbart drabbat ett fåtal och vi kanske inte har något värde i det stora hela men låt oss åtm få anv Tapatalk. Som det nu är är MG värdelöst om man vill göra annat än läsa... Ge feedback eller ställa frågor är inte en option som det nu fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej

 

Jo det pågår lösning och felsökning. Men givetvis så kommer inte alla tester eller försök till lösningar ut på LIVE siten. Det hade vart dumt liksom. Sedan är det andra delar som jobbas med också. Så det egentligen mer verkstad än snack som pågår.

 

Har inte hittat lösningen för TapaTalk men vet att andra har samma och liknande problem.

Det är en kombination av orsaker och TapaTalk jobbar på det som dom kan lösa. Efter det så kan jag/vi testa igen. 

 

Men kan säga att det är en pågående process detta med utveckling av mjukvara och ibland kan det gå åt ...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...