Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
f_palsson

Varför drar inte mitt glödrelä (GM6.5 Turbo Diesel)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en GM 6.5 turbodiesel (MarinePower). Den har på sistone stökat lite med glödningen. Idag glödde den en gång och sedan inte mer under hela eftermiddagen (står på land och ville testa glödningen eftersom det strulat).

 

Normalt göder den låt säga 5 sekunder och är stilla 10-20 sekunder. Därefter stöd-glöder den igen någon kort sekund. Detta upprepas tills motorn startat (och kanske därefter också, jag vet inte).

 

Det är ett relä som har fyra kablar in (undantaget matningen från batteriet och utgången till glödstiften).

Se bifogad bild.

1. Jord

2. Tändning (eller glödning om styrningen kommer från annat ställe?)

3. Återkoppling från utgången (dvs från kabeln till glödstiften)

4. Startmotor 

 

Jag har mätt allt inkommande och det verkar helt rätt, men reläet drar inte då tändningen slås på.

 

Jag undrar dock över några saker: 

a. Används "returen" i pkt 3 ovan för att mäta temperaturen på stiften på något vis (resistansen ökar ju med tempen)?

b. Eller är reläet troligen bara styrt av tid? Verkar osannolikt då den inte glöder då motorn är varmkörd.

c. Finns det risk att reläet inte drar om ett gäng stift är avbrända eller har kortis?

 

 

Egentligen är detta mest en fråga för att försöka förstå mig på detaljerna. Enklast är väl att prova att byta reläet. :-)

 

Är det någon som kan svara på frågorna i pkt a-c?

post-96225-0-83461100-1397161232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...