Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Navionics

Rekommendera Poster

Till Navionics

 

Har seglat med GPS sen början av 1990-talet och med SeaClear och BSB-kort sen 2004. Seglingsområde; den Svenska kusten i sin helhet (Haparanda till Krokstrand) lite i den finska skärgården och Åland, Östra sidan av Danmark och Norge mellan Svenska gränsen och skärgården norr om stavanger. Har aldrig upplevt några problem med de digitala sjökorten i datorn.

 

Dator hade jag på en ställning nere i ruffen och kunde tom läsa texten på sjökortet utan läsglasögon, vid tex regn om jag skalade upp sjökortet till 200%. Det hela fungerade helt perfekt.

 

När jag köpte en motorseglare för några år sen, gick det inte att placera dator så att den både kunde läsas från sittbrunnen och från den inre styrplatsen. Dessutom fick inte datorn plats framför ratten vid inre styrplatsen.

 

Köpte en plotter till yttre styrplatsen med era sjökort. Hur de funkade på den platsen som jag skall beskriva nedan vet jag inte, men under ett transportseglingsuppdrag på ostkusten i våras, satte jag mig och satte en waypoints i form "golfflagga" vid varje prick, boj och fyr i öppet hav som vi skulle kunna stöta på. Det är ju inte så trevligt att bränna på ett grund med nån annans båt, som man har ansvar för, bara för att prickar och grund inte syns på plottern när den är utzoomad till en rimlig nivå för framförhållning.

 

Till inre styrplatsen köpte jag en android läsplatta, med era sjökort över Europa.

 

För tre år sen seglade (slör) jag från Havstenssund i norra Bohuslän till ön Ramskär i Kosterarkipelagen. I höjd med Ramsö började det regna, så jag gick in i däckssalongen och styrde därifrån. Läsplattan brukar jag starta innan jag avgår, men jag hade aldrig tidigare använt den i "skarpt läge".

 

Jag vet ju inte hur mycket erfarenhet och intresse Navionics ledning och personal har av sjölivet. Av döma av hur era sjökort fungerar finns över huvud taget vare sig kunskap eller intresse inom det området. Det enda ni nog är intresserade av är att tjäna pengar.

 

När man seglar, vare sig det är inomskärs eller utomskärs behöver man ju ha en viss framförhållning. Seglar man en sån kort sträcka som mellan Resö och Ramsö är det inte alls orimligt att man har utzoomat så mycket att man ser hela sträckan, dvs 4 distansminuter. Då har jag en båt som jag aldrig seglat snabbare än 9 knop och det var under ytterst gynsamma förhållande. Normalt set färdas jag kanske i 4 knop. Dvs ungefär 125 meter på en minut.

 

Det finns väldigt många människor som uppenbarligen inte "trivs på sjön" och av den anledningen bränner på i 35 knop. 35 knop motsvarar ungefär 1100 meter på en minut.

 

Döm om min förvåning när jag passerade ön Storesnar och fann att två öar, som tillsammans med ett intilliggande grund och omfattar en yta på 130x100 meter, över huvud taget inte fanns med på sjökortet. Öarna har legat där sen urminnes tider. Jag har seglat förbi dem ofta de senaste 50 åren och de har alltid funnits både i verkligheten och på sjökortet.

 

Nu såg jag dem i verkligheten men inte på ert sjökort. På mitt gamla pappersjökort finns de däremot.

 

För att de skulle dyka upp var jag tvungen att zooma in så mycket att jag inte kan sen nästa sjömärke sjökortet - en kummel, Klippan kummel - som ligger 0,75 NM eller 1400 meter bort. Dvs den sträcka som en båt i 35 knop kör på styvt en minut.

 

Frågan är - hur tänker ni!?

 

Svaret är ju ganska givet.

 

Eftersom ni varken har intresse av båtar, sjölivet eller sjösäkerhet och heller inte har några som helst kunskaper inom dessa område, utan bara är intresserade av att tjäna pengar - så tänker ni inte alls, mer än på att tjäna pengar.

 

Possitionen på dessa små men ganska höga öar är N 58 48.255 E 011 08.980

 

Ett sjökortsklipp från mina gamla BSB-kort från 2002

 

post-53310-0-22601900-1407913681_thumb.jpg

 

Det två öarna har jag ringat in med rött

 

Uppdaterade mina sjökort över Europa i Våra. Tror att det blivit en aning bättre, men det är lång ifrån bra. Om man zoomar ut, så att man har en rimlig översikt syns öarna som ett grundområde - blåfärgat.

 

Som Västkustseglare har man ju behov av de Danska sjökorten. Hade planer på att segla till Danmark denna sommar, så jag köpte era danska sjökort för läsplattan. Det intressanta är att era Danska sjökort innehåller sjökort för både Västkusten och Norska Sörlandet - det seglingsområde som en Västkustseglare normalt håller sig innom.

 

 

På de "Danska" korten syns både öarna och de två sjömärkena som finns, en remmare och en kummel, med en rimlig översikt.

 

 

I framtiden kommer jag att välja kort till min plotter från en annan leverantör. Det är inte rimligt att man skall behöva sitta och sätta en waypoint på varenda prick för att de skall synas på plottern när sjökortet är utzoommat så man får en vettig överblick. Det sjökortet som jag fick göra det på är inköpt i år och omfattar hela Östersjön och hela den Svenska kusten. Kan det heta SD44XG

 

MVH

 

Tommy Andersson

Kungshamn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, jag förstår att du är upprörd och frustrerad och jag vet att du rapporterat in dina saknade holmar utan resultat, men...

 

...nu när vi har fått igång en dialog mellan oss användare och Navionics så vill jag gärna att du deltar i den med dina erfarenheter. Du behöver inte lova att använda Navionics sjökort, men hjälp till är du snäll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg ser at vi snakker om de samme øyene.   Det er mange utfordringer i Sverige, og i dag så er disse øyene heldigvis med i kartene, i alle zoomnivåer.

 

Det at de er med i DK kartene og ikke i appen din for Sverige, viser at du ikke har oppdatert kartene dine.  Navionics operer kun med en database som vi deler inn i forskjellige områder ut ifra hvilke region du kjøper.

 

Kommentarene dine om mine kunnskaper og interesser velger jeg å se på som useriøse og avstår fra og kommentere.

 

Hans-Chr. Grande

Navionics

Till Navionics

 

Har seglat med GPS sen början av 1990-talet och med SeaClear och BSB-kort sen 2004. Seglingsområde; den Svenska kusten i sin helhet (Haparanda till Krokstrand) lite i den finska skärgården och Åland, Östra sidan av Danmark och Norge mellan Svenska gränsen och skärgården norr om stavanger. Har aldrig upplevt några problem med de digitala sjökorten i datorn.

 

Dator hade jag på en ställning nere i ruffen och kunde tom läsa texten på sjökortet utan läsglasögon, vid tex regn om jag skalade upp sjökortet till 200%. Det hela fungerade helt perfekt.

 

När jag köpte en motorseglare för några år sen, gick det inte att placera dator så att den både kunde läsas från sittbrunnen och från den inre styrplatsen. Dessutom fick inte datorn plats framför ratten vid inre styrplatsen.

 

Köpte en plotter till yttre styrplatsen med era sjökort. Hur de funkade på den platsen som jag skall beskriva nedan vet jag inte, men under ett transportseglingsuppdrag på ostkusten i våras, satte jag mig och satte en waypoints i form "golfflagga" vid varje prick, boj och fyr i öppet hav som vi skulle kunna stöta på. Det är ju inte så trevligt att bränna på ett grund med nån annans båt, som man har ansvar för, bara för att prickar och grund inte syns på plottern när den är utzoomad till en rimlig nivå för framförhållning.

 

Till inre styrplatsen köpte jag en android läsplatta, med era sjökort över Europa.

 

För tre år sen seglade (slör) jag från Havstenssund i norra Bohuslän till ön Ramskär i Kosterarkipelagen. I höjd med Ramsö började det regna, så jag gick in i däckssalongen och styrde därifrån. Läsplattan brukar jag starta innan jag avgår, men jag hade aldrig tidigare använt den i "skarpt läge".

 

Jag vet ju inte hur mycket erfarenhet och intresse Navionics ledning och personal har av sjölivet. Av döma av hur era sjökort fungerar finns över huvud taget vare sig kunskap eller intresse inom det området. Det enda ni nog är intresserade av är att tjäna pengar.

 

När man seglar, vare sig det är inomskärs eller utomskärs behöver man ju ha en viss framförhållning. Seglar man en sån kort sträcka som mellan Resö och Ramsö är det inte alls orimligt att man har utzoomat så mycket att man ser hela sträckan, dvs 4 distansminuter. Då har jag en båt som jag aldrig seglat snabbare än 9 knop och det var under ytterst gynsamma förhållande. Normalt set färdas jag kanske i 4 knop. Dvs ungefär 125 meter på en minut.

 

Det finns väldigt många människor som uppenbarligen inte "trivs på sjön" och av den anledningen bränner på i 35 knop. 35 knop motsvarar ungefär 1100 meter på en minut.

 

Döm om min förvåning när jag passerade ön Storesnar och fann att två öar, som tillsammans med ett intilliggande grund och omfattar en yta på 130x100 meter, över huvud taget inte fanns med på sjökortet. Öarna har legat där sen urminnes tider. Jag har seglat förbi dem ofta de senaste 50 åren och de har alltid funnits både i verkligheten och på sjökortet.

 

Nu såg jag dem i verkligheten men inte på ert sjökort. På mitt gamla pappersjökort finns de däremot.

 

För att de skulle dyka upp var jag tvungen att zooma in så mycket att jag inte kan sen nästa sjömärke sjökortet - en kummel, Klippan kummel - som ligger 0,75 NM eller 1400 meter bort. Dvs den sträcka som en båt i 35 knop kör på styvt en minut.

 

Frågan är - hur tänker ni!?

 

Svaret är ju ganska givet.

 

Eftersom ni varken har intresse av båtar, sjölivet eller sjösäkerhet och heller inte har några som helst kunskaper inom dessa område, utan bara är intresserade av att tjäna pengar - så tänker ni inte alls, mer än på att tjäna pengar.

 

Possitionen på dessa små men ganska höga öar är N 58 48.255 E 011 08.980

 

Ett sjökortsklipp från mina gamla BSB-kort från 2002

 

attachicon.gifStoresnart.JPG

 

Det två öarna har jag ringat in med rött

 

Uppdaterade mina sjökort över Europa i Våra. Tror att det blivit en aning bättre, men det är lång ifrån bra. Om man zoomar ut, så att man har en rimlig översikt syns öarna som ett grundområde - blåfärgat.

 

Som Västkustseglare har man ju behov av de Danska sjökorten. Hade planer på att segla till Danmark denna sommar, så jag köpte era danska sjökort för läsplattan. Det intressanta är att era Danska sjökort innehåller sjökort för både Västkusten och Norska Sörlandet - det seglingsområde som en Västkustseglare normalt håller sig innom.

 

 

På de "Danska" korten syns både öarna och de två sjömärkena som finns, en remmare och en kummel, med en rimlig översikt.

 

 

I framtiden kommer jag att välja kort till min plotter från en annan leverantör. Det är inte rimligt att man skall behöva sitta och sätta en waypoint på varenda prick för att de skall synas på plottern när sjökortet är utzoommat så man får en vettig överblick. Det sjökortet som jag fick göra det på är inköpt i år och omfattar hela Östersjön och hela den Svenska kusten. Kan det heta SD44XG

 

MVH

 

Tommy Andersson

Kungshamn 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, jag förstår att du är upprörd och frustrerad och jag vet att du rapporterat in dina saknade holmar utan resultat, men...

 

...nu när vi har fått igång en dialog mellan oss användare och Navionics så vill jag gärna att du deltar i den med dina erfarenheter. Du behöver inte lova att använda Navionics sjökort, men hjälp till är du snäll.

 

Mackey

 

Jag har aldrig rapporterat de fel jag har uppmärksammat till Navionics. Däremot skrivit om dem här på MG.

 

Det har ju från Navionic sida lovats bot och bättring efter vad jag förstått, men mina senaste kort visar att det är dåligt ställt med bättringen.

 

Sjökort är ju dessvärre inte gratis och om man - som jag behöver sjökort över stora område, blir det en del pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har aldrig rapporterat de fel jag har uppmärksammat till Navionics. Däremot skrivit om dem här på MG.

 

Det har ju från Navionic sida lovats bot och bättring efter vad jag förstått, men mina senaste kort visar att det är dåligt ställt med bättringen.

 

Sjökort är ju dessvärre inte gratis och om man - som jag behöver sjökort över stora område, blir det en del pengar.

Sorry, då hade jag missuppfattat det hela. Nu - eller i alla fall när Hans-Christer från Navionics läser tråden nästa gång - är felet i alla fall känt.

 

Jag tror att ett problem i kontakten mellan användare och sjökortsleverantör är att vi användare tycker felen är så självklara och ibland rent systematiska så att de borde fixas "automatiskt". Så har jag tänkt med alla mina felfärgade 0-3 m grund. "Vad är problemet, det är massor av fel. Jag har ingen möjlighet att rapportera in alla fel. Räcker det inte med några exempel och att jag talar om att felen finns överallt. Bara fixa så att det funkar!"

 

Det är kanske inte så lätt, för om det var lätt skulle det ju vara ordnat redan. Ingen vinner ju på den situation som nu råder. Vi användare måste hjälpa kartleverantörerna ännu mera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med. Som jag ser det handlar detta om elementär kvalitetskontroll. Det ansvaret åvilar leverantören. Man borde ha processer som gör det omöjligt att släppa produkter med så många och grava fel. Det ser ut som om det är rena lotteriet om ett grund eller en prick visas eller inte. Ibland verkar det visas beroende på zoomningsläge. Ibland inte alls.

 

Vänd på det: här har vi system som kan ha inverkan på liv och död. Vi pratar inte om barnleksaker. Skulle vi någonsin acceptera sådana brister i tex ett livsuppehållande system på ett sjukhus? Eller att få höra att "kuvösen stannar ibland så du får sitta bredvid och knacka på den så den startar igen"? Det är nog bra att användare hjälper till men om det rör sig om grundläggande brister räcker inte detta. Det vore intressant att höra hur Navionics kvalitetssäkrar sina produkter i praktiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrande skrev. "Vänd på det: här har vi system som kan ha inverkan på liv och död. Vi pratar inte om barnleksaker"

 

Navionics-sjökorten är ju avsedda att användas som ett komplement till papperssjökorten det är ju något man godkänner varje gång man startar upp plottern, använder man dem så blir väl problemen inte så stora att det handlar om liv och död.

Naturligtvis önskar väl alla att dom ska visa så korrekt som möjligt men tills dess dom är godkända att navigera efter får vi som sagt kolla på papperskorten.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å lage kart for Scandinavia er ikke alltid like enkelt med all kompleksiteten som finnes her.  Vi har i år publisert helt nye kart som har forbedret veldig mange punkter langs kysten.  Men selv om man lager nye kart, er man ikke perfekte.  Alle kartprodusentene sliter med det samme, alt for mye informasjon på et lite område.  Det at prikker mangler, er basert på at man har "objekter" som kolliderer med hverandre.  Dette er en utfordring som alle produsentene har, og det kan man også se på mange andre kart.

 

Vi bruker nå S57 kildedata, og vi har som Mackey henviser til,  en "fiktiv" øy i karte vårt.  Dette har også våre konkurrenter siden denne øyen ligger i datagrunnlaget til sjöfartsverket. Etter oppgraderingen, så viser vi nå flere grunner, på et tidligere nivå enn andre produsenter, Vi jobber fortsatt med å finne gode løsninger for prikker, samt en bedre implementasjon av Hydrographica kartene.  Jeg håper at vi snart ser en løsning også for dette.

 

Det er også viktig at brukere som "Toaen" rapporterer inn feil, og ikke bare diskuterer dette og slenger kommentarer rundt kompetanse og interesser rundt Navionics i forumer rundt om. Det blir ofte ikke gjort endringer hvis ingen varsler om feil.  Navionics har som eneste produsent en rapporteringstjeneste og publiseringstjeneste som gjør det mulig å gjøre lokale rettelser på relativt kort tid (http://navionics.force.com/PlugPlay). Til info så publiserer vi i snitt ca 2.000 rettelser og endringer hver eneste dag.  Dette er både UFS, og andre korreksjoner som vi gjør.

 

Til slutt vil jeg si at Navionics kart er ment som hjelpemidler for Navigasjon og ikke et hovednavigasjonverktøy. Selv om det kun er et hjelpemiddel, så jobber vi kontinuerlig for å lage et så godt og trygt produkt som mulig.

 

For de som lurer på om de har de siste kartene tilgjengelig ikke så kan man sammenligne med vår webapp.  Dette er en online kartmotor som viser de siste tilgjengelige data online http://webapp.navionics.com/?lang=en

 

Hvis noen har spørsmål eller kommentarer rundt dette, kan man sende mail til hcgrande@navionics.com Jeg svarer alle mail så raskt som mulig.

 

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att om jag uppdaterar ett Gold-sjökort så får jag samma information som på sidan du hänvisar till? (http://webapp.navionics.com/?lang=en)

 

I sådana fall verkar problemet med felaktig färg på 0-3 m grund vara löst. Jag hittar inga felvisningar längre och vatten med varierat djup visas mörkblått ända till man zoomar in mera och då ser att vissa delar är ljusblå och andra mörkblå. Det känns bra.

Jag ska kolla på några plottrar på båtaffären och hoppas verkligen att det ser lika bra ut på dessa.

 

Prickarna är trots allt fortfarande ett problem, men det håller på att lösas.

Det stämmer inte riktigt som Hans-Christian säger att prickar inte visas för att det finns annat i vägen. I mitt exempel tidigare från Möcklösund försvinner ju prickar när man zoomar in mera!!

 

Det finns även andra tveksamma utelämnade prickar, som det numera "berömda" partiet norr om Lidingö i Stockholm. Klicka på bilden för att se den större.

10530646_804006112967562_371695285606422

Här kan jag inte se någon anledning till att den röda pricken utelämnas.

 

Om jag fick bestämma - vilket jag till viss del får genom att välja kartleverantör - så ska alla eller inga prickar visas på samma skärmbild (inte till synes vissa slumpmässigt valda prickar).

Visas alla eller inga blir det lätt att förstå hur systemet är uppbyggt och man förstår att man måste zooma in mera för att se prickarna. Slumpmässig visning ger stor osäkerhet.

 

Som det nu är måste jag hela tiden zooma in till "överzoomning" för att vara säker på att jag fått se allt som finns att se.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrande skrev. "Vänd på det: här har vi system som kan ha inverkan på liv och död. Vi pratar inte om barnleksaker"

 

Navionics-sjökorten är ju avsedda att användas som ett komplement till papperssjökorten det är ju något man godkänner varje gång man startar upp plottern, använder man dem så blir väl problemen inte så stora att det handlar om liv och död.

Naturligtvis önskar väl alla att dom ska visa så korrekt som möjligt men tills dess dom är godkända att navigera efter får vi som sagt kolla på papperskorten.

 

Det du säger stämmer naturligtvis - i teorin. Men inte alltid i praktiken. I praktiken kan navigations(komplements)systemet ha inverkan på liv och död. Precis som jag skrev. Idag har många inte ens med sig papperssjökorten. Fel av dem som gör så? Naturligtvis, formellt sett. Men även fel att "komplementen" uppvisar så allvarliga brister. Att bara gömma sig bakom en allmän friskrivningsformulering är enkelt. Jag menar dock att det är så mycket mer fel än vad man har rätt att förvänta sig. Det handlar inte om fel som är jämförbara med att ha ett några år gammalt, och orättat, papperssjökort. Det handlar om att "komplementet" slumpvis och till synes irrationellt ibland utelämnar vital information. Och ibland visas samma information korrekt. Och ibland visas den men på ett felaktigt sätt. Det här beteendet uppvisar aldrig gamla papperssjökort.

 

Vi låtsas att jag köper en kompass. Med den följer en bipacksedel som säger att jag måste vara medveten om att kompassen under vissa omständigheter kan visa fel och att dess riktningsanvisning alltid ska kontrolleras mot annat hjälpmedel och att den därför endast ska användas som navigationskomplement. Jag kan acceptera detta. Jag vet att det kan finnas magnetiska eller elektriska kretsar ombord som kan påverka kompassen. Jag vet att jag borde utarbeta en deviationstabell. Men jag räknar trots dessa förbehåll inte med att kompassen ibland ska frysa så att samma kurs visas hur båten än girar. Eller att den helt plötsligt får för vana att slumpartat visa 25 grader fel, ibland åt norr och ibland åt söder. Har kompassen sådana fel saknar den värde för mig. Då är den inte ens användbar som komplement. Det är nätt och jämnt att den duger som leksak åt mina barn. Precis så ser jag på hur navionicskorten har varit. Kanske är de fortfarande så.

 

Heder dock åt Hans-Christian Grande som nu verkar ta tag i detta.

 

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kartene som du ser på vår webapp er basert på den samme databasen som Gold, Og er den samme databsaen som er for Mobil appene våre.

 

Mvh

Hans-Chr. Grande

Navionics

 

 

Stämmer det att om jag uppdaterar ett Gold-sjökort så får jag samma information som på sidan du hänvisar till? (http://webapp.navionics.com/?lang=en)
 
I sådana fall verkar problemet med felaktig färg på 0-3 m grund vara löst. Jag hittar inga felvisningar längre och vatten med varierat djup visas mörkblått ända till man zoomar in mera och då ser att vissa delar är ljusblå och andra mörkblå. Det känns bra.
Jag ska kolla på några plottrar på båtaffären och hoppas verkligen att det ser lika bra ut på dessa.
 
Prickarna är trots allt fortfarande ett problem, men det håller på att lösas.
Det stämmer inte riktigt som Hans-Christian säger att prickar inte visas för att det finns annat i vägen. I mitt exempel tidigare från Möcklösund försvinner ju prickar när man zoomar in mera!!
 
Det finns även andra tveksamma utelämnade prickar, som det numera "berömda" partiet norr om Lidingö i Stockholm. Klicka på bilden för att se den större.
10530646_804006112967562_371695285606422
Här kan jag inte se någon anledning till att den röda pricken utelämnas.
 
Om jag fick bestämma - vilket jag till viss del får genom att välja kartleverantör - så ska alla eller inga prickar visas på samma skärmbild (inte till synes vissa slumpmässigt valda prickar).
Visas alla eller inga blir det lätt att förstå hur systemet är uppbyggt och man förstår att man måste zooma in mera för att se prickarna. Slumpmässig visning ger stor osäkerhet.
 
Som det nu är måste jag hela tiden zooma in till "överzoomning" för att vara säker på att jag fått se allt som finns att se.
 
Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Undrande skrev. "Vänd på det: här har vi system som kan ha inverkan på liv och död. Vi pratar inte om barnleksaker"

 

Navionics-sjökorten är ju avsedda att användas som ett komplement till papperssjökorten det är ju något man godkänner varje gång man startar upp plottern, använder man dem så blir väl problemen inte så stora att det handlar om liv och död.

Naturligtvis önskar väl alla att dom ska visa så korrekt som möjligt men tills dess dom är godkända att navigera efter får vi som sagt kolla på papperskorten.

 

Det du säger stämmer naturligtvis - i teorin. Men inte alltid i praktiken. I praktiken kan navigations(komplements)systemet ha inverkan på liv och död. Precis som jag skrev. Idag har många inte ens med sig papperssjökorten. Fel av dem som gör så? Naturligtvis, formellt sett. Men även fel att "komplementen" uppvisar så allvarliga brister. Att bara gömma sig bakom en allmän friskrivningsformulering är enkelt. Jag menar dock att det är så mycket mer fel än vad man har rätt att förvänta sig. Det handlar inte om fel som är jämförbara med att ha ett några år gammalt, och orättat, papperssjökort. Det handlar om att "komplementet" slumpvis och till synes irrationellt ibland utelämnar vital information. Och ibland visas samma information korrekt. Och ibland visas den men på ett felaktigt sätt. Det här beteendet uppvisar aldrig gamla papperssjökort.

 

Vi låtsas att jag köper en kompass. Med den följer en bipacksedel som säger att jag måste vara medveten om att kompassen under vissa omständigheter kan visa fel och att dess riktningsanvisning alltid ska kontrolleras mot annat hjälpmedel och att den därför endast ska användas som navigationskomplement. Jag kan acceptera detta. Jag vet att det kan finnas magnetiska eller elektriska kretsar ombord som kan påverka kompassen. Jag vet att jag borde utarbeta en deviationstabell. Men jag räknar trots dessa förbehåll inte med att kompassen ibland ska frysa så att samma kurs visas hur båten än girar. Eller att den helt plötsligt får för vana att slumpartat visa 25 grader fel, ibland åt norr och ibland åt söder. Har kompassen sådana fel saknar den värde för mig. Då är den inte ens användbar som komplement. Det är nätt och jämnt att den duger som leksak åt mina barn. Precis så ser jag på hur navionicskorten har varit. Kanske är de fortfarande så.

 

Heder dock åt Hans-Christian Grande som nu verkar ta tag i detta.

 

Jag tror att du läst mitt inlägg utan att förstå vad jag menar jag kanske uttryckte mig otydligt.

Jag tycker inte att det är OK att Nvionicskorten visar fel men att om vi tills dom är tillräckligt kvalitetssäkrade navigerar parallellt med papperskorten kommer vi att klara oss bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort fråga:

 

När jag använder webappen visas inte segelfri höjd eller bredd på någon av de broar jag tittat på, typ Älvsborgsbron I Goteborg eller Broarna till Tjörn från  stenungsund.

 

Är det så även I en plotter eller Mobilapp?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Gunnar. Webappen er begrenset.  På plottere og apper kan man klikke på alle objekter for å få mer informasjon.

 

Hans-Chr. grande

Navionics

Kort fråga:

 

När jag använder webappen visas inte segelfri höjd eller bredd på någon av de broar jag tittat på, typ Älvsborgsbron I Goteborg eller Broarna till Tjörn från  stenungsund.

 

Är det så även I en plotter eller Mobilapp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Undrande skrev. "Vänd på det: här har vi system som kan ha inverkan på liv och död. Vi pratar inte om barnleksaker"

 

Navionics-sjökorten är ju avsedda att användas som ett komplement till papperssjökorten det är ju något man godkänner varje gång man startar upp plottern, använder man dem så blir väl problemen inte så stora att det handlar om liv och död.

Naturligtvis önskar väl alla att dom ska visa så korrekt som möjligt men tills dess dom är godkända att navigera efter får vi som sagt kolla på papperskorten.

 

Det du säger stämmer naturligtvis - i teorin. Men inte alltid i praktiken. I praktiken kan navigations(komplements)systemet ha inverkan på liv och död. Precis som jag skrev. Idag har många inte ens med sig papperssjökorten. Fel av dem som gör så? Naturligtvis, formellt sett. Men även fel att "komplementen" uppvisar så allvarliga brister. Att bara gömma sig bakom en allmän friskrivningsformulering är enkelt. Jag menar dock att det är så mycket mer fel än vad man har rätt att förvänta sig. Det handlar inte om fel som är jämförbara med att ha ett några år gammalt, och orättat, papperssjökort. Det handlar om att "komplementet" slumpvis och till synes irrationellt ibland utelämnar vital information. Och ibland visas samma information korrekt. Och ibland visas den men på ett felaktigt sätt. Det här beteendet uppvisar aldrig gamla papperssjökort.

 

Vi låtsas att jag köper en kompass. Med den följer en bipacksedel som säger att jag måste vara medveten om att kompassen under vissa omständigheter kan visa fel och att dess riktningsanvisning alltid ska kontrolleras mot annat hjälpmedel och att den därför endast ska användas som navigationskomplement. Jag kan acceptera detta. Jag vet att det kan finnas magnetiska eller elektriska kretsar ombord som kan påverka kompassen. Jag vet att jag borde utarbeta en deviationstabell. Men jag räknar trots dessa förbehåll inte med att kompassen ibland ska frysa så att samma kurs visas hur båten än girar. Eller att den helt plötsligt får för vana att slumpartat visa 25 grader fel, ibland åt norr och ibland åt söder. Har kompassen sådana fel saknar den värde för mig. Då är den inte ens användbar som komplement. Det är nätt och jämnt att den duger som leksak åt mina barn. Precis så ser jag på hur navionicskorten har varit. Kanske är de fortfarande så.

 

Heder dock åt Hans-Christian Grande som nu verkar ta tag i detta.

 

Jag tror att du läst mitt inlägg utan att förstå vad jag menar jag kanske uttryckte mig otydligt.

Jag tycker inte att det är OK att Nvionicskorten visar fel men att om vi tills dom är tillräckligt kvalitetssäkrade navigerar parallellt med papperskorten kommer vi att klara oss bra. 

 

 

OK, då förstår jag bättre hur du menar. Jag kan hålla med dig på den punkten. Själv använder jag faktiskt papperssjökort som huvudnavigationsverktyg. Kanske mest för att jag är gammalmodig och inte vill sätta all min lit till något som kan slockna eller hänga sig. 

 

Många har formulerat sig i ordalag som har syftat till att bagatellisera problemen, med hänvisning till att det bara rör sig om ett navigationskomplement. Jag håller inte alls med om detta synsätt. Det du skrev fick mig inledningsvis att tro att du också tillhörde den nämnda skaran. Så är tydligen inte fallet.

 

När jag köpte mitt navionicskort fanns det ingenting i den tillgängliga informationen som fick mig att tro att "komplementet" var så bristfälligt. Jag önskar att jag hade vetat om det. Troligen hade jag väntat med köpet isf, eftersom produktens användbarhet var så mycket mindre än jag hade anledning att hoppas på. Uppenbarligen är det fler som har dragits med en överdriven uppfattning om hur mycket nytta man har av ett vektorbaserat sjökort eftersom flera inlägg i andra trådar vittnar om att det förekommer att  man tom helt har övergett papperssjökort. Vi får väl kanske hoppas att försäljningen av papperssjökort tar fart igen så att sjösäkerheten kan öka bland dem som hittills enbart förlitat sig på sitt "komplement".

 

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

När jag köpte mitt navionicskort fanns det ingenting i den tillgängliga informationen som fick mig att tro att "komplementet" var så bristfälligt. Jag önskar att jag hade vetat om det. Troligen hade jag väntat med köpet isf, eftersom produktens användbarhet var så mycket mindre än jag hade anledning att hoppas på.

...

Det kanske inte är för sent?

Enligt konsumentköplagen har du ju rätt att lämna tillbaks bristfälliga produkter inom 3 år från inköpsdatumet om det är uppenbart att det är ett tillverkningsfel. Först ska säljaren ges tillfälle att åtgärda felet inom skälig tid.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/

 

Plottern har du ju kvar, vet inte om du kan hävda att det är fel på den. Har du köpt allt vid samma tillfälle i samma affär bör du i första hand kunna få felet åtgärdat utan kostnad och i andra hand ha rätt att häva köpet av både plotter och kort.

 

Mackey

 

EDIT: Varför är det så lätt att se felen när man tryckt på skicka-knappen?  :(

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en tanke, förstås. Får väl titta i gömmorna om jag har kvittot kvar.

 

Personligen skulle jag annars gärna nöja mig med att Navionics t ex kostnadsfritt erbjuder en uppgradering av mitt gamla kort, så snart de fått ordning på grejorna vill säga. Det vore onekligen att ta ansvar för sina produkter. När jag köpte kortet hade jag ju ingen aning om att det var så bristfälligt. Tyvärr sitter jag dock, precis som du, med en Eagle plotter och därmed verkar man ha nått vägs ände vad gäller att få en korrekt navionicsversion att fungera i plottern, om jag förstått det hela korrekt. Den dag jag köper en ny plotter blir det till att fundera mycket noga över valet av sjökortsleverantör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en första sammanställning på felvisade grund vi stötte på under vår segling från Stockholm till Bornholm ToR.

 

Just nu har jag orkat kolla fram till Ölandsbron och hittat ca. 180 fel. Resten kommer med tiden, det är ett rätt hjärndödande arbete... :wacko:

 

Sjökortet är uppdaterat i juni 2013. (Avvaktar vidare uppdatering till problem med grund och prickar är löst.)

I skala 1:35 000 är grunden vita eller ljusblå.

I skala 1:17 000 är samma grund mörkblåa.

 

Hoppas detta kan bringa klarhet i problemet.

 

Mackey

Genomgång av felvisade grund Vaxholm-Ölandsbron.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey,  jeg har sjekket noen vilkårlige punktert i denne listen din. Ut ifra det jeg kan se, så har endringene vi har gjort i kartet gjort at 100% av disse vises i flere zoomnivåer.  I de ytterste zoomnivåene kan man ofte ikke skille mellom flere av disse grunnene, men dette ligger i kildedata. dette kan du også se i webappen.

 

Du kan selv sjekke grunnene mot webappen.

 

Jeg er tilgjengelig på epost hvis du har flere spørsmål rundt dette.

 

Mvh

Hans-Chr. Grande

Här kommer en första sammanställning på felvisade grund vi stötte på under vår segling från Stockholm till Bornholm ToR.

 

Just nu har jag orkat kolla fram till Ölandsbron och hittat ca. 180 fel. Resten kommer med tiden, det är ett rätt hjärndödande arbete... :wacko:

 

Sjökortet är uppdaterat i juni 2013. (Avvaktar vidare uppdatering till problem med grund och prickar är löst.)

I skala 1:35 000 är grunden vita eller ljusblå.

I skala 1:17 000 är samma grund mörkblåa.

 

Hoppas detta kan bringa klarhet i problemet.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det innebär - som jag förstår det - att om jag uppdaterar mitt guldkort nu så kommer 0-3 m grunden att visas korrek. Jag konstaterade ju tidigare att grunden på http://webapp.navionics.com/?lang=en visas på ett bra vis.

 

Hans-Christian, när räknar du och Navionics med att ha åtgärdat visningen av prickarna. Det är ju ingen id'e att göra någon uppdatering innan även det fungerar.

 

Mackey

 

PS

Jag kommer inte att gå igenom seglingen från Ölandsbron ner ill Bornholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jeg ser at vi snakker om de samme øyene.   Det er mange utfordringer i Sverige, og i dag så er disse øyene heldigvis med i kartene, i alle zoomnivåer.

 

Det at de er med i DK kartene og ikke i appen din for Sverige, viser at du ikke har oppdatert kartene dine.  Navionics operer kun med en database som vi deler inn i forskjellige områder ut ifra hvilke region du kjøper.

 

Kommentarene dine om mine kunnskaper og interesser velger jeg å se på som useriøse og avstår fra og kommentere.

 

Hans-Chr. Grande

Navionics

 

 

 

Av ditt svar att döma och den känga du försökte ge mig i ett annat inlägg, visar att din kunskap om det som ditt företag sysslar med är lika dåligt som jag tidigare förstått. Du är långt ifrån seriös, och inte det företag som du representerar heller.

 

Varför sjökort i Svergie skulle va svårare att  producera i den upplaga som täcker Europa, när ni får det att fungera i den version som täcker Danmark. 

 

Du påstår att jag inte uppgraderat mina sjökort. Det är ett påstående som från din sida är helt fel.

 

I samband med att jag köpte era sjökort över Västindien och England för min läsplatta, uppgraderade jag även mina Europeiska kort. Det var den 23 Mars 2014.

 

Efter ditt helt felaktiga påstående att jag inte uppdaterat mina Europeiska kort, gick jag in och uppdaterade dem igen den 15 Augusti 2014. Det laddades ner en fruktansvärt massa data, men någon skillnad på visningen efter den bohuslänska kusten blev det inte. Den är fortfarande lika katastrofalt dålig.

 

Tidigare har jag bara kollat på de två öar vid Storesnart som inte fanns när jag seglade förbi för tre år sen. Nu kollade jag runt litegrann även i mitt närområde och på några andra platser. Det ätr lika katastrofalt även där med öar som inte finns förrän  man zoomar i alldeles för mycket för att det skall va praktiskt för navigigation.

 

Det som är intressant är att era Danska kort beter sig helt annorlunda än i den Svenska delen av de Europeska korten.

 

Nu är det nog inte pga Macknys hatkampanj meot er, med ett stort antal trådar i de olika Svenska båtforumen, utan att ett Svenskt försäkringsbolag gick ut och varnade sina kunder för era undermåliga sjökort både i läsplattor och till plottrar som ni "börjar krypa till korset".

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen,  Som jeg skrev over, så kan jeg kontaktes på email, hcgrande@navionics.com, hvis du ønsker mer info vedr dette.  

 

Hans-Chr. Grande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något som är hemligt och som inte kan avhandlas på ett forum? Funderar ni tex på att kompensera "de värsta gaphalsarna" vid sidan av för att hålla kostnaderna nere och kunna ta död på frågan? Det är jättebra att HCG är med på forumet, men den riktiga konsumentupplysningen uteblir om man inte har en öppen dialog.

 

Ärligt talat HCG, ni har världens chans att sälja in era produkter här. Ta tag i problemet öppet, ärligt och i dialog med konsumenterna. Lös problemet och vips! har ni skaffat er en imponerad och troligen trogen kundkrets som känner sig trygg med era produkter och förmodligen väljer dem även i framtiden. Det är stor uppmärksamhet kring Navionics nu. Löser ni detta kan ni helt enkelt inte få bättre reklam på något annat sätt. Ni kan dessutom visa att er egenupphaussade felrapporteringsfunktion faktiskt inte är ett spel för galleriet utan ett av flera uttryck för vilken seriös aktör ni är. Ett klart försäljningsargument som motiverar varför man ska välja just Navionics och inte någon av konkurrenterna. Detta är min personliga åsikt.

Redigerad av undrande
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har ingen problem med åpenhet rundt dette, men hvis Toaen er interresert i å diskutere min seriøsitet og min kunnskap, så trenger ikke dette gjøres offentlig.  Toaen viser til en spesifik posisjon med ett problem som er løst, hvor jeg også har postet bilde som viser at dette er løst.  Hvis han ønsker support på et problem som han har, løser vi det på epost.

 

Mvh

Hans-Chr.

Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har ingen problem med åpenhet rundt dette, men hvis Toaen er interresert i å diskutere min seriøsitet og min kunnskap, så trenger ikke dette gjøres offentlig.  Toaen viser til en spesifik posisjon med ett problem som er løst, hvor jeg også har postet bilde som viser at dette er løst.  Hvis han ønsker support på et problem som han har, løser vi det på epost.

 

Mvh

Hans-Chr.

Navionics

 

Var har du postat bilder som visar att "det" är löst.

 

Efter att jag uppdaterat mina sjökort för min androida läsplatta för ett par dar sen, visar det samma problem att ganska stora öar i norra Bohuslän inte visas förrän man zoomar in kraftigt.

 

Kollade sjökortet på i mina hemmafarvatten runt Kungshamn och Smögen. Där var det ännu värre, med öar som inte syns på sjökortet förrän man zoomar in mycket kraftigt.

 

På era Danska sjökort, som jag också har köpt, visas samtliga öar, både i norra Bohuslän och i mina hemmafarvatten oavsett vilket zoomningsläge jag använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag blev en aning förvånad när telefonen ringde precis när jag kom in för en paus i skrapningen av mitt hus.

 

Det tog ett tag innan jag förstod att det var Hans-Christian Grande, från Navionics.

 

Han tyckte väl inte det var nån ide att tramsa med mig på nätet. Vi hade ett långt och trevligt samtal om sjökort och sjökortsprogram.

 

Fick en massa tips och råd angående uppdatering av mina sjökort. Har inte hunnit kolla och göra det han rådde till ännu. Om regnet som fick mig att ta skydd inomhus just nu håller i sig kan det ju kanske bli redan idag.

 

Tack Hans-Christian 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag blev en aning förvånad när telefonen ringde precis när jag kom in för en paus i skrapningen av mitt hus.

 

Det tog ett tag innan jag förstod att det var Hans-Christian Grande, från Navionics.

 

Han tyckte väl inte det var nån ide att tramsa med mig på nätet. Vi hade ett långt och trevligt samtal om sjökort och sjökortsprogram.

 

Fick en massa tips och råd angående uppdatering av mina sjökort. Har inte hunnit kolla och göra det han rådde till ännu. Om regnet som fick mig att ta skydd inomhus just nu håller i sig kan det ju kanske bli redan idag.

 

Tack Hans-Christian 

Å nu är vi helspända på om det var ditt hanterande av Navionicskorten det var fel på eller om det fortfarande är problem med zoomningen i Navionicskorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det tar tid innan toaen svarar förmodar jag att han sitter och skriver en ingående redogörelse om vad som kom fram under samtalet med HCG :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det tar tid innan toaen svarar förmodar jag att han sitter och skriver en ingående redogörelse om vad som kom fram under samtalet med HCG :)

 

Det lär nog dröja ett tag. Har börjat lite att lada ner delområden, men jag är lite osäker på hur bra det blev. Måste nog radera hela appen och installera på nytt, men jag vill kolla lite först.

 

Vädret är lite för bra, även om jag just nu snabbt fick förpassa mig in pga en redig regnskur.

 

Jag håller ju på med ett jobb som är betydligt trevligare än elektronisk navigation. :wacko:

 

Skrapar huset och målar när det håller upp så länge att färgen hinner sätta sig. Och så hittar man ju en och annan rötskadad bräda - bl.a. foder runt fönster och dörrar och vindskivor som måste bytas.  :P Så kan det va när man hellre jobbar med båten än med huset, som inte fått nån omvårdnad på 13-14 år.  :ph34r:

 

Katten också - nu tittar den lilla solen fram igen och jag måste ut och skrapa.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Til de som lurer på hvordan kartene ser ut i sitt område, kan man se på vår online webapp.  Dette er den samme databasen som lastes ned til mobile apper.  Alternativt kan dere sende en epost til hcgrande@navionics.com hvis man ønsker en skjermdump over et spesifikt område, enten for plotter eller mobilapp.

 

http://webapp.navionics.com/?lang=en 
 

 
Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Redigerad av Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...