Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Spancox

Vilken kontakt till bygelmonterad plotter

Rekommendera Poster

Vi har en Raymarine c95 monterad i bygel på ruffluckan sedan förra säsongen. Den har fungerat utmärkt, dock har kontakten jag monterade havererat ett flertal gånger. Köp inte Biltemas kontakter om de skall monteras på och av någon gång per dag.

 

Nu sitter jag och letar efter någon annan kontakt men har svårt att finna något vettigt. 

 

Vad har ni andra som monterar bort plottern för natten för kontakt till era plottrar?

 

C95 klarar sig på fyra stift men jag skulle nog vilja ha 6 för att även få med nmea ut.

 

Några förslag på bra, och helst vinklade, kontakter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, pseudonym!

 

Den där ser ut exakt som den som jag har idag från biltema. Problemet är att skruvtermineringen inte kan klämma fast kardelerna tillräckligt hårt för att bristen på dragavlastning skall hindra att de släpper när man dragit ut kontakten två gånger om dagen i någon månad. :-(

 

Gärna fler förslag om någon vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på "mil spec electrical connector" på exempelvis ebay. Den typen av kontakter kan du hitta som är specade för att tåla havsmiljön och har normalt starka avlastningar. Finns även med i det närmaste hur många stift som helst.

Spontant känns det väldigt fel att inte ha en dedikerad dragavlastning, utan lita på de elektriska anslutningarna, om man skall koppla i/ur så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en gammal hedlig DIN-kontakt?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bulgin Buccaneer är en riktig, professionell fuktsäker kontakt till ett ganska anständigt pris. Används bla av Simrad. Finns i många olika varianter, poltal, mm. Gör en bildsök så ser man snabbt vad som finns. Elfa mfl säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, för alla fina svar!

 

Bulgin verkar vara en vettig leverenatör, ser ut som att det är en Bucc som Raymarine använder på sin ST2000+ och den fungerar ju förträffligt. 

 

Jag tror att det får bli en vinklad sexpolig Bulgin mini (PX0803). Nu skall jag bara lista ut vad man behöver köpa för att kunna bygga ihop kontakten med. ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, för alla fina svar!

 

Bulgin verkar vara en vettig leverenatör, ser ut som att det är en Bucc som Raymarine använder på sin ST2000+ och den fungerar ju förträffligt. 

 

Jag tror att det får bli en vinklad sexpolig Bulgin mini (PX0803). Nu skall jag bara lista ut vad man behöver köpa för att kunna bygga ihop kontakten med. ;)

 

Jo det är inte helt enkelt att veta vad man ska ha men principen är att man köper hus resp kontaktelement separat. Brukar finnas både löd och crimpvarianter. Fördelen är att kontakten alltid går att renovera.

Gunnar/Eilean och jag hade många diskussioner men en sak var vi alltid överens om: Bulgin Buccaneer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag väl listat ut vad jag behöver så gäller det att hitta någon som säljer det till Sverige och har alla fyra delar hemma. Än så länge är det bom på någon del i varje webshop. Skam den som ger sig.

 

För inte är det väl någon som har följande på hyllan där hemma? :-)

PX0803

PX0800

SA3243

SA3244

 

 

 

Tack, för alla fina svar!

 

Bulgin verkar vara en vettig leverenatör, ser ut som att det är en Bucc som Raymarine använder på sin ST2000+ och den fungerar ju förträffligt. 

 

Jag tror att det får bli en vinklad sexpolig Bulgin mini (PX0803). Nu skall jag bara lista ut vad man behöver köpa för att kunna bygga ihop kontakten med. ;)

 

Jo det är inte helt enkelt att veta vad man ska ha men principen är att man köper hus resp kontaktelement separat. Brukar finnas både löd och crimpvarianter. Fördelen är att kontakten alltid går att renovera.

Gunnar/Eilean och jag hade många diskussioner men en sak var vi alltid överens om: Bulgin Buccaneer

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

När jag väl listat ut vad jag behöver så gäller det att hitta någon som säljer det till Sverige och har alla fyra delar hemma. Än så länge är det bom på någon del i varje webshop. Skam den som ger sig.

 

För inte är det väl någon som har följande på hyllan där hemma? :-)

PX0803

PX0800

SA3243

SA3244

 

 

 

Tack, för alla fina svar!

 

Bulgin verkar vara en vettig leverenatör, ser ut som att det är en Bucc som Raymarine använder på sin ST2000+ och den fungerar ju förträffligt. 

 

Jag tror att det får bli en vinklad sexpolig Bulgin mini (PX0803). Nu skall jag bara lista ut vad man behöver köpa för att kunna bygga ihop kontakten med. ;)

 

Jo det är inte helt enkelt att veta vad man ska ha men principen är att man köper hus resp kontaktelement separat. Brukar finnas både löd och crimpvarianter. Fördelen är att kontakten alltid går att renovera.

Gunnar/Eilean och jag hade många diskussioner men en sak var vi alltid överens om: Bulgin Buccaneer

 

 

 

Den här skulle väl kunna fungera: http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Plug-and-Socket-2-to-12-Pin-deck-plug-connector-for-Boats-Caravans/151273418445?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20643%26meid%3D6109478845526213576%26pid%3D100010%26prg%3D9209%26rk%3D1%26rkt%3D24%26sd%3D131034475389

 

Som krympslang bör man ha den sorten med lim på insidan.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den påminner rätt mycket till konstruktionen om de biltemakontakter jag redan dömt ut.

Dragavlastningen är obefintlig och materialet ser inte top notch ut det heller. Dessutom är den inte vinklad.

Jaq har tröttnat på att skruva ihop en plotterkontakt i skenet från en ficklampa på en gropigt hav mitt i natten. ;)

 

En Bucca får det nog bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den påminner rätt mycket till konstruktionen om de biltemakontakter jag redan dömt ut.

Dragavlastningen är obefintlig och materialet ser inte top notch ut det heller. Dessutom är den inte vinklad.

Jaq har tröttnat på att skruva ihop en plotterkontakt i skenet från en ficklampa på en gropigt hav mitt i natten. ;)

 

En Bucca får det nog bli.

 

Jag har använt Bulgin, Bauccaneer 400 i flera år som kontakt för en solcellspanel so jag tar upp/ner när vi är i naturhamn. Funkar klockrent. De är små, smidiga och IP68 klassade.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...