Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
KaptenKrock

Använda vanligt trätrall som durk?

Rekommendera Poster

Hej

 

Nu kanske flera reagerar på min idé att använda vanlig trätrall som durk i en Örnvik 550 HT. Idén kom upp genom snål budget + vilja att få upp känslan i båten + att jag är ganska ohändig. 

 

Vad sägs? Tips på bra trall?

 

Mvh N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I träbåtrna byggde de ju alltid durkarna av massivt trä.

 

Är du inte så händig kan du ju lägg en skarv i mitten så är det lättare att pass in mot bordläggningen enligt skiss. Kap rent efter linjen  mitten när ena sidan är klar.

 

Tryckimpregnerad 22x95 trallvirke. rostfria trallskruv.  ;)

 

post-53310-0-37014500-1396935166_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckt virke innehåller en hel del gifter. Att lägga det i en roddbåt skulle jag inte ha problem med, men i en HT skulle jag välja hyvlat virke och sedan olja det m kokt linolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tryckt virke innehåller en hel del gifter. Att lägga det i en roddbåt skulle jag inte ha problem med, men i en HT skulle jag välja hyvlat virke och sedan olja det m kokt linolja.

 

å katten - HT betyder alltså att det är "innomhus".   :unsure: 

Då håller jag med Peter_K

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än lättare, troligen billigare och definitivt snyggare (samt att du slipper gifterna) är att köpa småtrallar på ex.vis Feltema. Under 100-lappen för 5 st á 30x30 cm.

 

Tänkte själv ersätta den gamla fula furutrallen i sittbrunn på min Maxi med dessa i sommar

post-72938-0-26928200-1396947411_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tryckt virke innehåller en hel del gifter. Att lägga det i en roddbåt skulle jag inte ha problem med, men i en HT skulle jag välja hyvlat virke och sedan olja det m kokt linolja.

 

Hej Peter_k,

inte för att jag vill gå i polemik med dig men det där med gifter.....

 

Vad jag vet så är det bara en enda sak numera i tryckat virke, nämligen kopparsulfat.

Dess giftighet kan diskuteras.

Det är samma sak som den gröna geggan på vattenkranarna eller på koppartak.

 

Jag föredrar att kalla alla "gifter" vid namn å inte köra med övergripande ord som misstolkas å är laddade. Läs inlägget jag skrev för ett tag sen om lastbilen som välte, det blev hallå men sedan visade det sig att det var vanlig sk vägsalt, nu blev det pga olyckan utspritt på ett å samma ställe. Sedan kan man diskutera nyttan med vägsalt men det är ett annat forum.

 

För övrigt håller jag med dig. Vill man inte efterstäva "vackert" så duger det med "vanlig" trall. Men inne i båten är det klart vackrare med ädelträ å fernissa. Jag funderar på att lägga en enkel trall av vanlig "ske...s" furu o bara olja den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana där klickgolv med 30x30 plattor finns en i en massa varianter. Tex de ren plast fungerar perfekt i sittbrunnen på en segelbåt. Fungerar också utmärkt under dynor för att få luftväxling.

 

I min sittbrunn har jag en provisorisk durk av tryckimpregnerat virke, brunt/räfflat. Den är målad med en oljelasyr. Har hållit i två år, utomhus hela tiden. Helt otroligt, den är fortfarande lika snygg. Min båtgranne tittade på den i somras och sa "så ska jag göra när jag får råd" Hade inte hjärta att berätta att den kostade max 200 kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att då gå i polemik, Kalman (f´låt...) är kopparsulfat inte samma sak som ren koppar. Angående dess giftighet kan man läsa här bl a, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparsulfat
En snabb googling visar också at så gott som alla avråder att använda tryckt virke i inomhusmiljöer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att då gå i polemik, Kalman (f´låt...) är kopparsulfat inte samma sak som ren koppar. Angående dess giftighet kan man läsa här bl a, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparsulfat

En snabb googling visar också at så gott som alla avråder att använda tryckt virke i inomhusmiljöer.

Utan att ta egentlig ställning till ursprungsfrågan så är väl ändå att kalla en durken i HT för "inomhusmiljö"?

 

Edit.

Förresten,jag tar ställning i ursprungsfrågan!

Kan man ha tryckt virke på en altan, vilket är mycket vanligt, så kan man ha det som durk, om man så vill.

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Än lättare, troligen billigare och definitivt snyggare (samt att du slipper gifterna) är att köpa småtrallar på ex.vis Feltema. Under 100-lappen för 5 st á 30x30 cm.

 

Tänkte själv ersätta den gamla fula furutrallen i sittbrunn på min Maxi med dessa i sommar

 

 

Problemet är väl när man använder så små bitar som 30x30 att man måste ha ett redigare regelverk att lägga det hela på.

 

Vill man ha lite finare än oljad planhyvlad furu, som ju durkarna byggdes i på träbåtstiden, så finns det ju många olika material att välja på.

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren.  :( 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

För att då gå i polemik, Kalman (f´låt...) är kopparsulfat inte samma sak som ren koppar. Angående dess giftighet kan man läsa här bl a, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparsulfat

En snabb googling visar också at så gott som alla avråder att använda tryckt virke i inomhusmiljöer.

 

Äsch...Peter.... allt det där vet jag om, hade kunnat skriva artikeln på Wiki själv. :-)

 

Det är ordet giftigt som jag reagerar på. Man bör ange giftig för vem å hur å när. Vanlig koksalt är åsså giftigt, käka ett par kilo så dör man. Det har gått i troll i ordet giftigt. farligt farligt FARLIGT Det som verkligen är giftigt/farligt tiger man om.Minns du hormolsyr å dioxin? Å cyklamat å.....

:-(

För övrigt så målade jag fasaden när jag renoverade svärmors hus med just "kopparvitriol" för att slippa mögelangrepp.

 

Men det här var på sidan om. Till tråden.

Skulle inte tveka att lägga tryckat virke som durk. Men snyggt äre inte.

:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fast i en Bayliner från 1987 hade tryckt trall varit en riktig stämningshöjare. Frågan är om man får igen pengarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren.  :( 

 

 

Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren. :(

 

Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också :rolleyes:

Det hade jag gjort. Direkt. Bara jag kommit på en sån enkel o genialisk lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren. :(

Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också :rolleyes:

Det hade jag gjort. Direkt. Bara jag kommit på en sån enkel o genialisk lösning.

 

 

Fast det hade sett ännu värre ut, med tanke på hålets placering. 

 

Dessutom är det med all sannolikhet bara jag som ser hålet eftersom jag vet att det finns och grämer mig över att jag borrade först och tänkte sen.  :unsure:

 

Killerboo - du som är nära - du kan ju åka den vägen och titta om du ser hålet. :rolleyes:

 

Hur går det för TS och hans durk. Finsågad gran 22x95 - en aning dyrare än tryckt trall med samma dimension, men utan impregnering 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren. :(

Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också :rolleyes:

Det hade jag gjort. Direkt. Bara jag kommit på en sån enkel o genialisk lösning.

 

 

Fast det hade sett ännu värre ut, med tanke på hålets placering. 

 

Dessutom är det med all sannolikhet bara jag som ser hålet eftersom jag vet att det finns och grämer mig över att jag borrade först och tänkte sen.  :unsure:

 

Killerboo - du som är nära - du kan ju åka den vägen och titta om du ser hålet. :rolleyes:

 

Hur går det för TS och hans durk. Finsågad gran 22x95 - en aning dyrare än tryckt trall med samma dimension, men utan impregnering 

 

 

Det man inte ser lider man något litet mindre av. http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Kemiskt-tra-360632/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det man inte ser lider man något litet mindre av. http://www.biltema.f...skt-tra-360632/"

 

Ni är då för vänlig med all er omtanke om min arma själ. 

 

Fast - jag hade nog i så fall tagit epoxy och sågspån av trät i fråga - jag har en stump över.

 

Fast ännu bättre är kanske att sätta i en centring. Jag har ju en bit av samma trä och båda borren för att gör och montera centringar.

 

Sen får man sätta sig med en vass kniv och försöka få till de urfrästa spåren.

 

Eller kanske "är det mycket väsen för lite ull - som kärringen sa - när hon klippte grisen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Byggde ett steg i räfflad Cumaro till "huvudentrén" till dottern hus i Karlstad. Fast det är ju ca 10 ggr så dyrt som vanlig trall. Blev skitsnyggt - bortsett från att jag inte tänkte mig för och borrade för en skruv där det inte skulle sitta nån skruv. Det 4 mm skruvhålet är nästan det enda jag ser varje gång jag går in genom den dörren. :(

Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också :rolleyes:

Det hade jag gjort. Direkt. Bara jag kommit på en sån enkel o genialisk lösning.

 

 

Fast det hade sett ännu värre ut, med tanke på hålets placering. 

 

Dessutom är det med all sannolikhet bara jag som ser hålet eftersom jag vet att det finns och grämer mig över att jag borrade först och tänkte sen.  :unsure:

 

Killerboo - du som är nära - du kan ju åka den vägen och titta om du ser hålet. :rolleyes:

 

Hur går det för TS och hans durk. Finsågad gran 22x95 - en aning dyrare än tryckt trall med samma dimension, men utan impregnering 

 

 

Tack för att du frågar! Jag funderar starkt på Biltemas teaktrall: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Tratrall-30-x-30-cm-5-st-14133/,

 

Men just nu ligger båten under pressenning, får se hur många paket som går åt när jag mätt, o ingen vet på ungefär durk ytan på en örnvik 550 ht. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...