Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
gissla

V6 vs V8 bränsle mm?

Rekommendera Poster

Hej, ska ev köpa ny båt, blir antingen en nyare begagnad med V6 eller en sprillans med V8, båda med insprut från 2012-2014. Båten är en öppen 19fotare på ca 1400kg.

 

Då är mina frågor? (som ni självklart får gissa på)

 

Med v6 på 225hk gör båten ca 48knop, vad kan den tänkas göra med 260hk V8?

 

Marchfart med v6 ca 26knop dricker den strax under litern, vad kan skillnaden i förbrukning tänkas bli med V8?

 

Tankar, tips uppskattas!

/Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små, knappt märkbara skillnader i både fart och förbrukning. Båten kommer gå lite fortare med v8:an men skillnad i förbrukningen blir nog knappt märkbar.

 

Min (21.5 fot) med en V8 5.0 gxi-e 270 hk (2013) marchar 28 knop (3800 rpm) och förbrukar 1,5 l/nm lagom lastad. 1800 kg totalvikt.

2.4 l/nm i 40 knop (topp) 5000 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små, knappt märkbara skillnader i både fart och förbrukning. Båten kommer gå lite fortare med v8:an men skillnad i förbrukningen blir nog knappt märkbar.

 

Min (21.5 fot) med en V8 5.0 gxi-e 270 hk (2013) marchar 28 knop (3800 rpm) och förbrukar 1,5 l/nm lagom lastad. 1800 kg totalvikt.

2.4 l/nm i 40 knop (topp) 5000 rpm.

Tack för utförligt svar! Så med andra ord skulle man kunna säga att jag lika gärna kan ta den billigare v6:an eller hade du kört på v8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror helt o hållet på vad du ska ha båten till. Ska du ha den som badbåt kör med V6, ska du ha en massa folk i båten eller dra vattenskidor, wakeboard ta V8 där har du mer råstyrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Hmm. Står väldigt i valet o kvalet. Begagnade finns endast med V6 den nya har V8. Kör ju R4 idag, en v6 har ju nästan 100hk mer än vad jag har idag, borde bli lite skillnad?

 

Någon mer som har någe tips och tankar?

 

/Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte v8 för att den var på kampanj och blev faktiskt lite billigare än v6.

 

Som exempel kan jag nämna att vi utan större problem kom upp i planing med 7 vuxna ombord och massa packning med oss.

Förbrukningen steg från 1,5 l/nm (2 vuxna 1 barn+packning) till 1,8 l/nm. Toppfarten sänktes 2 knop. :)

 

Ändå har vi korrekt proppeller som ger toppvarv på 5000 rpm. Dvs motorn är inte nedväxlad med mindre proppeller för att orka mer.

 

Det finns hur mycket kraft som helst.

 

Men, men. Hur ofta är man sju vuxna i en 21 fots båt? En v6 blir ju mindre och lättare men fortfarande hygligt stark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...