Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Volvo Penta Trim (slangbyte)

Rekommendera Poster

Jag fick oxå till det till slut. Ryckte i alla reläer, kontaktorer, etc. (Hällde 666, eller var det 556..) och vipps så försvann felkoderna och motorn startade felfritt.

 

Jag säger då det, att det alltid skall vara denna där elen......

 

Sjösättning imorgon!

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som ny medlem så hoppar jag in i denna tråden då jag misstänker att ni har stött på mina problem. Har ett VP SP-C drev där ena trimkolven läcker från packboxen. köpt 2 st o-ringssatser, bälgar m.m. Demonterade drevet och gjorde en nyckel till gavlarna på kolvarna för jag ville packa om de på plats, men problemet är att allt sitter som f-n. Oxiderat eller någon utomjordisk gänglåsning. Allt sitter stenhårt gavlarna och alla anslutningsnipplar till rören mellan kolvarna. Tar tacksamt mot alla tips, googlat och det verkar som värme kyla är bästa metoden, vill dock inte dra sönder fler nipplar m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När pt slangarna går sönder är rekommendationen att byta till dom som nbm gör. Mycket bättre kvalitet än vps. Jag har bytt både till vp och till nbm dom som håller är nbm slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När pt slangarna går sönder är rekommendationen att byta till dom som nbm gör. Mycket bättre kvalitet än vps. Jag har bytt både till vp och till nbm dom som håller är nbm slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du några prisuppgifter på slangarna, för med min otur så blir det nog båda slangarna från pump till trimkolv samt rör/slangar mellan kolvarna. hade varit intressant och veta priser och leveranstid på ett ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, NBM slangarna kostar drygt fem tusen, då lämnar in dina och får dom omgjorda eller ett utbytes par.

Jag bad att få en transparent krympslang över den rostfria flätan, tror att det blir lättare att få bort smuts på det viset.(bild på hela slangarna tidigare i tråden)

post-101885-0-44771700-1399465775_thumb.jpg

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar. Gavlarna lossnade till slut och slangarna verkar vara i hyffsat skick. tänkt demontera och måla drev/sköld nästa vinter tittar mera då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag på med hydralslangarna för drevtrim DPH drev. Hur fick ni ut bultarna som sitter genom skölden? Har fått bort muttern på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får sätta något mot dom på insidan och knacka ut dom, det är en o-ring som håller emot.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ligger just nu här i motorrummet och svär!

Fick plocka bort avgasbälg, avgaskrök och turbostag för att se muttrarna.

 

Ok, bernte! Då provar jag att knacka ut bultarna.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet precis, har legat där själv och tagit bort samma saker.

När du ändå är där inne så glöm inte att inspektera avgas kröken byta vevhusfilter, och att efterdra klämmorna på avgas bälgen, det verkar som dom "sätter sig" efter ett tag.

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höga temperaturer och lite fukt så blir det nog lätt så. /B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för den norska tråden. Kanonbra! Nu vet jag hur genomföringen i skölden ser ut, och nu gäller det bara att hitta på ett sätt komma åt utan att behöva lyfta ur hela maskinen.

 

Vad gäller att slå in spindlarna eller stålpluggarna för att få loss DPH-drevet, sår är mitt råd - GÖR DET INTE!

Det är mycket lättare att tillverka en enkel avdragare av en lång höghållfast bult, några kraftiga brickor och ett kraftig stålrör eller en bunt brickor med id större än 30 mm, som är spindelns diameter. Det funkar hur bra som helst även om spindeln sitter totalt fastärgad. Att banka skadar grejorna.

 

God Jul och tusen tack för alla jättebra råd!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var trimslangarna bytta även på babords drev. Bytet av styrbords slangar förra våren en barnlek jämfört med babords drev, trångt som ( en massa svärord) .

Blev även blodvite.post-101984-0-88988300-1459182232_thumb.jpegpost-101984-0-58945300-1459182263_thumb.jpegpost-101984-0-02193200-1459182504_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt slangar därifrån till mc. Klockren support. Borde gå o kolla upp vad de säger om korrusionsbeständighet, kängorna tror jag de löser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas slangar pressas av Hydroscand, kan inte tro dessa skulle vara sämre. Allt beror på hur jävligt det är att byta dem. I mitt fall måste motorn ur och det är en veckas skruvning således vill jag ej chansa, utan håller mig till originalet ifall kvaliteten eller att det ej passar. Mina slangar tog vi från US till en 4 e del av kostnaden i Sverige. Men jag vet att Hydroscand pressar dessa i Gbg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svaret!

 

Njae, tror nog jag inte behöver lyfta motorn, som för övrigt är en D4-260 monterad i en Bavaria 27 med ett enormt motorrum. Troligtvis får  jag demontera avgaskröken dock för att komma åt slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har turen kommit till mig. Just nu ligger båten kvar i sjön i väntan på upptagning så jag passar på att läsa in mig på den värdefulla info. som finns här (och i den länk till norska forumet).

Jag vet inte om det är slang eller cylinder som läcker men hoppas på slangarna.

Min fråga är om man måste plocka bort drevet. Jag antog att man inte behöver det och läste inget om det här men såg sedan på det norska forumet att drevet var bortplockat.

Gäller en D4-260 DPH.

Redigerad av Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en av slangarna som börjat läcka. Kan nämna att man inte behöver demontera drevet även om det säkert skulle underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...