Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flipperpetri

Flödesmätare hjälp

Rekommendera Poster

hej jag har en raymaine A50 samt en AQ145a motor. vad eller vilka passar ? Det känns svårt då fabrikaten inte är samma familj mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste köpa en flödesmätaren av fabrikatet Raymarine. Vilken motor du har spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt en lös flödesmätare av annat fabrikat, men då får du ett separat instrument på panelen. Eftersom det är en förgasarmotor utan returslang behövs endast en givare. Det är värre med diesel, då behöver du mäta både tillopp och retur.

 

Installationen av givaren är enklast tänkbara, du kapar slangen och sätter fast givaren med två slangklämmor, detta gäller alla fabrikat. Det som kan strula är att du med ett separat instrument måste koppla in NMEA-signaler med GPS-data om du vill kunna läsa ut förbrukning per distans. Dels ska kabeln kopplas på rätt sätt och sen ska instrumenten ställas in så att kommunikationen är samma.

 

Något att tänka på är att de här enkla givarna, om ofta kostar kring tusenlappen, inte är helt exakta och dessutom slits med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ge exempel på någon eller några fria flödesmätare? Gärna med länkar. Jag tycker det är svårt att hitta någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har kollat på den här modellen kompisen köpte en nyligen. Ska kolla när han har monterat den får då se hur det ser ut i verkligheten

Www.Emco.nu

 

MVH Torgny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej hittat någon Raymarine, tar gärna tips på vad andra fabrikat man kan använda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din A50 har väl NMEA 2000 port. Har du kollat om du kan ansluta och läsa data från en garmin flödesmätare, GFS 10?

Om det inte går så finns det ju en separat display för det som heter GMI10 som i sin tur kan hantera fler givare. Alternativet kan ju också vara att byta till en garminplotter där du kan ansluta flödesmätaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så knepigt att hitta på nätet?

A 50d Raymarine fakta

Motordata
Anslut NMEA2000-kompatibla motorinstrument genom Raymarine SeaTalk NG, nästa generations databuss.

Funktioner & Specifikationer bla
• Inbyggd GPS-antenn
• Motorövervakni
• 2 x NMEA och SeaTalk NG

 

Är det nema eller seatalk som jag ska ha?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarines SeaTalk NG (jag tror att NG står för Next Generation) har samma protokoll mm som NMEA2000 och går att koppla samman. Däremot så har Raymarine en egen standard för sina SeaTalk NG-kontakter som avviker från normala NMEA 2000-kontakter (eller NMEA2K som det skrivs ibland).

Det finns adaptrar för att koppla samman SeaTalk NG och NMEA2K.

Sen måste plottern ha möjlighet att kunna hantera flödesmätarinformationen eller annan motorövervakningsinfo som du vill kunna visa.

 

Raymarines "gamla SeaTalk" (utan NG) är deras helt egna unika protokoll och fungerar inte med andra komponenter än Raymarines.

Med SeaTalk NG så kan du välja NMEA2K-produkter från valfri leverantör.

 

För att krångla till det så har jag själv plotter från Garmin, navinstrument från Raymarine och tankmätare från Offshore systems. Och alltihopa fungerar tillsammans via SeaTalkNG och NMEA2K-kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...