Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Geisewall

Fråga angående bottenmålning.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej (igen)!

Jag blir inte klok på att läsa alla inlägg på detta forum angående bottenfärg, epoxi mm.

 

Jag har i år lagt upp båten på en båtklubb som inte har tillgång till el eller vatten. Till hösten tänkte jag lägga den hos min mamma för att eventuellt sandblästra och epoxibehandla (om detta inte är slöseri med tid och pengar).

 

Mina frågor är:

 

1. Kan jag strunta i att bottenmåla denna säsong (ganska dåligt med färg just nu) och köra den i båttvätt några gånger under säsongen? Tar båten skada av att ha dåligt med bottenfärg?

 

2. Kan jag ta bort färgen till gelcoaten (med LeFant paint remover) och strunta i botttenfärg och köra den i båttvätt några gånger under säsongen? Tar båten skada av att ha INGEN bottenfärg och ingen epoxi?

 

Jag vill alltså egentligen veta om jag riskerar att förstöra/skada båten på något sätt genom att strunta i bottenfärg, alternativt ha dåligt/lite med bottenfärg. Jag kan bifoga bilder på botten om så behövs.

 

Ps. Båten är en Sea Ray 268 från -89.

 

EDIT: BÅTEN LIGGER I STOCKHOLMS SKÄRGÅRD! Bräckt vatten!

 

Mvh

Marcus

Redigerad av Geisewall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de alternativen du anger skulle jag låta bottenfärgen som finns kvar var och köra hel sommaren kanske med ett par bottentvättar under tiden.

 

Sen gör du ren botten till hösten. Dvs tar ner bottenfärgen till gelcoaten.

 

Varför skall du sandblästra? Har du inte utvecklad "plastpest" så behöver du inte ta bort gelcoaten.

 

Jag brukar köra med excenterslip med ett grovt slippapper, K40, kopplad till dammsugare, när jag tar bort bottenfärg. Sen köra över med finare papper för att få det riktigt ren. I stort sett all bottenfärg mm hamnar i dammsugaren för vidare befordran till miljöstationen. 

 

post-53310-0-83795000-1396540976_thumb.jpg

 

Mitt pågående, men den ett par år stillastående bottenfärgsborttagningsprojekt.  :wacko:

 

Just i den här frågan finns det lika många åsikter (eller fler) som det finns båtägare

 

Bottenfärgen skyddar inte båten. Den är bara till för att förhindra beväxning och knappt det. Jag brukar lite skämtsamt säga att bottenfärgens enda uppgift är att båten skall se vacker ut när du sjösätter.  ;)

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de alternativen du anger skulle jag låta bottenfärgen som finns kvar var och köra hel sommaren kanske med ett par bottentvättar under tiden.

 

Sen gör du ren botten till hösten. Dvs tar ner bottenfärgen till gelcoaten.

 

Varför skall du sandblästra? Har du inte utvecklad "plastpest" så behöver du inte ta bort gelcoaten.

 

Jag brukar köra med excenterslip med ett grovt slippapper, K40, kopplad till dammsugare, när jag tar bort bottenfärg. Sen köra över med finare papper för att få det riktigt ren. I stort sett all bottenfärg mm hamnar i dammsugaren för vidare befordran till miljöstationen. 

 

attachicon.gifTIMG_3066.jpg

 

Mitt pågående, men den ett par år stillastående bottenfärgsborttagningsprojekt.  :wacko:

 

Just i den här frågan finns det lika många åsikter (eller fler) som det finns båtägare

 

Bottenfärgen skyddar inte båten. Den är bara till för att förhindra beväxning och knappt det. Jag brukar lite skämtsamt säga att bottenfärgens enda uppgift är att båten skall se vacker ut när du sjösätter.  ;)

Låter som en bra ide! Ok, man sandblästrar bara om man har böldpest? I så fall struntar jag i det eftersom jag inte har någon sådan! Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man "plastpest" måste man ta bort gelcoaten och den skadade delen av laminatet (i förekommande fall) så att laminatet kan tvättas och torkas. En relativt komplicerad process om den skall göras riktigt. 

 

Skall man bara lägga på epoxigrundfärg för att få en tätare botten (till skydd mot "plastpest") och en bra yta att bottenmåla på behöver man bara göra ren gelcoaten och mattslipa den.

 

post-53310-0-38736000-1396542199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att sandblästring av botten är betydligt enklare än att skrapa/slipa bort färglagren sen 1989 även om du inte har "plastpest". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte blästra bort gelcoaten om den sitter bra eller inte har böldpest, man kan blästra bort färgen och låta gelcoaten vara kvar.

 

Jag provade LeFants Paint remover på rodret med fantastiskt resultat, Massor av färglager inklusive grundfärgen på gelcoaten gick bort med en behandling, lite special kanske. Jag satte på paint removern och la plast ovanpå och lät det verka i 24 timmar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du fått ett riktigt bra svar av Toaen se kör på detta och ha en riktigt bra sommar.

 

Ps: det finns en app att ladda ner som varnar när snäckorna börjar komma i ett visst område och då är det dags att tvätta. Stod om detta i en båttidning, sök på "Båtmiljö" som Skärgårdsstiftelsen gett ut.

 

Med vänlig hälsning  Göran Persson

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser att du fått ett riktigt bra svar av Toaen se kör på detta och ha en riktigt bra sommar.

 

Ps: det finns en app att ladda ner som varnar när snäckorna börjar komma i ett visst område och då är det dags att tvätta. Stod om detta i en båttidning, sök på "Båtmiljö" som Skärgårdsstiftelsen gett ut.

 

Med vänlig hälsning  Göran Persson

Men appen ang snäckorna  gäller bara ostkusten, eller? Jag var i kontakt med GTB universitetet  och projektet var då begränsat till ostkusten och södra Sverige har jag för mig.

Redigerad av Groenling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ser att du fått ett riktigt bra svar av Toaen se kör på detta och ha en riktigt bra sommar.

 

Ps: det finns en app att ladda ner som varnar när snäckorna börjar komma i ett visst område och då är det dags att tvätta. Stod om detta i en båttidning, sök på "Båtmiljö" som Skärgårdsstiftelsen gett ut.

 

Med vänlig hälsning  Göran Persson

Men appen ang snäckorna  gäller bara ostkusten, eller? Jag var i kontakt med GTB universitetet  och projektet var då begränsat till ostkusten och södra Sverige har jag för mig.

 

Ja. Orsaken är att på ostkusten finns enbart en sorts havstulpaner, den sätter sig under en begränsad tid, då funkar det med tvätt. På västkusten finns det sju eller åtta sorter (minns inte exakt) och de sätter sig under hela säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...