Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aqua23HT

Äter du fisken i Östersjön?

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Vore intressant att se hur just DU resonerar om att äta fisken i Östersjön.

 

Svara gärna med 1 - 2 - 3 - 4

 

1. Fiskar gärna men äter inte det jag fångar.

 

2. Fiskar och äter någon enstaka gång per säsong.

 

3. Fiskar och äter allt som oftast det jag fångar.

 

4. Äter fisk på restaurang utan att veta var fisken är fångad.

 

Utlägg och förtydliganden tas också emot tacksamt.

 

Anledningen till frågan är att jag som ny båtägare ser fisket som en del av charmen och en trevlig sysselsättning, dels för egen del, men även med barn och barnbarn.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klar 3a

 

Man ska nog inte ha för stor tilltro till rekomendationer, jag har högt kolestorol, för några år sedan skulle sådana inte äta ägg, sist jag vart på kontroll var det inga problem med att äta ägg, så vad ska man tro?

En sak vet jag slutar man att äta så blir man inte så gammal.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klar4. Köper och äter dessutom nystekt sill till förbannelse varje gång jag har förmånen att få vara "hemma" vid Blekingekusten.Livsfarligt enligt Livsmedelsverket antar jag, men det sk... jag i. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 och 4.

Fiskar gärna gädda men gillar inte smaken så de får oftast gå tillbaka om inte någon släkting sagt att de absolut vill ha en gädda av viss storlek.

 

När ungarna var små var det en höjdare att fiska aborre, rensa dem tillsammans och sedan smörsteka dem! Mums.

Nu har vi inte så mycket aborre, och framförallt inte lika stora aborrar, så det blir inte så mycket sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskar inte så ofta, men det blir en klar 3:a. Har bekanta som har fiskerättigheter så när vi är hos dom lägger vi nät och äter flundror och sik morgon middag kväll i 3 dygn. Vi har gjort det i flera år och lever fortfarande..

 

Visst är östersjön ganska illa åtgången, men ni som är oroliga att stoppa firren från pölen i munnen - har ni koll på allt ni köper i affären som är fabricerat.. Där kan man börja bli mörkrädd... Ursäkta OT.. Kände att det endå hörde hit..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Vore intressant att se hur just DU resonerar om att äta fisken i Östersjön.

 

Nej, jag äter fisken från Östersjön, men det är sällan jag ligger i Östersjön och äter.

 

...

 

Höhö.. skämt å sido.

 

Fiskar en del och äter som regel det mesta som kommer upp.

Undantaget allehanda bifångster som ex. tejstefisk, spigg och tobis.

 

- - 

Har ett skärgårdsföretag som jobbar mycket med miljöfrågor.

OM jag skulle leva som jag lär skulle jag inte ens låta barnen bada i Östersjön.

 

Det är ett genomsmutsigt hav fullt av allt annat än rent vatten, fisk och och livskraftiga miljöer.

 

Men fiska är kul, och vi fiskar nästan varje gång vi är ute och det är ett kul sätt (och billigt) att dryga ut matkassan med. :)

 

Skulle man akta sig för allt som inte är hälsosamt så får man nog även börja handla enbart ekologiskt alternativt odla sin egen mat..

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. och då framför allt abborre fiskad längs Blekingekusten. Dessutom 4. Jag känner ingen oro att äta fisk på krogarna. Jag är heller vare sig havande, kvinna eller barn. Möjligen skulle jag vara lite försiktigare med allt för mycket strömming från egentliga Östersjön och Bottenviken. I Blekinge kommer den mesta sillen i höjd med Simrishamn och den har såvitt inga större problem. 

 

Svensk lax ser man sällan på krogarna numer. Är det ens tillåtet att sälja den? Färgen avslöjar att den inte kommer från Östersjön i vart fall.

 

Fisk ett par tre gånger i veckan ser jag inte som riskfullt. Man kan ju variera sig mellan de olika fiskarterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som inte orkar/hinner lyssna, så kan det sammanfattas med att Sverige är det enda land runt Östersjön som tillåter försäljning av Östersjöfisk. Och detta endast för att fiskarna ska ha sina jobb kvar....värt att fundera på vad mer som livsmedelsverket har för genomtänkta rekomendationer :huh:

 

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2519&grupp=18577&artikel=5304226

 

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...