Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fille90

Någon som vet!!

Rekommendera Poster

Hej!! Jag undrar om det är någon som vet hur snabbt en Örnvik 500 med en 75 hk mercury går?? jag har en polare som säger att dom går i 40 knop gör dom verkligen det?

post-6915-1394234353,4514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Glöm det med 40 knop!! Den gör max 32-34 knop skulle jag tro med en 75 hk. Däremot kan hans logg visa 40 knop, men då visar den helt galet. Om man mäter hastigheten med GPS får man en betydligt mer exakt mätning. Skulle man då se 40 knop är det kanske dags att överväga ett besök hos optikern! :-D Men varför just en Örnivik 500? Det finns ju andra styrpulpetare för samma pris som i alla fall i mitt tycke är betydligt bättre. Men det är ju i och för sig inte min ensak.... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den säkert göra. Hade en polare med en Ryds 475GT och en Yamaha 50 som gjorde runt 38 knop enligt logg och ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Danne77! Du får ursäkta mig, men nu är du faktiskt helt ute och cyklar! Att jämföra Ryds 475 GT med Örnivk 500 Commander är som att jämföra äpplen med päron! Skillnaden är ganska drastisk mellan dessa båtar. En Örnvik 500 gör med en Mercury/Mariner F60 hk ca 30 knop på maxvarv. Med ytterligare 15 hk ökar man maxfarten med kanske 3-4 knop. 75 hk är för övrigt max rekommenderade motorstyrka på 500 commander. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Falcon

Hej! Jag hämtade en örnvik 500 i veckan och jag testade hur fort den gick ganska omgående. resultat: men mig och min grabb på 10 år så fick jag upp den i 37 knop och när frugan var med så fick jag upp den i 36 knop. nu är vi ganska stora både min fru och jag så med en lätt person så går det säkert att få den att gå uppemot 38 knop. nu vet jag inte hur exakt mätaren visade men jag har haft en Finnsport 500 med 70hk penta som gick i 32-34 knop, och detta gick betydligt fortare kan jag säga. MVH Glad örnvik ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Falcon

Glömde tilläga att det var med en 75 hk mercury!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par goda vänner till mig köpte en 500 med 75hk 2-taktare i våras. När vi har våra familjer i båtarna (2vuxna 2barn)går deras båt jämt med vår. Vår båt gör 28knop, uppmätt med gps. Skall man få en vettig mätning måste den ju göras med gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MVH en glad örnvik ägare

Jag har mätt min knop mätare med gps och den stämmer exakt vid 30 knop.

jag har även en kompis som har en Hr och som går 28-29 knop och den blåser jag förbi ganska lätt.

 

så dom som säger att en sådan här båt inte går fortare en 28 knop hm , ja då kan omöjligt motorn varit trimmad optimalt.

för åker jag fullt så går det undan kan jag säja, men en bränsle förbrukning som man förtjänar.

MVH en glad örnvik ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...