Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tompelompe

Installera ny toa och sugtömning

Rekommendera Poster

Har köpt ny toalett då den förra la av i slutet av förra säsongen, efter ca 20 års tjänst. Tänkte passa på att byta alla slangar och samtidigt fixa tömning från däck via sug. Måste även göra en grövre anslutning på septitanken för luftning, sitter 15 mm idag. Tänkte lösa det enligt bifogad skiss, i verkligheten så är det naturligtvis sju gånger trängre. Försöker hålla det så enkelt som möjligt med så få delar som kan krångla, idéer och förslag på ändringar tas tacksamt emot.

 

post-99797-0-03208100-1396420760_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl ok ut, förutom att du borde koppla slangen från toan till överkant av tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satt T-röret till sugtömningen så nära bottenventilen som möjligt. (egen bitter erfarenhet)

 

Det har ju förts akademiska diskussioner här på MG ganska nyss om det där med luftarens grovlek.

 

Visst  - det är säkert bra med en grov luftare.

 

I dag har jag 19 mm - det var vad anslutningen på tanken var, Den är dessutom väldigt lång. Har inte märkt några problem vid sugtömning,.

 

I den båten som jag hade den typen av installation som du har och där jag installerade sugtömning var luftaren  kanske tom klenare än dina 15 mm. Märkte heller inte där några problem.

 

Men det är klart - är det enkelt för dig att plocka ner tanken och svets dit en grövre annslunting fört luftare så skall du naturligtvis göra det.

 

Jag är så latn så jag hade testat om det fungerde som det är. ;)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Tanken är redan utplockad så tänkte fixa avluftningen när man ändå har byxorna nere. En fråga. Varför ha t-kopplingen så nära botten kranen som möjligt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett T-rör nära överbordventilen är oftast det snabbaste och enklaste sätet att ordna sugtömning. Men har man tagit ut tanken och ändå ska svetsa så hade jag satt in en separat anslutning för sugtömning. Många tankar har ett rör inne i tanken där skiten går in, saknas det så kan man använda den anslutningen för sugtömning och sätt dit en ny anslutning för toaletten högst upp i tanken. Ang den akademiska avluftningen så är det enkelt, så kort och grov som möjligt. Kan tanken andas så luktar den inte.

 

En liten fundering: om man förser överbordtömningen med ett rör som når halvvägs upp i tanken så blir det ju inte det "värsta" innehållet som åker ut i sjön om man tvingas nödtömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Tanken är redan utplockad så tänkte fixa avluftningen när man ändå har byxorna nere. En fråga. Varför ha t-kopplingen så nära botten kranen som möjligt ?

 

 

Jag hade en sån tankinstallation ungefär som du ritade. En höst glömde jag tömma. När vi skulle ut och segla ett par veckor sommaren därpå var tanken full. Det gick inte att öppna bottenvenilen pga alla fekalier som packats i slangen. Då slangarna var mjuka plastslangar klarade jag att montera uttag för sugtömning och suga tanken tom.

 

Ett äventyr som jag inte har nån längtan att behöva göra om.

 

Om du skulle råka ut för nåt liknande är jag inte säker på att slangen från T-röret och ner till bottengenomföringen sugs tom.

 

Sen kan det ja va andra orsaker (installationstekniska - utseendemässiga) till att man vill ha T-röret högre upp. Båtar - ja det mesta här i livet - är ju i regel kompromisser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är tråden där luftningsslangen diskuteras flitigt, kan vara bra att läsa.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71385-toatankslang-fr%C3%A5gor/

 

Här är en länk till en artkel som bhemac hänvisar till, bra att läsa.

 

Kort (max 0,5 m) grov (gärna D=25) slang rakt ut genom fribordet med en bottengenomföring eller annan genomföring utan skydd är bäst. Ett öppet hål.

Då kommer luft faktiskt in i tanken hela tiden och då kan lukten hållas borta (enligt artikeln). Jag tror på den lösningen även om jag var emot i början.

 

Macckey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser väl ok ut, förutom att du borde koppla slangen från toan till överkant av tanken

Jag tror att genomföringen i botten av tanken är ett rör som går upp till taket i tanken, ska kolla ordentligt i morgon.

 

 

Tack för input. Tanken är redan utplockad så tänkte fixa avluftningen när man ändå har byxorna nere. En fråga. Varför ha t-kopplingen så nära botten kranen som möjligt ?

 

 

Jag hade en sån tankinstallation ungefär som du ritade. En höst glömde jag tömma. När vi skulle ut och segla ett par veckor sommaren därpå var tanken full. Det gick inte att öppna bottenvenilen pga alla fekalier som packats i slangen. Då slangarna var mjuka plastslangar klarade jag att montera uttag för sugtömning och suga tanken tom.

 

Ett äventyr som jag inte har nån längtan att behöva göra om.

 

Om du skulle råka ut för nåt liknande är jag inte säker på att slangen från T-röret och ner till bottengenomföringen sugs tom.

 

Sen kan det ja va andra orsaker (installationstekniska - utseendemässiga) till att man vill ha T-röret högre upp. Båtar - ja det mesta här i livet - är ju i regel kompromisser.

 

Då kanske är bäst att sätta dit en trevägs kulventil så nära tanken som möjligt och ställa den i läget för däckstömning så slipper man skit i slangen ner till botten kranen.

 

Här är tråden där luftningsslangen diskuteras flitigt, kan vara bra att läsa.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71385-toatankslang-fr%C3%A5gor/

 

Här är en länk till en artkel som bhemac hänvisar till, bra att läsa.

 

Kort (max 0,5 m) grov (gärna D=25) slang rakt ut genom fribordet med en bottengenomföring eller annan genomföring utan skydd är bäst. Ett öppet hål.

Då kommer luft faktiskt in i tanken hela tiden och då kan lukten hållas borta (enligt artikeln). Jag tror på den lösningen även om jag var emot i början.

 

Macckey

Tack för länken, ska försöka läsa i kväll. Slangen för luftningen är 10 cm lång idag med diametern 15 mm, det kanske räcker?

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för länken, ska försöka läsa i kväll. Slangen för luftningen är 10 cm lång idag med diametern 15 mm, det kanske räcker?

 

Det räcker me 15 mm om det gäller att inte suga ihop tanken när du sugtömmer den.

 

Den grövre diametern (25 mm, 19 kanske räcker - kolla artikeln) gör att luft kommer in i tanken hela tiden och du slipper lukt eftersom förmultningan blir mera luktfri när syre finns tillgängligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Då kanske är bäst att sätta dit en trevägs kulventil så nära tanken som möjligt och ställa den i läget för däckstömning så slipper man skit i slangen ner till botten kranen.

 

Jag har den inställningen att man skall inte göra saker och ting krångligare än det behöver va.

 

En extra, egentligen onödig trevägskran - som dels kostar pengar, kan krångla och som man kan glömma eller ställas i fel läge

 

 

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för länken, ska försöka läsa i kväll. Slangen för luftningen är 10 cm lång idag med diametern 15 mm, det kanske räcker?

 

Det räcker me 15 mm om det gäller att inte suga ihop tanken när du sugtömmer den.

 

Den grövre diametern (25 mm, 19 kanske räcker - kolla artikeln) gör att luft kommer in i tanken hela tiden och du slipper lukt eftersom förmultningan blir mera luktfri när syre finns tillgängligt.

 

Mackey

 

Kommer installera 25 mm skrovgenomföring till avluftning av tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här blev det på muggen med ny toa, nya slangar, större ventilation till tanken och däckstömning. Luftningen är 25 mm grov och 7 cm lång.

 

 

 

post-99797-0-21284900-1399226712_thumb.jpg

post-99797-0-68784100-1399226782_thumb.jpg

post-99797-0-35502000-1399226810_thumb.jpg

post-99797-0-13349600-1399226844_thumb.jpg

post-99797-0-02276200-1399226902_thumb.jpg

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort och bra avluftning som borde göra att luft kommer in i tanken och därmed undvika lukt beroende på syrefattig nedbrytning.

 

Kul om du talar om hur skiten luktar när du provat tanken....

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rapportera efter invigning av muggen med både nr: 1 och 2 att det luktar rosor därinne. Ska försöka mig på att snickra ihop en panel för att täcka tanken och en öppningsbar lucka för att nå bottenventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj, vid användning av dubbla slangklämmor, vänd ena klämman så att snäckskruvarna hamnar på varsin sida av slangen.

 

Gillar dina genomföringar, hög kvalite, byt inte bort dom.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj, vid användning av dubbla slangklämmor, vänd ena klämman så att snäckskruvarna hamnar på varsin sida av slangen.

 

Gillar dina genomföringar, hög kvalite, byt inte bort dom.

 

 

Kalle

Jag kom på det där med slangklämmorna när jag var klar, det får bli när jag byter slangar nästa gång (eller det något oväntat händer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...