Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har erfarenhet av hidea utombordare är det något att ha ?

 

Eller är Parsun bättre eller sämre eller samma skit ?

 

/Ludde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att dom encylindriga motorerna har fungerat helt okej. Själv hade jag en 5 hk men bytte till Tohatsu saildrive 6 hk som jag var mycket nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt erfarenhet mer än att jag fick låna en några dagar när jag hade min egen 6 Hk på reparation (hade hittat en sten som ingen visste om...) Jag trodde då att Hidea faktiskt var snäppet vassare än Parsun, Sail och MaritimePower och allt vad de heter, men killen på verkstan sa att det var det värsta han någonsin hanterat!

Jag skulle satsa några extra kronor på en Yamaha, Honda eller Suzuki som man vet är bra grejer som håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Parsun 9,9 från 2008 som lunkar på utan några större problem. Det är ofta något undermåligare gjutgods i materialet eller sämre grundprimer vilket gör att lacken på nedre delen av riggen släpper. Men har åtgärdat detta utan att få tillbaka problemen efteråt. Har läst att en del tändmoduler har gått sönder, men min har inte gett mig några bekymmer efter 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller sämre?... Jag tror ärligt talat inte att det är någon större skillnad på dessa båda. Läckande förgasare, startfjädrar som går av och annat. Har hört att Rusta och andra inte längre är så roade av att sälja dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju även ett nytt fabrikat som heter Seanovo. De har 3 års fabriksgaranti. Det är man tydligen ensamma om i Kina, så man har ju uppenbarligen förtroende för sina motorer. Parsuns garanti på 5 år ansvarar ju importören i Sverige själv för. Deras fabriksgaranti är väl egentligen annars bara på 1 år som alla andra kineser skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju även ett nytt fabrikat som heter Seanovo. De har 3 års fabriksgaranti. Det är man tydligen ensamma om i Kina, så man har ju uppenbarligen förtroende för sina motorer. Parsuns garanti på 5 år ansvarar ju importören i Sverige själv för. Deras fabriksgaranti är väl egentligen annars bara på 1 år som alla andra kineser skulle jag tro.

Tror det är så att samma fabrik tillverkar motorerna och sen klistrar man på dekaler om de ska heta Neptune, Parsun, Sail eller Seanovo(?)

 

På sjön väljer jag produkter som jag VET funkar, dumt att snåla på viktiga saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

Jag har varit inblandad i en del affärer med kinesiska tillverkare, och ska försöka räta ut en del frågetecken.

 

Neptun tillverkas av Parsun (det står ju t.o.m. på kåpan) som i sin tur tillverkas av Suzhou Parsun Power Machine Co. Ltd.

Varumärket Neptun var troligtvis bara ett sätt för Rusta att kringgå agenturen för Parsun i Sverige, så de kunde handla direkt med fabriken.

 

Sail tillverkas i en annan fabrik, nämligen Jiangsu Tiger Yacht Manufacture Co. Ltd.

 

Hidea tillverkas av Hangzhou Hidea Power Machinery Co. Ltd.

 

Seanovo ägs till 30% av Hidea och tillverkas av Hangzhou Seanovo Power Machinery Co Ltd. som även tillverkar motorer åt amerikanska varumärket LEHR som tillverkar gasoldrivna utombordare. Jämför man designen också så är de slående lika!

http://www.lehr.se/lp99/

http://snmarine.com/prodisp.aspx?id=254

 

Ska man jämföra kvaliteten så är Parsun, Hidea och Seanovo ganska jämlika. Som någon nämnde förut så lämnar de lite olika garantier från fabrik. Seanovo har längst fabriksgaranti på 3 år för privatpersoner. Parsuns generalagent i Sverige lämnar 5 år, men då måste motorn lämnas på regelbunden service, och då vet jag inte om den blir så billig längre...

 

Sail är generellt något mer högljudda. Motorerna är helt ok och gjutningarna håller bra finnish, men p.g.a. dåliga garantier från fabriken slutade jag sälja dem.

 

Har även provat Yamabisi som är en ren kopia av Yamahas äldre modeller. Rena skräpet.

 

Det finns säkert ett 10-tal olika tillverkare i Kina idag (som alla mer eller mindre är Yamaha-kopior under huven), men det är stora variationer i kvaliteten, så det går inte dra alla över en kam. Dessutom utvecklas motorerna ständigt, så en motor som hade kända problem för 5 år sedan har förmodligen rättats till idag.

 

För semesterfiraren funkar en kina-motor alldeles utmärkt, men för den seriöse sportfiskaren är det japanare eller amerikanare som gäller, som generellt sett har bättre detaljarbete och modernare teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...