Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
SofiaZallCarlsson

Hur få hunden ombord?

Rekommendera Poster

Hej,

 

snart närmar sig seglingssäsongen, och vår snart ettåriga Irish Soft Coated wheaten terrier Bellman ska vara med ute på sjön. Han vande sig lite vid seglingen förra säsongen, även om det inte blev jättemycket seglat, men just på- och avstigning på båten var jobbigt för honom.

 

Vi funderar på en bräda, klädd med sånt man klär kattbrädor med, men samtidigt blir det ett problem med att sagda bräda måste var väldigt lång för att kunna fungera för hunden.

 

Någon som har ett bra förslag?

 

Hälsning,

Sofia

s/y Estelle, Beason 311

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sofia! Vad väger hunden? En flytväst med handtag kanske skulle kunna vara något? Sen om hunden låter dig lyfta honom i flytvästen är en annan sak.  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En landgång i plywood är rätt vanligt annars. En Softie kan ju vägra några kilo...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-53124-0-68050500-1396372882_thumb.jpg

 

Hej,

Vi har en Jakt Golden på 25kg. Vi bär alltid hunden på och av båten. För oss har det bästa sättet varit följande:

- sätta sig ner med ett knä i däcket/marken. Få hunden att sätta frambenen/tassarna på min högra axel (en person kan locka med hundgodis stående bakom under inlärningen)

- tar min högra arm under hundens rumpa

- reser mig upp och får hundens bakben på var sin sida av mina höfter

Jag har nu hunden helt intill mig vilket ger en bra tyngdpunkt. Min vänstra arm är sedan fri för att tex greppa förstaget eller liknande.

Vi har övat in detta hemma och efter några gånger går det mycket bra. Även på vår förra hund (också en Golden) gjorde vi lika på samma sätt.

Mvh,

Leif

  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och bra frågeställning!

Har samma funderingar. Vår hund har ännu inte varit med på båten ännu. Men i sommar har vi tänkt prova lite. Han är inte överförtjust att åka bil. Kanske är helt annorlunda på båten. Men för att få en bra start, så ska vi försöka väldigt försiktigt till och börja med.

Problemet att få ombord en 30kilos lång och smal Saluki, smidigt. Har givit en del funderingar....

Han protesterar inte om man försöker lyfta honom. Men blicken säger saker som innebär anklagelser om plågsamma djurförsök ;)

 

Men, ändå. En rejäl flytväst med bärhandtag, i kombination med ett bra och famnlyft är nog bästa sättet. Båten liggandes långsides då.

 

Är sugen på att uppgradera till en lite större och sportigare båt var det lider. Öppen akter ger ett bra insälj argument till frugan. Bara att promenera om bord med doggisen när man förtöjer med aktern mot bryggan! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni lyfter i flytvästen, tänk på att banden ofta är ganska smala och kan skära in och göra ont.
En landgång med tvär-ribbor så att vovven kan gå själv är det enklaste om man har en vovve modell lite större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många bra, konkreta tips! Vi tyckte inte det fungerade att lyfta i flytvästen, det var på gränsen redan förra året, men nu är han helt klart för tung.

 

Sator: ja du, vi är nya båtägare, inne på tredje säsongen, så att förtöja med aktern inåt kaj ligger träningsmässigt lite längre fram i tiden ;). Men det vore drömmen att kunna göra!

 

Detta var mitt första inlägg på maringuiden, och just möjligheten att fråga andra båtägare, och att dela erfarenheter, är toppen! Tack, alla!

 

Sea you!

Hälsning

Sofia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Känner igen problemet!

Oftast funkar det ju att ta hunden (ca 20kg i vårt fall) under armen för kortare/snabba lyft men då och då funkar det dåligt..

 

T.ex i Skagens hamn där man kan hamna som både 7 eller 8 båt långsides..

 

Vi köpte en räddningsele för hund. En sådan som används av räddningspersonal vid klättring eller t.om nedsänkning från helikopter.

 

Den har antingen "centrumlyft" eller så sätter man på ryggsäcksremmarna och tar hunden på ryggen eller framför Dig på bröstet. På det sättet har man båda händerna fria och kan säkra sig själv istället..

 

Vi köpte den på nätet från USA.

Vi hittade vår här:

http://www.rocknrescue.com/acatalog/Dog-Harness.html

 

Riktigt, riktigt bra när det gäller..

 

Mvh

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående landgång; har man som beskrivs ovan lite tvärribbor och ett bar rejäla hakar så man kan hänga den i "näsan" på båten, och hör så den kan hänga på mantåget under segling borde man väl vara hemma..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två pudlar ombord. Antingen använder vi flytvästens handtag (vi har modifierat flytvästen med bredare remmar), eller en person i land och en i båten får "skicka" en hund i taget. Vi har även bärväskor och "ryggsäckar" att transportera hundarna i men har inte provat dem i båten, kanske vi provar med dem i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett ett alternativ sätt att få ombord en stor hund - via jollen. Det var en segelbåt med badbrygga i aktern som använde jollen förr hundturer till land även när de låg vid brygga. Det var endast via aktern som hunden tordes ta sig ombord. De hade använt detta sätt i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta men jag måste vara dum, förstår inte problemet. Vi hade hund, en spaniel, ca 10 kilo, den klev ombord på samma sätt som vi.

 

Förtöjer med aktern, inga problem, långsides inga problem, med nosen mot bryggan så drog vi in båten så nära så hunden kunde kliva över. Det kan dock skilja mellan konstruktionerna av själva pulpit fästena. Å är det svårt för hunden  då är det svårt för en människa åsså. Vi har ingen "pinne" i mitten där man sätter foten. Å på den båten vi hade när hunden oftast var ombord så hade vi ingen pulpit alls.

 

Enda gången det var svårt var med stäven mot klippor men då hade alla bekymer att komma ombord utom skepparen som har  kvar sin vighet från apstadiet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grund och botten så är väl detta hundproblem inte svårare att hantera än något annat i vardagen. Hur får man en hund att gå upp på en vippbräda eller hoppa över ett hinder eller att uppföra sig när man är ute och går? Det handlar ju om träning och att använda positiv förstärkning så att hunden blir trygg och bygger upp ett förtroende för uppgiften den skall utföra.

 

Sedan finns det klart situationer där det kan vara svårt för hunden att komma ombort på grund av höjdskillnader mellan båt och land och då kanske man får hjälpa till lite, men det bästa är nog att i möjligaste mån få hunden att klara så mycket som möjligt själv. Det ger också en tryggare hund när man är ute.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Rottis förut, bar ombord honom. Vilket var ganska tungt :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Rottis förut, bar ombord honom. Vilket var ganska tungt :blink:

 

Har gjort denna landgång av en halv 4-delad stege, fungerar både för hundarna och oss själva - ganska skönt att inte behöva klättra upp och ner på stävstegen-.

 

 

//Roger

post-72911-0-06423600-1396602244_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...