Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
utsegla

Vårsegling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Nu blir det inte så mycket bättre ute bland skären.

Tände Glembringarn och lossade på bomkapellet. Nästan ingen vind, jag hissar vid kaj. Kör ut ur hamnen, rullar ut fock och klyvaren en svag vind Sw 2-3 m/sek. Glider i ca 2 – 3 knop åt NW. Nu är det verkligen fint ute. Glider förbi Hönö huvud, nästan ingen ström vattentornet och Ärtholmens fyr håller sig ihop rätt akterut. Men vadå? Segla ut i havet? Nej helt om och in till Räveskärsbukten  Ids inte ta tag utan släpper brusankaret  akter ut. Rullar in fock och stor och låter klyvaren vara satt och skotad rakt akter.

Härlig värme strömmar från ruffen. Lite ont i ryggen så jag lägger mig en stund med lördagens korsord och försöker lösa men pennan är borta. Det går ju bra att bara ligga. Vaknade av svall från en båt som jag hört medan jag sov. Går det? Den hade kört norr om Hönö huvud så det var ju bra att den väckte mig. Inget vatten i tanken ännu med min 10-litare förser mig med kaffevatten. Två ostmackor finns med i en plastpåse hemifrån. Borde nog haft något mera lagat. Jag har gott om makrill i tomatsås som jag njuter av en i väntan på kaffevattnet. Kaffet och mackorna smakade underbart i det härliga solskenet.

Båten låg så fint med aktern mot solen tack vare klyvaren som höll båten förvånansvärt stilla inget dansande som om jag haft fast i fören. Lite svalt i den lilla vinden ändå, så jag tar min varma parkas från ruffen på mig. Ja här kan man ju inte ligga hela dan så jag lättar och sätter segel och det bär mot SO. Mellan Svartskär och Stenskär. Idag är det inga brott som annars får en att tänka på stundens allvar. Sea Pilot i plattan säjer att jag glider igenom på det djupaste stället. Idag är det 25 cm under medelvatten så jag får passa mig för 1 metaren ost Stenskär. Men jag får lite rätt vind så det går klart med råge. Ja det blir väl som vanligt, en tur åt SO ner till in mellan Baggeskären och sniker Hallskärs NO-udde och vidare ner mot Galeskär och så innan jag når sälkollonin på Ekeskärsskären rullar jag in focken så jag inte skrämmer sälarna med detta längre fram.

Ljuset är perfekt för fotografering. Det är ovanligt många sälar i år. Kanske den milda vintern är skälet till detta. Knappast idee att pilka torsk för den äts väl upp av alla sälarna. Men ålekråkor är det mindre av i år, så det jämnar väl ut sig. Det får dörjas makrill som det brukar finnas gott om efter midsommar.

Jag smyger mig på sälarna och siktar på dem med kameran. Dom måste känna igen mig så många gånger jag varit där. Det var många i vattnet när jag kom, kanske någon motorbåt varit där innan jag kom? Alla utom någon enstaka gled ner i vattnet medan jag var där. Fotade och tack vare den svaga vinden fladdrade de inte i seglen med jag jag gled förbi på ca 50 m håll. Och mycket lämpligt gick vi över stag så det blev två närkontakter förbi sälarna. Ja nu har ju båten vänt näsan hemåt så jag rullar ut focken eller genuan som den kanske kallades när den satt på en Viggen förut. Köpte ett helt försegelställ för ett billigt pris av någon som bytt till rullsegel. Själv har jag krökt till rostfria kamspik och tränsat i nedkant och upp så långt jag når upp på profilen. Och det fungerar fint. Men jag behåller ett par varv på profilen och ännu fler när det friskar i.

Men säg den lycka som varar för alltid. Den lilla vinden som var tar slut. Nu får min gamla Autohelm styra medan jag tar rätt på tvätten. Mitt bomkapell av Biltemas lättpressening ser till att storen hålls fin. Kapellet har tjänstgjort i vinter och visar inga tecken på ålderdom ännu. Kollade på Rapport 18.00 innan jag cyklade hem. Nu har man haft ihjäl en man i Hellsingborg i fotbollsbråk. Jag förstår inte att det kan vara värt för någon att döda för en fotbollsmatchs skull? Själv fick jag besked i fredags att min cancer som bortopererades i fjol inte hade spridit sig. Så för mig kan det knappast bli bättre?

post-101822-0-89804400-1396206734_thumb.jpg

post-101822-0-67630100-1396206828_thumb.jpg

Redigerad av utsegla
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla låg kvar på land utom någon enstaka som gled i skall det vara.

Försöker att redigera text en tredje gång men lyckas inte. Jag nekades också att lägga in detta inlägg när jag försökte för en stund sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...