Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Amanda31

Surfplatta

Rekommendera Poster

Ok, som den siste i världshistorien har jag alltså skaffat mig en surfplatta. En Samsung tab 3. Nu vill jag veta allt jag kan använda den till när jag är ute och seglar och alla tillbehör jag bör skaffa till den för detta. Samt vilka appar jag måsta fixa. Och sjökort etc. Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har jag i telefonen.

 

SSRS, kustväderapp

yr.no, väderrapp

SMHI, väderapp

VIVA, vind- och vatteninformation

Båtmiljö, för att hitta sugtömningsstationer och båtbottentvättar

Anchor, en bra app för ankarlarm.

 

Det finns säkert flera bra...

...plus navigationsappar.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaPilot har jag, lättjobbad navigationsapp. Har även 88sea och Isailor, men SeaPilot tycker jag funkar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha den som brickunderlägg.

Man kan ge den till barnen.

Man kan surfa på den.

 

Jag har provat att ha den som navhjälpmedel, den dog flera gånger pga överhettning.. En jäkla tur att jag hade den bredvid ordinarie utrustning.

 

Papperssjökort är ju bäst, därefter kommer någon form av plotter, en surfplatta kan man ha som sista backup inte huvudnavigationshjälpmedel i mina ögon.. Sån är jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får se till att skugga den, annars är det kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har SSRS, Yr, SMHI samt ViVa för väderinfo.

Navionics app anv jag inte för navigering men väl för semesterplanering och torrsegling när jag inte är ute på det blöta. Gratis om man vet vad man ska googla efter :-)

 

CheckItOff använder jag för to do-listor, sen finns det ju mängder med andra användningsområden som alla har ett otal appar för att göra livet utan platta oumbärligt.

 

Småspel typ soduko, wordfeud och othello.

 

I princip det enda som plattan är oduglig till är att surfa på Maringuiden... mängder med irriterande felmeddelanden (med Asus och Xperia Tablet) har gjort att jag mer el mindre slutat surfa på MG annat än med PC och iPhone. Xperia Arc telefon från anno dazumal funkar dock felfritt trots samma androidversion som plattorna...

 

Ja, och så spelas det ju poker på plattan föståss hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, som den siste i världshistorien har jag alltså skaffat mig en surfplatta. En Samsung tab 3. Nu vill jag veta allt jag kan använda den till när jag är ute och seglar och alla tillbehör jag bör skaffa till den för detta. Samt vilka appar jag måsta fixa. Och sjökort etc. Tacksam för alla tips.

 

Jag måste tyvärr göra dig besviken - du är inte den siste i världshistorien som skaffar sig en surfplatta.

 

Jag kan ha fel - det har jag ofta - Men jag tror att det måste finnas plats för SIM-kort för att det skall finnas inbyggd GPS. Man behöver inget kort eller abonnemang för att det skall fungera. Själv har jag en platta med sjökort över hela Europa fån Navionics. Kanske inte helt opimalt - men billigt. Man ser ju inte alla öar i alla skalningsläge. Tänk om det varit grund i okända farvatten.

 

Har en allvarlig fundering att segla till Ålborg i Danmark till Sommaren, så jag köpte Navionics kort över Danmark - som säljs separat. Förutom Färöarna, Island och Grönland så Täckte de Danska koten även hela västkusten.

 

Är man västkustbo och seglar mycket i Danmark räcker det med de Danska korten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Locus Free + Eniro i mobilen, kostar gratis. Men när det kör ihop sig tittar jag i papperskortet som alltid ligger under sprayhooden. Locus har dessutom fördelen att ha kartor från mängder av kartutgivare t.ex. utmärkta kartor att vandra efter i alperna. Fast även där med pappersbackup, strömmen kan ju ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns plattor med väl fungerande GPS utan simkortsplats. Min Lenovo t.ex. Absolut ingen värsting men jag är nöjd. Har dock inte provat navigation till sjöss med den än.

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om surftplattan har GPS så behövs inget SIM-kort. Men en platta med SIM-kort hittar snabbare sin position vid en kallstart eftersom man tar hjälp av GSM-nätet för att grovt hitta positionen. 

Den bästa appen för "riktig" navigering är iSailor. Men Navionics är utmärkt för planering och ger en bra översikt, men efter all kritik ska man nog inte lita på den för fin-navigering. Eniro funkar ju bara så länge man har 3G-täckning och passar bäst hemma eller i hamn.

Av de "onyttiga" båttillbehören är surfplattan särklassigt bäst, så användbar och dessutom ett backup-navigerings-system. Finns mängder med trevliga appar om knopar, väder, fyrar, fåglar, mm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min platta för ett drygt år sedan och kör Garmins app och Garmins kartor. Gillar dem verkligen!

Såg i dagarna när jag funderade på en uppdatering av kartorna att de blivit väldigt dyra. 849:- för uppdatering av norra Europa! Tror därmed att de diskvalificerar sig från marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om surftplattan har GPS så behövs inget SIM-kort. Men en platta med SIM-kort hittar snabbare sin position vid en kallstart eftersom man tar hjälp av GSM-nätet för att grovt hitta positionen. 

Den bästa appen för "riktig" navigering är iSailor. Men Navionics är utmärkt för planering och ger en bra översikt, men efter all kritik ska man nog inte lita på den för fin-navigering. Eniro funkar ju bara så länge man har 3G-täckning och passar bäst hemma eller i hamn.

Av de "onyttiga" båttillbehören är surfplattan särklassigt bäst, så användbar och dessutom ett backup-navigerings-system. Finns mängder med trevliga appar om knopar, väder, fyrar, fåglar, mm mm.

 

Fast den informationen jag har fått så har plattor utan plats för SIM-kort ingen GPS.

bhemac - menar du att detta är fel!?

 

Min platta har inbyggd GPS och plats för SIM-kort. 

 

Jag har varken abonnemang eller SIM-kort i och till plattan.

 

Fast navigations funktionen fungerar alldeles utmärkt. Dvs, GPS;en i plattan hittar min position precis lika bra som min plotter. 

 

Att man sen på Navionics sjökort måste zoma in så mycket att en kummel om finns 0,7 distansminuter längre fram inte ryms inom sjökortsbilden för att ett par mindre öar, som är 150 till 200 meter långa skall syns - det är ju en annan sak. 

 

post-53310-0-53114300-1396297924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om surftplattan har GPS så behövs inget SIM-kort. Men en platta med SIM-kort hittar snabbare sin position vid en kallstart eftersom man tar hjälp av GSM-nätet för att grovt hitta positionen. 

Den bästa appen för "riktig" navigering är iSailor. Men Navionics är utmärkt för planering och ger en bra översikt, men efter all kritik ska man nog inte lita på den för fin-navigering. Eniro funkar ju bara så länge man har 3G-täckning och passar bäst hemma eller i hamn.

Av de "onyttiga" båttillbehören är surfplattan särklassigt bäst, så användbar och dessutom ett backup-navigerings-system. Finns mängder med trevliga appar om knopar, väder, fyrar, fåglar, mm mm.

 

Fast den informationen jag har fått så har plattor utan plats för SIM-kort ingen GPS.

bhemac - menar du att detta är fel!?

 

Min platta har inbyggd GPS och plats för SIM-kort. 

 

Jag har varken abonnemang eller SIM-kort i och till plattan.

 

Fast navigations funktionen fungerar alldeles utmärkt. Dvs, GPS;en i plattan hittar min position precis lika bra som min plotter. 

 

Att man sen på Navionics sjökort måste zoma in så mycket att en kummel om finns 0,7 distansminuter längre fram inte ryms inom sjökortsbilden för att ett par mindre öar, som är 150 till 200 meter långa skall syns - det är ju en annan sak. 

 

attachicon.gifStoresnart.JPG

 

 

Det där är nog olika för olika fabrikat på plattor. De billigare NoName-plattorna fr Kina har sällan plats för sim-kort och mer sällan inbyggd GPS medan kända fabrikat, ex.vis Asus, Sony o Samsung har GPS även i wifi-only versionerna. Ipad vet jag inte hur dom har i dagsläget men de äldre hade nog bara GPS i 3G-versionerna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: För iPad är det så. SIM=GPS. Men jag har sett Android med GPS men utan SIM.

--

NavApparna är ju ganska billiga, kan vara värt att ha flera så man kan jämföra och att olika appar är bra på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: För iPad är det så. SIM=GPS. Men jag har sett Android med GPS men utan SIM.

--

NavApparna är ju ganska billiga, kan vara värt att ha flera så man kan jämföra och att olika appar är bra på olika sätt.

 

 

När jag köpte min platta för ett par år sen var budskapet.

 

Plattor med 3G (och Wifi) hade inbyggd GPS.

 

Plattor med bara Wifi hade ingen inbyggd GPS.

 

Det kan säkert finnas plattor som är annorlunda, men man bör nog kolla det om man skall ha den för navigation.

 

Jag har en android.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För navigering är nog en plotter bäst, den syns t.o.m. i solen, ibland lyser ju solen trots allt.

Att inte alla grynnor syns på navionics program kan man kanske jämföra med att inte heller alla grynnor syns på alla skalor på ett papperskort. Det gäller att titta på kort eller ha rätt skala på plottern/plattan och kolla olika kort eller skalor på navigationshjälpmedlen så att man håller sig uppdaterad var man är och vad som finns under kölen.

Det blev lite krångligt det här hoppas ni begriper vad jag menar.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

Toaen: För iPad är det så. SIM=GPS. Men jag har sett Android med GPS men utan SIM.

--

NavApparna är ju ganska billiga, kan vara värt att ha flera så man kan jämföra och att olika appar är bra på olika sätt.

När jag köpte min platta för ett par år sen var budskapet.

 

Plattor med 3G (och Wifi) hade inbyggd GPS.

 

Plattor med bara Wifi hade ingen inbyggd GPS.

 

Det kan säkert finnas plattor som är annorlunda, men man bör nog kolla det om man skall ha den för navigation.

 

Jag har en android.

Så gäller det för Ipad också. Vi har en med 3G och wifi samt en med endast wifi.

Endast den med 3G och wifi fungerar som Gps, jag har inget sim kort i den och inget nätverk i båten.

Den användes med Isailor förra sommaren i Sthlm's skärgård samt med Navipad hemma i Runn och jag gjorde rutter kvällen innan vi skulle iväg och sommaren gick helt utan problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För navigering är nog en plotter bäst, den syns t.o.m. i solen, ibland lyser ju solen trots allt.

Att inte alla grynnor syns på navionics program kan man kanske jämföra med att inte heller alla grynnor syns på alla skalor på ett papperskort. Det gäller att titta på kort eller ha rätt skala på plottern/plattan och kolla olika kort eller skalor på navigationshjälpmedlen så att man håller sig uppdaterad var man är och vad som finns under kölen.

Det blev lite krångligt det här hoppas ni begriper vad jag menar.  

 

 

Du har rätt i det du skriver om plotter och solsken.

 

Det andra var inte så krångligt, men tycker du verkligen att man skall behöva zooma in så mycket på ett sjökort att man bar ser styvt en halv distansminut framför båten för att se två öar som sammanlagt är ca 150 meter!?

 

På det aktuella pappersjökortet där öarna finns med kan man se 17 distansminuyer framför båten - dvs till nästa land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tyvärr så att man måste snabbkolla med en annan skala ibland.

Samt ha papperskort till hands.

Det kan bli lite rörigt med även papperskort och i en båt, men har man en mindre båt har man oftast en mindre display på plottern och använder en annan skala där grynnorna syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tyvärr så att man måste snabbkolla med en annan skala ibland.

Samt ha papperskort till hands.

Det kan bli lite rörigt med även papperskort och i en båt, men har man en mindre båt har man oftast en mindre display på plottern och använder en annan skala där grynnorna syns.

 

Du menar alltså på fullt allvar att det är helt ok att två öar som tillsammans är 150 meter långa inte skall synas på läsplattan utan att man måste zooma i så att man bara ser en halv distansminut framåt. Dvs inte fram till nästa sjönmärke

 

På det aktuella papperssjökort ser man både öarna och 17 distansminuter framåt plus alla grund  inom hela det området.

 

post-53310-0-19363500-1396458249_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på om jag svarar i rätt tråd, men jag chansar... Gjorde en jämförelse mellan Navionics på androidplattan och Bluechart i min Garmin 720. Navionics detaljer i kustlinjer etc var fullständigt överlägsen. Bryggfor och uddar som var snyggt och detaljrikt utritade i Navionics fanns inte ens med i Bluechart. Har jag köpt fel Bluechart? Eller är det så dålig detaljbeskrtivning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har uppdaterat kustlinjerna från satellitbilder, genialiskt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag antar att man kan inte köpa nasvionicskorten till Garmin...Ok, då är det ju faktiskt en klar poäng att  ha med surfplattan med Navionics monterad på navplatseni ruffen som komplemement till Garmin som fungerar bättre i sittbrunnen eftersom den visar bra bild både när det är sol och regnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med satellitbilder är att de måste kontrolleras innan de överförs till sjökort och görs inte det blir det lätt fel. Jag har sett bilder i en båttidning där bl. a. en större båt legat ute på nocken av en brygga. På sjökortet förvandlades båten så att bryggan blev som ett T. Även andra fel togs upp. Har själv råkat ut för förvirring när ett litet skär fanns på kortet som jag inte kunde se i verkligheten. Förmodligen var det en båt som fanns på satellitbilden.

Håller mig till Seapilot efter detta som komplement till min plotter. Seapilot visar även AIS-sändare i realtid, vindstyrkan mm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att satellitbilder blir fel i några fall. Någon båt som blir en brygga osv. Troligen är det ändå en privat brygga så den är ändå inte tillgänglig. För att eliminera sådana fel måste strandlinjen kontrolleras manuellt på plats och det kommer aldrig att ske. Det är bara några år sedan Sjöfartsverket och Lantmäteriet lyckades att efter decennier komma överens om NSL - nationell standlinje. Det ska nu äntligen vara infört i alla sjökort och har gett väsentliga förändringar i sjökorten. 

Titta i sjökorten på tex städer. Det är intressant om man vill se hur bebyggelsen såg ut på 1800-talet. I min kommun har man lagt på ett grått bebyggelsefält - som det såg ut på 40-talet. Nu är inte sjökort avsedda som landkartor men man förstår prioriteringen dvs allt som är grundare än 3 m är väldigt osäkert, utom där Hydrographica har mätt.

De flesta brukar anse att man ska ha plotter för navigering och läsplatta för planering och översikt. I det fallet spöar Navionics skiten ur alla andra appar! Nytänkande! Ska man ändå navigera med platta är fortfarande iSailor bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är klart att satellitbilder blir fel i några fall. Någon båt som blir en brygga osv. Troligen är det ändå en privat brygga så den är ändå inte tillgänglig. För att eliminera sådana fel måste strandlinjen kontrolleras manuellt på plats och det kommer aldrig att ske. Det är bara några år sedan Sjöfartsverket och Lantmäteriet lyckades att efter decennier komma överens om NSL - nationell standlinje. Det ska nu äntligen vara infört i alla sjökort och har gett väsentliga förändringar i sjökorten.

Titta i sjökorten på tex städer. Det är intressant om man vill se hur bebyggelsen såg ut på 1800-talet. I min kommun har man lagt på ett grått bebyggelsefält - som det såg ut på 40-talet. Nu är inte sjökort avsedda som landkartor men man förstår prioriteringen dvs allt som är grundare än 3 m är väldigt osäkert, utom där Hydrographica har mätt.

De flesta brukar anse att man ska ha plotter för navigering och läsplatta för planering och översikt. I det fallet spöar Navionics skiten ur alla andra appar! Nytänkande! Ska man ändå navigera med platta är fortfarande iSailor bäst.

Tycker Navi är klart bättre när man sommar ut och vill ha en större helhetsbild , isailor är mycke sämre i det läget . Ojämn i dom olika kartområdena ... Prova även att skapa en framtida rutt ... helt katastrofalt jobbig .!

Så för mig , vinner Navi. på alla punkter .. 24/7/365 :-D

 

iPad air 3G. Samt även en gammal iPad , typ första sorten med 3G

 

Bild från isailor ... :-(

post-63023-0-92759700-1398275118_thumb.jpg

Redigerad av Jocke-SeaRay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda den som skärbräda ;)

 

framsidan eller baksidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...