Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Allegro33

Olja&Vatten i kölen

Rekommendera Poster

Skrapade kölen idag med en stålspackel! och helt plötsligt började det sippra ut vatten&olja ur kölen!

Vilket gör mig helt ställd, det som rinner ut påminner om det som ligger under motorn men jag kan inte  komma på "HUR" det kan komma så långt bort ifrån motorn och rinna Igenom 1m helgjuten köl? ( Om den nu är helgjuten) Allegro 33 ska väl ha en helgjuten köl, eller har den sandfyllning som havsfidran har?

Det som kom ut, luktar inte sur eller något, luktar som vatten och olja ska lukta. insida kölen är torr och har inga problem vad jag sett.. Kan det ha vandrat ifrån motorutrymmet mellan kölen och plasten ner till en utav 8 genomgående rostfria bultar? Nu under vintern så har jag skrapat och kittat om allt runtom kölen och där har jag inte sett något konstigt, vilket jag borde om det ligger vatten mellan plasten och kölen. Och om det skulle vara så att det är som jag tror ( att det vandrat) hur kan vattnet ligga ca 1mm ifrån botten ifrån kölen?

 

Sorry om jag skriver osammanhängade men , det är väldigt mycket nu! Sticker om 90 dagar på vår långsegling!!!

post-102191-0-05834300-1396189324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är en inplastad köl som under alla år varit utsatt för risken att vatten sipprar in. Kölbultarna kanske inte är helt täta vilket leder slagvatten nedåt. Kölbultarna är ju inte tätade för vatten uppifrån. Troligen bara en stålbricka utan oringar och liknande.

 

När båten var ny var det säkert inte mycket vatten som rymdes där men för varje vinter kan isen spränga ut och göra plats för lite större volym och så går åren. Inga större problem. Vatten ger ju bättre ballast än ett hålrum så man kan låta vattnet vara kvar.

 

Men om jag nu har rätt, eller för att kolla det, borra ett hål och släpp ut vätskan. Det ska man helst göra varje höst om man inte vill ha ännu större volym. 

 

På en segelbåt med inbyggd köl hade det blivit som en klumpfot undertill på kölen som sen spruckit om jag minns rätt. Finns en sån tråd här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är en inplastad köl som under alla år varit utsatt för risken att vatten sipprar in. Kölbultarna kanske inte är helt täta vilket leder slagvatten nedåt. Kölbultarna är ju inte tätade för vatten uppifrån. Troligen bara en stålbricka utan oringar och liknande.

 

När båten var ny var det säkert inte mycket vatten som rymdes där men för varje vinter kan isen spränga ut och göra plats för lite större volym och så går åren. Inga större problem. Vatten ger ju bättre ballast än ett hålrum så man kan låta vattnet vara kvar.

 

Men om jag nu har rätt, eller för att kolla det, borra ett hål och släpp ut vätskan. Det ska man helst göra varje höst om man inte vill ha ännu större volym. 

 

På en segelbåt med inbyggd köl hade det blivit som en klumpfot undertill på kölen som sen spruckit om jag minns rätt. Finns en sån tråd här på MG.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/64836-b%C3%B6ld-p%C3%A5-blyk%C3%B6l/

Hur klistrar jag in länk, duger detta? Annars googla: maringuiden, bula, köl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att det är en järnköl som inte är inplastad :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att det är en järnköl som inte är inplastad :(

Det låter som vatten kommit via kölbultar till ett gjutfel? i kölen. Kan ha vidgats av issprängning på liknande sätt som  inbyggd köl. Litet utrymme som expanderats varje år. Gjutjärnet behåller väl också formen bättre än plasten som fjädrar mer. Utrymmet utvidgas nog fortare på det viset. 

 

Tror inte det säkerhetsmässigt är värre för den skull om inte kölen har sprickor så den kan "dela" på sig och ramla av. Skulle borra hål på strategiskt ställe i detta läge också. Gänga i en skruv eller sätt en plugg med sika så du kan tömma varje vinteruppläggning med frysrisk. På liknande sätt som inplastad köl är vattenfyllning inte så farligt mer än sprängrisken på vintern. Risken är förstås att gängor för kölbultarna rostar bort. 

 

Det här är mina spekulationer som lekman och ska mer vara uppslagsändor för mer diskussioner. Man hör sällan att en båt tappar kölen så du behöver nog inte oroa dig. 

 

Tänkte just. Kan gängorna för kölbultarna gå ända till botten av kölen? Det är ju lättare att gänga ett ´genomgående hål. Kan använda en enda typ av gängtapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas också på ett "gjutfel" och lite vatten på fel ställe, men det konstiga är att "OM" det legat vatten där i gjutjärnet så borde det vart någon antydning till "rostvatten" men det var väldigt fint vatten och luktade absolut inget mer än lite olja, nu har vattnet och oljan separerat sig och det ser ut som vilket smutsvatten som helst. Vilket är lite konstigt! Men just ovanför läckan är det torrt inne i båten, vilket också är konstigt. hade det vart direkt nedanför motorutrymmet så hade jag inte haft sådan huvudbry som jag har just nu. Men å andra sidan så har vatten en viss förmåga att bryta mot alla fysiska lagar som finns. ( eller sånt man inte tänker så som Kapillärverkan, tryck, fart, tid.)

Nu i helgen så tänkte jag svetsa på en nippel på hålet och trycka in vatten utifrån och in för att se vart det blir en liten geiser...

 

Alla brainstormning är välkommet, har någon någon tanke så SHOOT! Jag är öppen för alla ideer och förslag...

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör geisertestet, sedan med tryckluft och sedan med epoxy... kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undersök möjligheten att vattnet kommer ur ett gängat hål för kölbult. Jag väger mer åt det hållet då jag ser den långa men låga kölkonstruktionen. Enklast att borr och gänga hela vägen. Eller att man gjort extralångt hål av misstag. Är det på den grundaste delen av kölen? Skulle inte vara osannolikt med genomgående gängade hål som sedan tätats.

 

Då får du bara förbättra tätningen. T.ex låta den hänga en stund vid sjösättningen. Är hålet i centrumlinjen, dvs verkar det kunna vara ett kölbultshål? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet är på den tjockaste delen och så lång ifrån den "djupaste delen" i kölsvinet.. meen iof så (om och varför så) skulle det kunna vara ett dräneringshål borrat snett framifrån till aktern  , väldigt långsökt men man vet aldrig var kleti&pleti har haft för ideer. ska genast undersöka det. vore superb om det bara är en sån skitsak.... återkommer så fort jag vart ute vid båten och kliat mig i huvudet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet är på den tjockaste delen och så lång ifrån den "djupaste delen" i kölsvinet.. meen iof så (om och varför så) skulle det kunna vara ett dräneringshål borrat snett framifrån till aktern  , väldigt långsökt men man vet aldrig var kleti&pleti har haft för ideer. ska genast undersöka det. vore superb om det bara är en sån skitsak.... återkommer så fort jag vart ute vid båten och kliat mig i huvudet..

Idén med tryckluft skulle jag prova. Eller vattenslang. Borde visa sig ganska snabbt´.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Av bilden att döma är det längst bak som du upptäckt läckan. Där är kölen sin minsta "höjd". Kölens ovan kant lutar nedåt-akterut. Om du går in på Norlinboats hemsida så finns en ritning på Allegron där du kan se detta. (Ritningen på Allegro 33 är lite otydlig, men på 27an som har likannde konstruktion syns det tydligt.

Ovanför den tunna kölen där bak finns ett hålrum som många har använt som bränsleutrymme. De flesta som jag känner till låter det dock vara tomt. För att få bort ev. vatten som samlas där (t.ex "smutsvatten" som läcker ner från motorutrymmet har många monterat dit en dyvika. Att det finns lite vätska i utrymmet är nog inte  så märkligt, eller så allvarligt.  Kolla ritningen, klargör var gränsen mellan köl och plastskrovet går (genom att knacka med hammare el liknande) , samt borra och montera dit en dyvika är mitt råd.

Du behöver nog inte vara orolig!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* längstfram, mot fören där det är som tjockast.. :( kortet är taget från fören mot aktern.. Jag hoppas verkligen att det bara är en skitsak.... Ett lycka till behöver jag , så tack! :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* längstfram, mot fören där det är som tjockast.. :( kortet är taget från fören mot aktern.. Jag hoppas verkligen att det bara är en skitsak.... Ett lycka till behöver jag , så tack! :)

Ok, då förstår jag, jag misstolkade bilden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med Lars-olof N förra veckan ang mitt prob... Nu är det en till som har något att fundera på. Han hade några tankar på vad det skulle kunna vara men jag gjorde som han sa och det funkade inte.. ( fyllde vatten i utrymmet under motorn, och väntade... men inget hände..)

Hans Tes var att eftersom min båt står en aningen högre i aktern så "OM" kölen har fått sig en smäll så skulle det kunna uppstå en spricka i plasten för om akter utrymmet och det letar sig framåt.. Men det konstiga är att det rinner ut ifrån gjutjärnet "alltså i mitten"  inte i skarvarna..

 

Tänk om ni skulle borra hål i eran gjutjärns panna hemma och det rinner ut olja och vatten!! :blink:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjösatt utan åtgärd på "problemet" ... flyter som en kork, inget inträngande vatten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...