Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst iputonchrist

köpa båtplats

Rekommendera Poster

Gäst iputonchrist

jag har googlat lite på det men det jag hittar är hyresplatser i första och andra hand. är det någon som vet om man kan köpa sin plats och hur mycket det kan kosta på ett ungefär?

 

båstad har slått mig men andra platser i Sverige är jag också nyfiken på. sen om man kan hyra ut sin plats och hur mycket man kan få för det beroende på var platsen är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

ingen som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ska själv hyra i båstad priset beror mycket på hur stor plats du behöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

jag vill köpa en plats, går det inte köpa sin plats i det avlånga landet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du alltså köpa en plats varsomhelst i det avlånga landet?

Här på Hammarö, strax syd om Karlstad, har vi 2 småbåtshamnar.

Den ena har hyrplatser endast för medlemmar i klubben med priser på runt 800:-/år exkl lyft och uppställningsplats men inkl el vid bryggan och vatten vid en servicebrygga medan den andra hamnen endast har köpeplatser (plus en mindre årlig kostnad) där ev uthyrning sköts av platsägaren till det pris denne finner för gott. Brukar vara några platser per år som säljs och priserna låg, i höstas, runt 70KKR. Andrahandsuthyrningen ligger här på allt mellan 2000:- och 5000:-/säsong inkl el och vatten på bryggan.

Har f.ö. varit en rätt kraftig prisstegring de senaste 5-6 åren i denna hamn; Från att ha legat rätt stabilt på ca 15KKR i insats började priserna stiga när det byggdes sjönära flerbostadshus i det (för regionen) övre prisläget.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

hej killernoo, 15kkr och 70kkr är det 15 respektive 70.000 kronor? här jag bor har jag hittat för 90.000 och uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Frågan känns lite underlig, -du vill köpa en båtplats men vet inte vart i sverige du vill ha den?

Det finns garanterat insatsplatser att köpa lite är och där i landet. Har bla sett ett antal till försäljning i Wallhamn här på västkusten, några av dem med sänk insats.

 

Man blir ju lite nyfiken på tanken bakom frågan när man helst vill ha nära till sin båtplats alternativt hyra på olika stället för att uppleva olika miljöer?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

froze, jag bor inte i Sverige och det var därför jag i mitt inlägg också frågar om uthyrning av platsen. jag har då familj boende i Båstad och tänkte att dem kanske kunde nyttja platsen eller nått. jag har också funderat på båtplats i Florida men jag får ju inte plats med mitt liv och funderingar i en tråd. tyckte inte det var så viktigt för jag är ganska obetydlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

ciaraud, jag vet inte vad du ville ha sagt med födkrok och pro-marina mini?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

puffar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del båtplatser till salu på blocket, men om du vill köpa för att hyra ut är det kanske inte de hamnar som annonserar ut sina platser som är lättast att hyra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta en båtplats i många delar av Sverige nu så är det inte svårt att hyra ut sin plats. Man skulle förmodligen kunna tjäna en lite summa på det då det är kö i stort sett överallt. Promarina är ett företag som köpt upp ett antal gästhamnar i Sverige och tar bra betalt av gästerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta en båtplats i många delar av Sverige nu så är det inte svårt att hyra ut sin plats. Man skulle förmodligen kunna tjäna en lite summa på det då det är kö i stort sett överallt. Promarina är ett företag som köpt upp ett antal gästhamnar i Sverige och tar bra betalt av gästerna

Promarina är ett företag som tagit över ett 10-tal f.d. kommunala (statiskt och isolerat sett) förlustbringande gästhamnar. De har investerat tungt i anläggningar, personal och service. Några hamnar är dyra (tex Västervik- men där finns pool och allsköns kul som ingår i taxan) andra snuskigt billiga, tex Oxelösund. Det finns ett antal korttänkta bengetter här på MG som älskar att gnälla på Promarina (istället för de korkade kommunpolitiker som missar dynamiken i den lokala ekonomin när man har en gästhamn). Sannolikt har få av dessa gnällare frekventerat Promarinas gästhamnar, flera har säkert inget jättebehov då de har fina båtar med god bunkerkapacitet av både vatten, brunvatten och livsmedel. Inte heller båten full av barn som har sina förväntningar på en lyckad båtsemester.

 

Jag är väldigt nyfiken Ciarud, hur många Promarinahamnar gästade ni förra sommaren? På vilket sätt var dessa mindre prisvärda än andra gästhamnar med (obs! Det som kommer efter parantesen är viktigt) jämförbart utbud av service?

 

P.s. Tyvärr är Promarina ingen bra affär, så man borde istället oroa sig för det framtida utbudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev fel i förra inlägget, det är Oskarshamn (inte Oxelösund) som är billig.

 

Stavade även Ciaraud fel, men fattar inte hur man redigerar inlägg på nya forat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta en båtplats i många delar av Sverige nu så är det inte svårt att hyra ut sin plats. Man skulle förmodligen kunna tjäna en lite summa på det då det är kö i stort sett överallt. Promarina är ett företag som köpt upp ett antal gästhamnar i Sverige och tar bra betalt av gästerna

Promarina är ett företag som tagit över ett 10-tal f.d. kommunala (statiskt och isolerat sett) förlustbringande gästhamnar. De har investerat tungt i anläggningar, personal och service. Några hamnar är dyra (tex Västervik- men där finns pool och allsköns kul som ingår i taxan) andra snuskigt billiga, tex Oxelösund. Det finns ett antal korttänkta bengetter här på MG som älskar att gnälla på Promarina (istället för de korkade kommunpolitiker som missar dynamiken i den lokala ekonomin när man har en gästhamn). Sannolikt har få av dessa gnällare frekventerat Promarinas gästhamnar, flera har säkert inget jättebehov då de har fina båtar med god bunkerkapacitet av både vatten, brunvatten och livsmedel. Inte heller båten full av barn som har sina förväntningar på en lyckad båtsemester.

 

Jag är väldigt nyfiken Ciarud, hur många Promarinahamnar gästade ni förra sommaren? På vilket sätt var dessa mindre prisvärda än andra gästhamnar med (obs! Det som kommer efter parantesen är viktigt) jämförbart utbud av service?

 

P.s. Tyvärr är Promarina ingen bra affär, så man borde istället oroa sig för det framtida utbudet.

 

 

Jag kommer inte ihåg hur många det blev men det var ett antal. Det var fin service och allt ingick i priset och jag andas inte med ett ord i mitt inlägg att de var mindre prisvärda. Kritiken av Promarina sitter i din hjärna. Sedan hoppas man att det fortsättningsvis kommer finnas hamnar med mindre utbud och där allt inte obligatoriskt ingår för dom som faktiskt inte har råd att betala för mer än de utnyttjar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag missförstod dig då Ciaraud, och även jag hade önskat ett bredare utbud. Jag tycker det är riktigt synd att politikerna kommersialiserar verksamheter som det nog är väldigt svårt att få lönsamhet i, men som är av vikt för lokala ekonomin.

 

Problemet med min hjärna är annars mitt goda minne som brukar ställa till det för mig. Du har ju tidigare nämnt att du röstar med kölen och undviker Promarina, samt att deras gästhamnar ofta gapar tomma och att där bara ligger utlänningar som inte förstår bättre. Gick även igång lite på det där med födkroken. Mitt förbaskade minne gör dessutom att jag själv kommer ihåg var jag var i somras, även det kan ju ställa till det emellanåt. Så jag ber om ursäkt igen, det hela blev ju dessutom väldigt OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

Finns en del båtplatser till salu på blocket, men om du vill köpa för att hyra ut är det kanske inte de hamnar som annonserar ut sina platser som är lättast att hyra ut.

Jag tittade just på blocket men vet inte vilken kategori det går under, jag gjorde en sökning men det blev fritidsboende som kom ut. Vidare, en båtplats går ju inte under "båtar" eller "tillbehör". Var är det man går in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

Tyckte "korttänkta bengetter" lät lite kul och undrar lite om ni beter er likadant när ni träffar folk på riktigt. Inte illa menat  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på underkategorin "Båtplatser & förvaring" som finns under "Båtar, tillbehör". Verkar vara riktigt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker själv tillfällig båtplats och brukar söka på blocket under båtdelar & tillbehör skriv bara i "båtplats" då kommer alla annonser med ordet båtplats i texten att dyka upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

tack så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

detta var vad jag letade efter, är det någon som vet om där är några regler på om man skall vara folkbokförd på orten där båtplatsen finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha hela hus på ställen man  inte är bokförd på så det ska nog inte vara något bekymmer. Inte heller om du är utvandrad borde det vara några problem - det finns ju utlänningar som har sommarhus i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillägg till vad Cia skriver kan det finnas regler och bestämmelser i vissa hamnar som är kopplade till samfällighetsföreningar att du måste bo på ett visst ställe, fast å andra sidan lär du inte finna dessa platser på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sommarhus på egen tomt är fast egendom, en bryggplats lös dito. Köpebryggplatser lär nog vara organiserade som ekonomiska föreningar, aktiebolag eller samfälligheter. Stadgar eller bolagsordning reglerar vem som kan köpa och varför, t.ex. om det finns begränsningar i vem som kvalificerar sig för ägande. Bara att be om stadgar eller bolagsordning om du hittat något du är intresserad av så står det nog svart på vitt. Andrahandsuthyrning kan vara förbjuden, värt att se upp med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte "korttänkta bengetter" lät lite kul och undrar lite om ni beter er likadant när ni träffar folk på riktigt. Inte illa menat :huh:

He he.. Jag är nog ganska snäll IRL, men det är lite svårt det här med att förmedla något som är hälften skämt, 10% ironi och resten allvar via forum. Men jag blir lite förbannad på gratisätare som vant sig vid att andra skall betala (t.ex. kommuner som med skattemedel subventionerat gästhamnsplatser i decennier), och sedan när man helt plötsligt får betala vad det verkligen kostar manar till bojkott. Eller idiotförklarar dem som nyttjar den tidigare subventionerade tjänsten, t.ex. utlänningar som inte förstår bättre.

 

Problemet är att gästhamnarna kommer att försvinna när ingen vill betala det reella priset, och aldrig behövt göra det, och i ett större perspektiv vore det synd.

 

"Gratisätandet" är djupt rotat. Jag ser ibland båtar i miljonklass som lägger sig på svaj för att slippa betala 250.- i hamnavgift till en stackars entreprenör som har en säsong på 8 veckor, och sen ror in för att slänga sopor i entreprenörens tunnor. Eller som inte vill betala för vatten, men förtränger att en RO-anläggning lätt kan kosta en halv miljon + årliga dyra membranbyten. Osv...

 

Hoppas du hittar din båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

 

Tyckte "korttänkta bengetter" lät lite kul och undrar lite om ni beter er likadant när ni träffar folk på riktigt. Inte illa menat :huh:

He he.. Jag är nog ganska snäll IRL, men det är lite svårt det här med att förmedla något som är hälften skämt, 10% ironi och resten allvar via forum. Men jag blir lite förbannad på gratisätare som vant sig vid att andra skall betala (t.ex. kommuner som med skattemedel subventionerat gästhamnsplatser i decennier), och sedan när man helt plötsligt får betala vad det verkligen kostar manar till bojkott. Eller idiotförklarar dem som nyttjar den tidigare subventionerade tjänsten, t.ex. utlänningar som inte förstår bättre.

 

Problemet är att gästhamnarna kommer att försvinna när ingen vill betala det reella priset, och aldrig behövt göra det, och i ett större perspektiv vore det synd.

 

"Gratisätandet" är djupt rotat. Jag ser ibland båtar i miljonklass som lägger sig på svaj för att slippa betala 250.- i hamnavgift till en stackars entreprenör som har en säsong på 8 veckor, och sen ror in för att slänga sopor i entreprenörens tunnor. Eller som inte vill betala för vatten, men förtränger att en RO-anläggning lätt kan kosta en halv miljon + årliga dyra membranbyten. Osv...

 

Hoppas du hittar din båtplats.

 

Jag tog åt mig av "födkrok" och som ny här kände jag mig ovälkommen, jag visste inte heller vad som menades med promarina mini och min tanke blev att jag hade klampat in på den Svenska avundsjukan. Men jag kände att jag kanske missförstod för jag har en förmåga att läsa in saker som inte blev sagt så det var tur att jag frågade. Folk sitter bakom sina skärmar och är anonyma och vet inte vad man gör för att livnära sig och det är lite synd. Det finns också människor som missunnar andra något som man kanske har jobbat hårt för och drömt om och jag menar inte att det var så i detta fallet men han fick mig att känna mig låg. Jag känner bara mig själv och jag har haft ett tufft liv så varför skulle inte jag köpa min plats och göra vad jag vill med den?

 

Det var någon som tyckte att min fråga var "underlig" och 2 inlägg var riktade på att jag var öppen för en plats "varsomhelst". Till er skulle folk på andra platser säga "so what?"

 

Men jag håller med dig i det du skrev här ovan. Gästhamnar är viktiga och dem får inte lov att försvinna. Här jag bor kommer det in båtar varje dag och det från hela världen. Turismen håller små ställen också på fötter och gör att människor som bor på de mest svåråtkomliga platser faktiskt kan bo kvar. Man skall göra rätt för sig och att man får betala har en anledning. 250 kronor är ingenting jämfört med hotell. 

 

Tack i alla fall för din uppmaning och jag är glad att det var någon som klev in och var saklig. Dessutom tycker jag fortfarande att "korttänkta bengetter" låter kul  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst iputonchrist

Tack till er andra också som var hjälpsamma mot mig  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...