Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
Gäst Kalman

Text font -- standard val

Fråga

Gäst Kalman

Hej!

 Har nog skrivit nånstans men det försvann kanske..... Vill välja textfonten/ typsnittet Times New Roman som jag använder oftast. Då vill jag ha den som standard.

Kan man göra det?

Kan det kopplas till inloggningen tex?

 

Sedan tycker jag att det verkar lite "buggigt" med typsnittet för jag måste markera varenda liten textdel för sig. Så jag kan inte välja att den skriver "allt" med den jag väljer. Det blir lite som när man markerar en text med kursivt.

Jag vill få den attt skriva med en viss typsnitt alltså hela tiden.

 

Går det?

Hur i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Om jag förstår stavhammar rätt, håller jag med. Att läsa Times New Roman på webben känns sådär, måste väl vara bättre att Kalman kan ställa in så han får läsa alla andras inlägg i Times om han vill, och vi andra slipper liksom...

Jag är över huvud taget tveksam till att man ska kunna välja typsnitt i sina inägg, måste väl räcka om man kan välja fet, kursiv och understruken i olika kombinationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om jag börjar med att välja typsnitt så håller typsnittet i sig när jag fortsätter att skriva,

även vid radbrytning.

 

Nu väljer jag ett annat typsnitt (Arial) som är lättare att läsa på skärmen,

som också ligger kvar efter radbyte.

 

Väll helts ett typsnitt utan seriffer (knorrar i neder- och överkant) när text ska läsas på skärm och med seriffer (som Times) för text som ska läsas på papper. Av någon anledning är det lättare att läsa typsnitt med seriffer på papper och utan seriffer på skärm.

 

Jag vet inte om det går att koppla typsnittet till användaren, det får Stavhammar svara på.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det vet jag inte men kan undersöka. Sedan är det ju så att det är alla andra som skall läsa det. Inte den som skriver, om ni förstår vad jag menar. Men individuellt val av typsnitt etc skall undersökas.

 

På semester just nu men kommer åter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...