Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MrFxcoupe

V8 vs V6 ?

Rekommendera Poster

Hej på er.

En liten fråga som gnagt i mig ett tag.

Jag har en Carver Montego 2157 -88 som jag älskar vara ute i. Jag vet att hon inte är en perfekt båt men för mig är hon en gudinna.

 

Till min fråga.

Motorn som är en Mercruiser 5.0 LX som en gång gav 230Hk är sjövatten kyld och är orginal motorn som båten levererades med 1988.

Jag har börjat att fundera på om denna rova börjar se sin ålders höst. Den går bra utan missljud men nu dom två sista övervintringarna har jag funnit glykol på durken i motorummet. Var dock torr när jag körde den sist i sommras.

Jag vet inte hur föregående ägare har skött konserveringarna och är lite osäker på hur rosig motorn är invändigt. Jag har ägt denna båt i 6år nu.

Min fundering är om det vore bättre att ersätta 5,0 V8an med en 4,3L Vortex V6 som ligger på 220Hk.

Den är c:a 100kg lättare och ger nästan samma hästar. Kanske lite mindre förbrukning?

Eller är det bättre att försöka finna en V8 med insprutning som skall gå mer ekonomiskt. En beggagnad i så fall. En ny Mercruiser V8 med insprutning finns inte i ekonomin.

Jag ligger nu kring 2liter distanns som jag kör.

 

Vore kul att höra era funderingar till detta huvudbry.

 

Hoppas få lite hjälp i min funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din motor läcker så finn läckan och täta/laga. Om motorn är sjövattenkyld och körd i saltvatten länge så kommer toppen ge sig när saltvattnet ätit ur kylkanalerna. Om du skall ge dig på denna operation beror på hur mkt din båtsommar är värd för dig och hur mkt pengar du har att spendera. Din motor kanske håller 20 år till eller 20 min. Det är svårt att avgöra.

 

Jag skulle aldrig någonsin gå ner i motorstorlek givet att båten inte är kraftigt övermotoriserad vilket din inte är. Att toppeffekten på de båda motorerna är liknande betyder inte att de kommer bete sig likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ska du väl byta motor pga lite läckage av kylvatten. Är garanterat inte blocket det läcker ifrån pga rostangrepp.

Viktigt är att kolla upp limpor och knän om du inte vet när de är bytta

 

Att ge ner i motorstorlek på denna båt är nog ingen bra ide. Den kommer få jobba hårdare och ev även dra mer bensin. Själv hade jag kollat på 5.7 om jag hade vart tvungen att byta motor. Första hand hade jag fixat kylvattenläckan och kört vidare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft lite läckage av glykol under vinter-förvaringen när jag hade en gammal AD41:a. Torrt som en öken under sommarhalvåret. Inga problem i övrigt. Hittade aldrig felet men motorn går än har jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byt inte ut V8:an bara sådär.

 

Kontrollerat var kylläckan är!

 

Min andra båt som jag nu ska sälja har en nyrenoverad V8 5,0 MPI. Motsvarande båtstorlek. Kör på låga 1,2-1,4L/Nm i 27knop (Topp över 40)... Där har du ca förbrukningen med V8 insprut

 

Mvh Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är alltid lika lugnande och givande att läsa på det här forumet. Har själv en VP AQ271C i båten jag köpte förra sensommaren. Den gick som en klocka innan vinterupptagningen. Men läser man bl.a. en annons på blocket om en firma som säljer nya motorer så skulle det finnas all anledning att vara orolig. "Köp nytt, gammalt sjunger på sista versen och det är inte värt att renovera..."

 

En annan fråga nu när bränsleförbrukning ändå kommit upp. Vad kan man räkna med i förbrukning vid marschfart med en V8:a på ca 270 hk (ej insprutning vs. insprutning) i en båt på straxt under 2 ton? Och inom vilket varvtalsområde ska man då ligga? Vi höll 24 kn vid 3000-3200 rpm. Om jag kommer ihåg rätt.

Redigerad av Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med föregående, ingen idé att byta innan det är trasigt. Annars hade man ju kunnat byta allt på en gammal båt.

Jag skulle tro att bränsleförbrukningen på Antemans båt ligger runt 1,5-2 liter per nm. Har märkt att detta kan diffa ganska mkt beroende på hur bra inställd förgasaren är samt hur sliten motorn är mm. Tror dock inte att en båt med V8 som väger knappt 2 ton drar mer än 2 liter per nm. Beror ju ganska mkt på hur lättdrivet skrovet är också samt bottenfärgens beskaffenhet mm.

 

Min båt väger väl ca 1900 kg och ligger efter inte allt för vetenskapliga beräkningar på ca 1,7 liter per nm och jag har en gammal 5 liters V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er. Tack för alla svar.

Jag kanske var lite otydlig. Jag har inga planer på att byta nu för detta läckage.

Men tanken som jag skrev om här ploppade upp i huvudet.

Jag tänkte som sagt om jag lättar båten i aktern med c:a100kg så borde det ge lite på förbrukningen. Visst tappar man vridmoment med en V6 mot för en V8.

 

Jag har en kompis som hade en nyare V8 än vad jag har som en kolv klev ur motorblocket i 30knop i fjol. Så tankarna har börjat snurra lite kring detta.

Nä jag får hoppas hon håller ihop några säsonger till.

Tackar alla som tagit sig tid att svara här.

 

Önskar er alla en kanon sommar. Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt motor den dagen den går sönder. Ingen mening att ora sig innan ngt händer. Till slut kommer den ge upp men tills dess ska du njuta av båten.

Vår bayliner 2159 krävde motorbyte för två år sedan pga totalhaveri. Vi bytte från rak 4:a till helt ny v8. 95 kg skiljde i vikt inklusive drev. Tydligen går v8:an finare än v6:an fick vi veta innan köp. Enligt bränsleflödesmätaren drar motorn 1,5l/nm i 28 knop och 2,4 l/nm i 40 knop. Insprutning.

Gamla 4:an drog 1,45l/nm tungt lastad i toppfart (23 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...