Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gissla

Tidig sjösättning, minusgrader?

Rekommendera Poster

Hej, tänkte ev sjösätta nu på torsdag. Såg dock att det framöver kan bli några minusgrader på nätterna? Har inombordare med sjökyl, tror ni det är någon risk att den fryser sönder? Har iof möjlighet att tömma på kylvatten efter körning men ligger ju alltid lite kvar?

 

Tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan sova lugnt.är i allfall min erfarenhet..har ofta legat i minusgrader kortare tider utan problem...de hinner inte bli så kallt att något skulle sprängas sönder..har du otur och startar den tidigt på morgonen så skulle impellern kunna ta skada om de frusit i huset.

Hej, tänkte ev sjösätta nu på torsdag. Såg dock att det framöver kan bli några minusgrader på nätterna? Har inombordare med sjökyl, tror ni det är någon risk att den fryser sönder? Har iof möjlighet att tömma på kylvatten efter körning men ligger ju alltid lite kvar?

Tips mottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattnet håller förmodligen några plusgrader (mät) så där tror jag inte problemet är utan just motorn. Jag skulle leta fram ett gammalt  tjockare täcke att lägga över motorn och innan varmköra till normal arbetstemperatur, så håller den sig varm längre. Men vi pratar i detta fall om några minusgrader inte 10- 15 c mao........är det vågor som vaggar båten så hjälper det oxå till att inte vattnet fryser. Kylan kryper nedåt....hittar Du två täcken, lägg det andra över motorrumsluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattnet håller förmodligen några plusgrader (mät) så där tror jag inte problemet är utan just motorn. Jag skulle leta fram ett gammalt tjockare täcke att lägga över motorn och innan varmköra till normal arbetstemperatur, så håller den sig varm längre. Men vi pratar i detta fall om några minusgrader inte 10- 15 c mao........är det vågor som vaggar båten så hjälper det oxå till att inte vattnet fryser. Kylan kryper nedåt....hittar Du två täcken, lägg det andra över motorrumsluckan.

Tack för era svar. Tänker du det där med täcke för arbetstemp då? Kommer förmodligen bara köra när det är som varmast på dagen. Hoppas på runt 10 grader :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var i landet du bor och om du kan förvänta dig konstanta minusgrader dygnet runt men några enstaka minusgrader på natten skulle jag inte ligga sömnlös för.

 

Vattnet värmer underifrån på natten och är du fortfarande orolig kan du ju göra som någon föreslog tidigare, lägg ett täcke eller 2 över motor/motorlucka så isolerar det tillräckligt för att undvika frostskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var i landet du bor och om du kan förvänta dig konstanta minusgrader dygnet runt men några enstaka minusgrader på natten skulle jag inte ligga sömnlös för.

 

Vattnet värmer underifrån på natten och är du fortfarande orolig kan du ju göra som någon föreslog tidigare, lägg ett täcke eller 2 över motor/motorlucka så isolerar det tillräckligt för att undvika frostskador.

Bor i Stockholm, verkar inte bli mer än max -3 på nån natt framöver så då är det nog värt att lägga i bettan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var i landet du bor och om du kan förvänta dig konstanta minusgrader dygnet runt men några enstaka minusgrader på natten skulle jag inte ligga sömnlös för.

 

Vattnet värmer underifrån på natten och är du fortfarande orolig kan du ju göra som någon föreslog tidigare, lägg ett täcke eller 2 över motor/motorlucka så isolerar det tillräckligt för att undvika frostskador.

 

Måhända kan det vara listigt att ställa in en hink med vatten under täcket också, kostar förvisso ingenting?

Bara en tanke men vattens "sprängkraft" under infrysning är som sagt beroende av temperatur & tid, och hastigheten på den värmetransport ut från fryskänsliga ställen som därmed sker. Går det då att avleda en del av värmetransporten till andra värmeslukande objekt inom isoleringen så fördröjs den allmänna tempsänkningen? Tempen under täcket sjunker förmodligen saktare för att energin fångas och stannar under täcket, nåt sånt??

[Har i.a.f. sett ett knep för tillfällig förvaring av frukt&rotsaker mitt i smällkalla vintern, bygg en frigolitisolerad låda och ställ en hink vatten i den. (Spenatens celler fryser tydligen inte sönder förrän hinkens vatten är bottenfrusen - så innan dess måste den visserligen tömmas och fyllas med nytt vatten.) Vattnet "suger åt sig" värmeenergi genom sin stora entalpi och fördröjer därmed den allmänna tempsänkningen under täcket/frigoliten? Principen är kanske tillämpligt även i båtsammanhang??]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte ev sjösätta nu på torsdag. Såg dock att det framöver kan bli några minusgrader på nätterna? Har inombordare med sjökyl, tror ni det är någon risk att den fryser sönder? Har iof möjlighet att tömma på kylvatten efter körning men ligger ju alltid lite kvar?

 

Tips mottages tacksamt!

 

Om du har tillgång till landström så kan du alltid sätta en frostvakt/frostskyddskabel i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, tänkte ev sjösätta nu på torsdag. Såg dock att det framöver kan bli några minusgrader på nätterna? Har inombordare med sjökyl, tror ni det är någon risk att den fryser sönder? Har iof möjlighet att tömma på kylvatten efter körning men ligger ju alltid lite kvar?

 

Tips mottages tacksamt!

 

Om du har tillgång till landström så kan du alltid sätta en frostvakt/frostskyddskabel i motorrummet.

 

 

Eller lägga dit en glödlampa - den värmer tillräckligt  om det är en gammal hederlig sort

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du stoppa i en sån, den är ju billig och billiga onödigheter är ju bättre än dyra diton ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuggar vidare på det här tråden då det verkar vara riktigt bra. Jag har funderat på att lägga in en (möjligen två) sådant "Frostvakt" i motorrummet tillsammans med en "temperaturvakt (se länken: http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/36-1181#moreinfo) för att vara säkert på att inget otrevligt sker under vinter tiden. Det kan ju hända att man glömmer/inte hinner titta till båten på 3-4 veckor under vinterns kallaste period,

 

Nu till min fråga.

Det handlar om ett instängt utrymmet (har en Sundancer 240) och frostvaktens värme leder till kondes. Dessutom är dessa "Frostvaktter" dåliga på att cirkulera värme. Skulle en värmefläkt hjälpa må ni tro?

d.v.s. köra både fläkten och frostskydden.

Modellen på det fläkt jag har hittat har en inbyggd frostvakt också (dock kostar det lite).

Länk til fläkten: http://www.clasohlson.com/se/Värmefläkt-Honeywell-HZ-500E/36-3402

 

Det som möjligtviss kan tala emot en fläkt är att dessa fläktar är ju inte "Gnist-säkra". Kan det vara farligt?

 

Tänkte vara extra säkert genom att använda Tempraturvakt som allt är kopplad till

Länk till Temperaturvakten: http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/36-1181

 

Slutligen (eller snarare lösningsalternativ 2): är att köra en Oljefylld element tillsammans med temperaturvakten.

Elementen är på 500W: http://www.clasohlson.com/se/Oljefyllda-element/Pr361954000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostvakter brukar ha en inbyggd termostat och de är byggda för ändamålet. Ett värmeelement i ett litet, slutet utrymme är mer tveksamt. Luft som värms stiger, när den når kalla sidor sjunker den, det funkar kanska bra. Går det så sätter man frosvakten under motorn så att den värms mest.

När luften värms upp sjunker luftfuktigheten vilket är bra. Det kan kondensera på kalla ytor vilket är bra det troligen är botten som är kallast. Bättre med vatten där än i luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där frostvakterna är inte gnistsäkra så jag skulle inte sätta dem i ett bensinmotorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sommarstugan har vi värmekablar för att förhindra att rör inte fryser sönder. På vissa ställen ligger kabeln inuti röret och på andra har vi satt den utanpå. Värmekabeln är självreglerande, så termostat behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...