Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dtan

Byta ruta

Rekommendera Poster

Ska försöka byta främre kabinruta på min Gullringen som jag köpte förra hösten. Rutan sitter med aluminiumlister som är helt plana på utsidan och bygger något på insidan. Ingenstans ser jag en skruv, nit, fäste eller något ställe man kan lossa listen.

Kan någon hjälpa mig att lista ut hur man får loss rutan?!

Bifogar bilder på eländet, från båda håll.

 

post-103963-0-21587200-1395580982_thumb.jpg

post-103963-0-13698800-1395580992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har sett en sådan list och har några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vita listen längst ner som ser nitad ut måste ju fylla någon funktion inom hållfasthet för alulisten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vita listen längst ner som ser nitad ut måste ju fylla någon funktion inom hållfasthet för alulisten?

Menar du på utsidan? Det är en skruvad list som håller fast överbyggnaden, har tyvärr inget med rutan att göra.

På insidan kan man också se en liten hållare nitad i listen. Detta är fäste för gardinstången, så det ger inga ledtrådar heller.

Jag har bänt lite med en hammare, men inget ger sig, och på utsidan är den helt plan.

En gissning är att det skulle kunna vara så att den yttre delen på insidan går att "rycka" loss och att man där innanför hittar skruvar, men jag har inte haft någon framgång med det och vågar inte ta i så jag förstör något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått bort delar av eländet iaf.

Genom att inne i båten bräcka försiktigt i innerkanten av listen så lyckades jag få bort det som visade sig vara en ditpressad täcklist.

Innanför kom man åt skruvar för att lossa rutramen.

Dock sitter rutramen som berget och jag vet inte hur jag ska få loss den.. ska testa med varmluftspistol imorgon.. rutan "råkade" jag slå sönder, så nu finns ingen återvändo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hjälp av varmare väder och varmluftspistol värmde jag försiktigt rutlisten utifrån och kunde sedan med viss möda få bort den. Kommer troligen kunna rädda den, packa om med nya gummilister och återmontera med ny plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...