Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
TT71

Aquador 26 med bensinare?

Rekommendera Poster

Vet att det är en "hur långt är ett snöre fråga" men ändock... Kan man köpa en Aquador 26 HT med bensinare?

 

Bakgrunden är att vi idag har en Aquador 23 DC med en VP bensinare som vi är oerhört nöjda med. Nu är det dags att växla upp till något större för att hela familjen skall kunna sova OK, då tycker vi Aquador 26 HT som modell är trevlig/lagom nästa steg (ja, vi har tittat på alternativa amerikanare etc).

 

Bryderiet handlar alltså om det är helt galet att köpa en bensinare, VP 5,7? Det blir inga långturer, inte så många turer per år så bensinkostnaden är av sekundär betydelse eftersom priset ändå ligger 100-200 TSEK under en diesel. Det handlar då mer om frågan om det går att sälja båten om några år och om ljudnivån är plågsam i relativt dieseln, man vill ju ändå överleva även en längre tur.

 

Någon med en Aquador 26 med VP 5,7 GXI?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det är en "hur långt är ett snöre fråga" men ändock... Kan man köpa en Aquador 26 HT med bensinare?

 

Bakgrunden är att vi idag har en Aquador 23 DC med en VP bensinare som vi är oerhört nöjda med. Nu är det dags att växla upp till något större för att hela familjen skall kunna sova OK, då tycker vi Aquador 26 HT som modell är trevlig/lagom nästa steg (ja, vi har tittat på alternativa amerikanare etc).

 

Bryderiet handlar alltså om det är helt galet att köpa en bensinare, VP 5,7? Det blir inga långturer, inte så många turer per år så bensinkostnaden är av sekundär betydelse eftersom priset ändå ligger 100-200 TSEK under en diesel. Det handlar då mer om frågan om det går att sälja båten om några år och om ljudnivån är plågsam i relativt dieseln, man vill ju ändå överleva även en längre tur.

 

Någon med en Aquador 26 med VP 5,7 GXI?

 

Jag tycker absolut att du kan köpa en AQ26 med bensin. Speciellt om du inte ska åka så många timmar per år. Båten är ju inte jättestor så jag kan inte tänka mig att förbrukningen blir så jättestor med V8. Har själv en Bavaria 28 sport som är en hel del större och tyngre och jag funderade länge på bensin eller diesel innan jag beställde. Blev diesel tillslut ändå. Men vid begagnatköp av en båt som dessutom är mindre och lättare och det skiljer 1-200k i pris så skulle jag absolut kunna tänka mig en V8. Eftersom båten med V8 redan är en hel del billigare så tror jag inte heller att du kommer att förlora mer i % än de som har diesel på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet att det är en "hur långt är ett snöre fråga" men ändock... Kan man köpa en Aquador 26 HT med bensinare?

 

Bakgrunden är att vi idag har en Aquador 23 DC med en VP bensinare som vi är oerhört nöjda med. Nu är det dags att växla upp till något större för att hela familjen skall kunna sova OK, då tycker vi Aquador 26 HT som modell är trevlig/lagom nästa steg (ja, vi har tittat på alternativa amerikanare etc).

 

Bryderiet handlar alltså om det är helt galet att köpa en bensinare, VP 5,7? Det blir inga långturer, inte så många turer per år så bensinkostnaden är av sekundär betydelse eftersom priset ändå ligger 100-200 TSEK under en diesel. Det handlar då mer om frågan om det går att sälja båten om några år och om ljudnivån är plågsam i relativt dieseln, man vill ju ändå överleva även en längre tur.

 

Någon med en Aquador 26 med VP 5,7 GXI?

 

Jag tycker absolut att du kan köpa en AQ26 med bensin. Speciellt om du inte ska åka så många timmar per år. Båten är ju inte jättestor så jag kan inte tänka mig att förbrukningen blir så jättestor med V8. Har själv en Bavaria 28 sport som är en hel del större och tyngre och jag funderade länge på bensin eller diesel innan jag beställde. Blev diesel tillslut ändå. Men vid begagnatköp av en båt som dessutom är mindre och lättare och det skiljer 1-200k i pris så skulle jag absolut kunna tänka mig en V8. Eftersom båten med V8 redan är en hel del billigare så tror jag inte heller att du kommer att förlora mer i % än de som har diesel på sikt.

 

 

 

 

V8 låter som ett vettigt val speciellt om man inte kör långa sträckor (mindre än 700 nm).

Jag har suttit och räknat på bensinare vs diesel, medräknat kapitalkostnad (dyrare med dieselmotor) dyrare service i en diesel. Jag kan inte just AQ26 och vad skillnaden i förbrukning är - ställer man upp alla kostnader så skall man troligtvis kör väldigt mycket för att "tjäna" på diesel.I mina kalkyler var brytpunkten 1100 distans per år, räknat på 5 liter/distans vs 3liter/distans med diesel. Nu blir ju inte snittförbrukningen lika med vad båten drar i marschfart eller fullt spett så kalkylen blir lite skev endå.

Myskör du endel - 7 knop så kommer skillnaden i förbrukning att bli försumbar.

 

V8or mullar mysigt!

 

Visst kanske andrahandsmarknaden inte är lika het på en V8 eftersom många tror sig veta att det är diesel som gäller, även i mindre båtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt gjorde ett jämförande test på VP bensin och D6 diesel i Aquador 26 2006.

 

www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_26HT_motor_test_batnytt.pdf

 

Funkar inte länken är det rätt lätt att hitta testet på Flipper Marins hemsida. De mätte bl.a. ljudnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit skandal om inte dieselmotorn vunnit testen man måste ju få något för merkostnaden på 260000 kronor, den är mer än dubbelt så dyr som bensinmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit skandal om inte dieselmotorn vunnit testen man måste ju få något för merkostnaden på 260000 kronor, den är mer än dubbelt så dyr som bensinmotorn.

Så kan man se på det. Men jag tycker också testet visar att bensinarn räcker mer än väl i denna båt. Sen får man väl väga för och nackdelar mot pengar efter egna omständigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det också om tillgänglighet på soppa. Jag bor längs Blekingekusten och här finns det bara diesel i tapparna i Åhus, Hällevik (Sölvesborg), Karlshamn, Hanö och Karlskrona. Myndigheterna här nere godkänner inte bensin i mackarna och att fylla tanken med 365 liter bensin från plastdunkar är inte inspirerande. Det ligger bensinare i fatet mer här nere än på kustremsor där bensin säljs från båtmackarna den dagen båten skall hitta ny köpare på mina bredgrader.

 

Det finns också en säkerhetsaspekt. Vi tycker det känns tryggare med diesel i tanken än lättantändlig bensin. En annan praktisk sak är också att spis och värmare drivs av diesel.

 

Om det går att räkna hem i en totalkalkyl vet jag inte samtidigt betalar man ju för något som var och en får bedöma värdet av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det flera aspekter bränsle, diesel känns säkrare, mindre stök, osv. Har man problem att hitta bensin på sjömackarna är det ju ytterligare ett argument.

 

Dock så återstår ju egentligen ts fråga om huruvida bensinaren går att sälja och om förbrukningen blir plågsam, jag tror inte att det kommer att vara några större problem. Dels är det troligtvis en EFI maskin = mindre stök än förgasare och mindre förbrukning än en förgasarmotor. Gör man tydligt för folk vad den faktiskt drar sett över en säsong så tror jag inte skillnaden i förbrukning blir bedövande stor. Dessutom kommer båten om man inte kör speciellt mycket att bli billigare att äga.

 

Blir det en bränslekris igen så kommer det inte spela roll om man har en diesel eller bensinmotor i båten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det flera aspekter bränsle, diesel känns säkrare, mindre stök, osv. Har man problem att hitta bensin på sjömackarna är det ju ytterligare ett argument.

 

Dock så återstår ju egentligen ts fråga om huruvida bensinaren går att sälja och om förbrukningen blir plågsam, jag tror inte att det kommer att vara några större problem. Dels är det troligtvis en EFI maskin = mindre stök än förgasare och mindre förbrukning än en förgasarmotor. Gör man tydligt för folk vad den faktiskt drar sett över en säsong så tror jag inte skillnaden i förbrukning blir bedövande stor. Dessutom kommer båten om man inte kör speciellt mycket att bli billigare att äga.

 

Blir det en bränslekris igen så kommer det inte spela roll om man har en diesel eller bensinmotor i båten..

 

En sak som talar för bensin och som jag gruvar mig lite över med tanke på att vi valde diesel, är att de flesta expterter verkar eniga om att dieselpriset kommer att öka mer än bensinpriset i framtiden.

Vilket gör kalkylen ännu knepigare. Redan idag är ju dieselpriset vid sjömack väldigt högt.

 

Sedan är brandsäkerhet, miljöaspekt etc såklart till dieselns fördel. Men rent kostnadesmässigt blir det nog väldigt svårt att räkna hem i en såpass liten båt som ändå inte drar så farligt mycket med en bensinare. Såg att nypris 27HT så skiljer det över 300k V8 -D4 300. Helt sjukt. Betalde själv 220k i premium för D4 300 och tyckte redan att det var sjukt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst finns det flera aspekter bränsle, diesel känns säkrare, mindre stök, osv. Har man problem att hitta bensin på sjömackarna är det ju ytterligare ett argument.

 

Dock så återstår ju egentligen ts fråga om huruvida bensinaren går att sälja och om förbrukningen blir plågsam, jag tror inte att det kommer att vara några större problem. Dels är det troligtvis en EFI maskin = mindre stök än förgasare och mindre förbrukning än en förgasarmotor. Gör man tydligt för folk vad den faktiskt drar sett över en säsong så tror jag inte skillnaden i förbrukning blir bedövande stor. Dessutom kommer båten om man inte kör speciellt mycket att bli billigare att äga.

 

Blir det en bränslekris igen så kommer det inte spela roll om man har en diesel eller bensinmotor i båten..

 

En sak som talar för bensin och som jag gruvar mig lite över med tanke på att vi valde diesel, är att de flesta expterter verkar eniga om att dieselpriset kommer att öka mer än bensinpriset i framtiden.

Vilket gör kalkylen ännu knepigare. Redan idag är ju dieselpriset vid sjömack väldigt högt.

 

Sedan är brandsäkerhet, miljöaspekt etc såklart till dieselns fördel. Men rent kostnadesmässigt blir det nog väldigt svårt att räkna hem i en såpass liten båt som ändå inte drar så farligt mycket med en bensinare. Såg att nypris 27HT så skiljer det över 300k V8 -D4 300. Helt sjukt. Betalde själv 220k i premium för D4 300 och tyckte redan att det var sjukt dyrt.

 

 

Frågan är ju om man får igen dom pengarna i steg 2.

Och om man kör så pass mycket att det blir billigare med dieselmotorn, inräknar den dyrare servicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den där artikeln som länkades i tidigare inlägg är något missvisande. Där målas dieselmotorn upp som överlägset bäst utan konkurrens från bensinmotorn. Visst är D6 en bra motor men hur dyra är den inte att köpa samt att äga. Har sett flera båtar på blocket med D6 motorer som har fått göra ganska dyra servicear/reparationer. Känns som att den där artikeln är ute efter att sälja dieselmotorer.

 

Dessutom är om jag vill minnas drevet till D6 också väldigt dyrt.

 

Missförstå mig inte nu, jag hade gärna valt en dieselmotor i min båt men jag tycker ofta att många begär oskäligt mkt i "dieselpåslag" på sina båtar. Särskilt om man tittar på lite äldre båtar som det då ofta sitter en AD41 i med 1000-1500 timmar. En sån motor kan faktiskt bli ganska dyra att äga om den börjar strula, typ som turbohaveri som jag vet att en del råkat ut för.

 

Att bensinmotorn drar drygt 2 liter per sjömil vid 25 knop tycker jag ändå att man får anse vara OK. Aquador är en ganska tung båt.

 

Personligen anser jag att vid någonstans runt 26-28 fot går gränsen för när det blir för stor båt att drivas med bensinare. Över 30 fot är diesel ett krav enligt mig för att inte båten ska vara totaldöd på beg. marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...