Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hosianna

Vad är det bästa och värsta med att vara ute på vattnet?

Rekommendera Poster

Bäst:

Vara i en båt!

Sämst:

Inta vara i en båt?

Jag håller inte riktigt med, frågan är

Vad är det bästa och värsta med att vara ute på vattnet?

Eftersom jag gillar att bada så gillar jag även att inte vara i en båt på vattnet. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla härliga svar:-)))) Två veckor kvar till sjösättning är två veckor för mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Funderade ett tag men kom fram till att jag kommer inte på en enda grej som är kandidat till frågan om det värsta. För mig är all vistelse ombord det allra bästa. Sedan skiljer det så klart från båt till båt. Har man en bobåt så är ju de sämsta dagarna nästan de mysigaste.

 

Skitväder och vinden drar och sliter i tamparna och man sitter där i den varma, sköna salongen med varma kanelbullar och kaffe och en bra film på TV´n. Att gå och lägga sig i en fullängdskoj och med riktig madrass och sova ut och vakna till en ny morgon. Herregud, kan det bli bättre än så?

 

En bobåt är det som gör båtlivet till en riktig hit, tycker jag! Med riktig toa, varmvatten i kranen, skön värme från Eberspächern eller från båtens landbaserade 230V-fläktsstem, med spis, kylskåp, TV, musikanläggning. surfplattan och allt det där andra som man utrustat båten med.

 

Kommer i och för sig nu på en negativ grej; att det är så populärt att vara just båtägare... på sommaren :) Man får ju inte en lugn stund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt bäst och sämst

 

Bäst: Att krypa ner i kojen - man sover aldrig så bra som ombord

 

Sämst: Att gasolen tar slut när man ska göra frukost och det är kallt och regn ute (vi har gasoltuberna i ankarboxen.

 

Nu börjar längtan bli svår - 15 dagar kvar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Trotts att jag är motorbåtsägare, gillar jag ljud av fall mot mast.

 

Allt som påminner mig om båtar, med ljud sommnar jag gott till.

Knirret i klinkbyggd träbåt....mmmmm

 

Få saker jag jag ogillar, om ens något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skönt att det inte är som hemma, tvätta sig i havet, ingen tv, nästan ingen dator, etc, etc.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling
Postad (redigerade)

Det är skönt att det inte är som hemma, tvätta sig i havet, ingen tv, nästan ingen dator, etc, etc.

 

Mackey

 

Tja tycker man att detta är skönt så kan man ju kanske leva så året runt... Båtliv behöver inte vara frånvaro av alla sina bekvämligheter.

 

Vi har en bobåt, inte en jäkla stuga på landet...

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa:2
Att man kan välja själv.
 

Det sämsta/ svåraste:2
Att det finns så mycket att välja på, alla kategorier, att det kan bli svårt att välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är skönt att det inte är som hemma, tvätta sig i havet, ingen tv, nästan ingen dator, etc, etc.

 

Mackey

 

Tja tycker man att detta är skönt så kan man ju kanske leva så året runt... Båtliv behöver inte vara frånvaro av alla sina bekvämligheter.

 

Vi har en bobåt, inte en jäkla stuga på landet...

 

 

Var och en blir salig på sin tro... ...och det är ju bra att det är så.

 

Min fru och jag uppskattar "att vara på vattnet" just för att det skiljer sig från vardagen och det skulle det ju inte göra om man alltid levde utan tv, utan dator och med tvagning i havet.

En campingdusch är en lyx som vi fått i present för några år sedan och den uppskattas mycket framför allt i maj när vattnet är kallt. Tänk att en plastpåse med slang och en enkel duschstril kan glädja någon, är det inte fantastiskt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är skönt att det inte är som hemma, tvätta sig i havet, ingen tv, nästan ingen dator, etc, etc.

 

Mackey

 

Tja tycker man att detta är skönt så kan man ju kanske leva så året runt... Båtliv behöver inte vara frånvaro av alla sina bekvämligheter.

 

Vi har en bobåt, inte en jäkla stuga på landet...

 

Bobåt låter bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en flytande husbil?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att se en ilsken motorbåtsägare få sin egen dragglina i propellern.

Det sämsta ilskna motorbåtsägare......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en flytande husbil?

 

Mackey

 

Mackey

 

Du leder mig ut på villovägar eller möjligtvis ett av den en bra indirekt båtupplevelse.

 

Tänk att gå på Smögenbryggan och plötsligt få se en Mercedes komma körandes ut ur hamnen med en husvagn på släp. :) Hela bryggan stannade fullständigt upp - alla tittade på det mycket udda ekipaget,

 

Det sämsta med den upplevelsen var att jag inte hade nån kamera med. Det var långt före det kom kameror i mobiltelefonerna - ja tom långt före det fanns mobiltelefoner. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det bästa är att se en ilsken motorbåtsägare få sin egen dragglina i propellern.

Det sämsta ilskna motorbåtsägare......

 

 

Bäst Benny Banan.

 

Jag är varken motorbåstägare eller ilsken.

 

Kan jag ändå få glädja dig - du "den alltid lila ödmjuke".

 

Efter att jag bytt motor med en propeller som snurrade åt andra hållet mot den gamla lyckades jag få min bojlina i propellern två gånger i rad.

 

Först gången fick jag anlita en dykare som tog bort linan från propellern.

 

post-53310-0-29833600-1398015460_thumb.jpg

 

Andra gången jag fastnade  i linan med propellern och blev hägnades i den, kunde jag varken ta mig loss eller komma iland. Försökte skära loss den från båten utan att lyckas. Det brukar alltid gå båtar in och ut i hamnen, men under den tiden jag hjälplöst satt fast kom det ingen.

 

Till slut kom det en båt och precis när jag skulle ropa på dem lossnade linan från propellern av sig själv.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var till och med vårrustningen okej. Men uppfínn något som löser upp Sikaflex. Fingrarna är kolsvarta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa med att vara ute med båten är att vårrustningen är klar. :)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag var till och med vårrustningen okej. Men uppfínn något som löser upp Sikaflex. Fingrarna är kolsvarta....

 

Man kan ju gå andra vägen - se till att inte fingrarna blir kolsvarta.

 

Jag är en riktig kladdpelle. Ibland har rengöringen efter det jag kladdat ner blivit arbetsammare än själva nerkladdandet. om det ens går att få rent efteråt.  :angry:

 

Nu för tiden brukar skydda och täcka tex med maskeringstape så det inte blir kladdigt runt om.

 

Sikaflexkaladdiga fingrar är också ett elände som gärna sätter spår praktiskt taget över allt.

 

Brukar köra med engångshanskar http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr407847001 när jag gör jobb som blir kladdigt. Sikaflex, måla, mm 

 

Brukar stoppa ett antal i bakfickan. När de jag har på mig börjar bli kladdiga, drar jag av mig dom så att kladdet hamnar inne i den boll av de två handskarna som bildar. Den rena insidan hamnar alltså ytterst, Och så på med ett par rena. Den processen kan ju upprepar sett antal gånger under ett arbetspass.

 

Ja har tom lyckats få min lokala marinhandlare att alltid ha hemma dessa engångshandskar. Har 6 mil enkel väg till närmsta Claes Olssons affär. Jo det finns andra som säljer dom, men jag bor ju långt från all ära och redbarhet.  :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ligger i en lugn vik, ungarna badar, man står i kabyssen och knäpper upp en kall och steker pannkakor åt dem. Langar pannkakor genom luckan till barn som kan äta hur länge som helst.

Ta en minut och iaktta den känslan. Lite is gooood

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det värsta jag vet med att vara ute på havet är alla jävla seglares linor som smäller och knackar i masten! dödsstraff på sånt!

Jag hoppas att jag en dag ska bli lika lycklig som du! Att jag en dag ska få känna, att det jävligaste jag utsätts för är ljudet av en lina i havsmiljö. Du måste vara den på¨forumet med minst bekymmer.

// Ulf

 

Haha! 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När man hissar segel och äntligen kan stänga av motorn.

Vinden tar tag i seglen och det blir tyst.

 

Barnen trivs på sjön/båten. Det är härligt att se, grabben blir nog en duktig seglare, och ja, mina döttrar också. 

 

Fint är det också när man har en sån där fin vik helt för sig själv och frun passar på att sola lite sådär halvnaken på däck. 

 

Eller när något strular sådär som det bara kan göra på sjön, men man reder ut det och klarar av det hela. Då blir man glad i kroppen.

 

 

Sämst: Folk på sjön som inte vet vad folkvett är för något, eller som någon skrev här ovan. "Man har en fin vik och efter en stund kommer 1, 2, 3 båtar och lägger sig på fenderavstånd.."

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...