Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Hampus

Byggplast och båtprylar Plywood

Rekommendera Poster

Gäst Hampus

Har någon köpt mahognyplywood från dom? Hur var kvalitén? Utseende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det. 9mm:ers tyckte jag bäst om! 6mm:ers var ganska krokig. Kvalitet var mycket bra, tycker jag, men titta noga på skivor. Det var några som jag valde bort pga spackel mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Jag har sett vad dom har. Troligen är det meranti (lauan)plywood du tittat på. Den är i så fall avsed att användas till kojbottnar, hyllor i skåp och liknande ställen. Skall du ha tag i riktig khayaplywood, den man oftast använder till skott luckor och andra mer synliga ställen, får du nog söka på annat håll. Ett bra tips är ESB I Väst, men det beror naturligtvis på var du bor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japps vad jag har hört så är mahogny plyfan i byggplast och båtprylar lauan. Lauanen kan skifta ganska mycket i färg så en skiva kan va ljus en annan lite rödare så det är att åka till närmsta bygghandel och kika på vad dom har. Abi trä i Västra Frölunda GBG brukar vara bra på lite ädlare lister plyfor och lite annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ESB är betydligt billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggplast och båtprylar (Sea Sea) ligger i sthlm. Det blir nog billigare att köpa härän att åka till väst, antar jag. Jag ringde och pratade med ESB, killen som svarade var inte sådär överdrivet trevlig... I och för sig så hade han åkt på influensan, det kan vara orsaken. Det som talar för vavligt lauanplywood man köper hos sea sea är priset! Sen får man ju väga och avgöra själv... Silvan säljer lauan också men kvaliteten och färgen där är mycket annorlunda så jag valde sea sea!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ditt val. Jag förstår dig på sätt och vis. Prisskillnaden är enorm. Men kom bara ihåg att lauan INTE är mahogny. Det kallas ibland Fillipinsk mahogny, men det är i själva varket ett helt annat träslag och växer i Asien. Det är t.o.m på det viset att de skillnader du ser mellan Silvan och Sea Sea troligen beror på att det är två olika träslag. (det vet dom nog inte om själva) Det är faktiskt tillåtet att välja mellan ett flertal olika, liknande träslag när man handlar med Lauan. Den ända skillnaden man brukar göra är att välja mellan vit och röd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bor i stockholm tycker jag att du ska göra ett besök på palms trä i tyresö. Mycket kunnig och trevlig personal, och stort sortiment på plywood. www.palms.se tror jag. /Micke http://hem.bredband.net/micklar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...