Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kjell64B

Kina motor TD POWER TDME485

Rekommendera Poster

http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=964

 

Nu är Kinamotorn införskaffad och nu återstår det att se hur den fungerar. Lite olja hade droppat ur en slang och ner på bakslaget. Kollade varifrån det kom och konstaterade att det var från en slang var slangklämmare var för löst åtdragna. Kollade sedan alla skruvar jag kom åt och konstaterade att de var onödigt lösa varpå jag drog till dem alla. 

 

Har nu också kopplat elen och allt fungerade som det skall. Senare blir det att starta motorn och kolla hur den går. Kommer att försöka skriva kontinuerliga iakttagelser. Till min natur hör att pröva sådant som är annorlunda, att ge det annorlunda en chans. 

 

PS! Tar bort alla kommentarer som inte på ett sakligt sett berör motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad gav du för en sådan motor?

Det står nog i länken, men 4515 € Värmeväxlare och bakslag ingår. I Sverige heter maskinerna av någon anledning RRun motor och troligen pga den starka kronan blir priset i  Sverige 5409 € . Kanske beror prisskillnaden också på att motorn först nu håller på att introduceras i Finland medan den funnits i Sverige, Norige och Danmark för att inte tala om i Ukraina i många år. 

Redigerad av Kjell64B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite nyfiken på hur du tänkt ta bort alla kommentarer som inte rör motorn? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite nyfiken på hur du tänkt ta bort alla kommentarer som inte rör motorn? :)

 

Ok det kanske inte går :( synd i såfall för tycks finnas en del osakligt ibland.  Vet inte ännu vad som händer om man rapporterar. Men nog om detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22.3.2014 Allt kopplat och provskjutningen utförd. Startade direkt, hade dock inte igång den så länge eftersom kylvattnet från avgasröret strömmande ut på golvet :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter motorn i för båt? :)

Precis det är så att det inte går. Rapporteringar är dessutom bara för överskridande av forumets regler :) Är inte riktigt som många andra forum men så funkar det här! Välkommen hit förresten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter motorn i för båt? :)

 

Precis det är så att det inte går. Rapporteringar är dessutom bara för överskridande av forumets regler :) Är inte riktigt som många andra forum men så funkar det här! Välkommen hit förresten!

 

Tack! Den sitter i en 33 fots snipa (10 meter lång, 3.30 bred och går på ett djup av 0.8 m) . Plastad träbåt, tik eller mahogny. Det är ett ordentligt projekt jag tagit mig ann. Skulle för samma pengar ha kunnat köpa en färdig båt men den båten skulle inte ha varit min. Nu har jag istället hela vintern fått fundera på hur jag skall göra olika saker osv. Det är en av de saker jag njuter av. Att få redda en båt andra tror att inte går att rädda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en Nimbus 26 som har en MD21 som jag tror har gjort sitt vilket år som helst. Man kan ju bara lappa och laga till en viss gräns. Efter som jag har smeknamnet "steget före" så har jag såklart redan börjat se till alternativen när det blir dax för motorbytet. Jag har stött på dessa Rrun motorer i olika sammanhang och blivit mer och mer nyfiken på dom så jag kommer följa detta med spänning. Hur upplever du ljudet från denna maskin? På några ställen har jag läst att de kan upplevas som lite bullrigare och skrammligare än genomsnittet? Mvh Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en Nimbus 26 som har en MD21 som jag tror har gjort sitt vilket år som helst. Man kan ju bara lappa och laga till en viss gräns. Efter som jag har smeknamnet "steget före" så har jag såklart redan börjat se till alternativen när det blir dax för motorbytet. Jag har stött på dessa Rrun motorer i olika sammanhang och blivit mer och mer nyfiken på dom så jag kommer följa detta med spänning. Hur upplever du ljudet från denna maskin? På några ställen har jag läst att de kan upplevas som lite bullrigare och skrammligare än genomsnittet? Mvh Ronnie

 

För tidigt att säga ännu eftersom jag bara testat motorn på land ännu utan avgasslang. Är också lite spänd på hur den kommer att låta. Vill att den skall låta som en riktig tuffare. Så återkommer med den saken senare. Mycket att göra i själva båten ännu innan jag lyfter in motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller ena tummen för att det ska bli som du tänkt dig, och den andra tummen för att jag skall kunna skjuta motorbytet ytterligare en säsong eller två in i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har kina motorn blivit provkörd ca 18 timmar. 

Allt värkar ok. Den startar väldigt lätt och orkar hur bra som helst, dvs den förefaller inte underdimensionerad. Varvtalen är högre än på de gamla traditionella motorerna vilket ju ger ett jämnare/tätare ljud. Docksaknar jag något det puttrande ljudet. Den fördel skulle jag tro med de högre varvtalen är att vattenströmningen mot rodret blir kraftigare och därmed ger bättre roderutslag (vatten koppor). 

 

Onödigt mycket vibrationer dock på tomgång vilket får mig att undra om motorkuddarna är för mjuka. 

 

Drevet jag använde ser också ut att fungera bra och var mycket lättmonterat och tillåter en diskrepans på 16 grader. 

Ett sådant http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=59

http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en Nimbus 26 som har en MD21 som jag tror har gjort sitt vilket år som helst. Man kan ju bara lappa och laga till en viss gräns. Efter som jag har smeknamnet "steget före" så har jag såklart redan börjat se till alternativen när det blir dax för motorbytet. Jag har stött på dessa Rrun motorer i olika sammanhang och blivit mer och mer nyfiken på dom så jag kommer följa detta med spänning. Hur upplever du ljudet från denna maskin? På några ställen har jag läst att de kan upplevas som lite bullrigare och skrammligare än genomsnittet? Mvh Ronnie

 

Jag har ju ingen erfarenhet av andra nya motorer så jag kan inte jämföra. Men eftersom denna motor i stort är byggd som de gamla med mekaniska yttre delar och inte inbäddade eller elektroniska tror jag den har lite högre ljudnivå. Tomgången är också som någon skrivit lite ojämn vilket ger mer vibrationer än önskat. Torde dock gå att ljustra själv men har ännu inte haft tid med sådana finjusteringar. I övrigt upplever jag inte motorn högljudd. Den går ju på högre varv så det ger ett annorlunda ljud än en traditionell tuffare, inte lika "romantiskt "tuf, tuf". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte det där med högre varvtal? Är motorn annorlunda växlad? Är inte varvtalet beroende på propellerval och självklart också gaspådraget. Vet också att nyare motorer har ett högre max varvtal för att klämma ut något mer kraft. Jag har själv en Penta MD-2b (2500 varv max)som ju senare Penta ersatte med MD-11 (3000 varv) 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just att din motor är 4-cylindrig. Det är nog det som gör det "annorlunda" ljudet då den exploderar oftare. För att få det fina tuff-tuff ljudet som passar så bra i en snipa måste man nog välja 1 eller 2-cylindrig motor. Jämför med tändkulemotorerna i gamla fiskebåtar. Sjäv är jag nöjd med ljudet från min Penta MD-2b (2-cyl.) och hoppas på att den fortsätter puttra i många år till. Stilenligt ljud är viktigt för helhetsbilden av båten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just att din motor är 4-cylindrig. Det är nog det som gör det "annorlunda" ljudet då den exploderar oftare. För att få det fina tuff-tuff ljudet som passar så bra i en snipa måste man nog välja 1 eller 2-cylindrig motor. Jämför med tändkulemotorerna i gamla fiskebåtar. Sjäv är jag nöjd med ljudet från min Penta MD-2b (2-cyl.) och hoppas på att den fortsätter puttra i många år till. Stilenligt ljud är viktigt för helhetsbilden av båten.

/Claes

 

Jo det där med stilenligt ljud är nog mycket värdefullt. Men nu ville jag ha en motor som jag vågar fara på långfärder med så då blev det en fyrcylindrig diesel. Men det där om varvtal. Min förra fyrcylindriga motor hade 2000 rpm som max varv och idealvarven var väl på 900 och den hade nog fint puffande ljud. Den nya motorn har sina idealvarv på 1900 och puffar ju därför mycket tätare vilket ju ger ett annorlunda ljud. Kör nog alltid med litet gaspådrag då jag inte har bortom på sjön.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...