Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Fabianm

"Sättningar" i rufftak längs mastfot Albin Viggen

Rekommendera Poster

Tänkte att jag skulle ta hjälp av forumets eminenta kunskap för att komma till insikt med ett problem jag funderat på.
 

Min Albin Viggen har en av de klassiska fel som kan förekomma på dessa båtar. Jag har ett delvis nedsjuket rufftak längs med mastfoten pga, den klena konstruktion som Viggen har för att stadga upp sin mast. Ur ett synligt perspektiv syns detta inte allt för mycket men (dvs. sättningar i det vertikala ledet), en tidigare ägare har försökt, spackla eller liknande på ett ställe vid mastfoten (petig som jag är tycker jag inte att det var speciellt snyggt gjort).

 

Nu till min fråga, om jag ändå ska ta mig an och fixa det estetiska med gelcoaten, bör man göra något åt de sättningar som skett under året? Är det något att bry sig om (jag tänker rent konstruktionsmässigt)? Om man ska göra detta, hur löser man det på ett rent praktiskt sätt? Är det kanske så att någon rent av försökt ta itu med det på sin egna båt tidigare?

Alla tips mottages! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viggenklubben har bland sina tekniska tips ett om hur man åtgärdar detta problem. Kontakta dom http://www.viggenklubben.com/

De finns även på facebook så där kan du slänga ut frågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Ja Toaen där hade du ju en bra beskrivning på hur man kunde lösa det hela. Hade hoppats på att klara mig från att göra "ingrepp" på träinredningen i den utsträkning som går, jag ska kika på om det eventuellt går att göra en variant på din lösning. Viggen har ju en 2-delad balk som avlastar krafterna längs sidan, så jag funderar på om man skulle kunna öka höjden på den för att få samma effekt som du får, men det måste jag kika mer på.

Har också varit inne på viggenklubbens sida som hastigast Ciaraud, men inte lyckats hitta det just än. Men rent spontant tycker man ju att det borde gå att hitta där. Det utgör ju ett vanligt problem bland mågga viggens så vitt jag förstått det. Har sett att några göra en tillfällig lösning genom att t.ex. sätta en stötta under balken i mittgången. Facebookgrupp visste jag inte att de hade där ska jag definitivt kasta ut frågan.

Ha en trevlig lördagkväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förövrigt tillägga att din idé ger ganska bra resultat i frågan Ciaraud, såg precis att Viggenklubben har ett tekniskt blad man kan beställa som behandlar just förstärning utav mastbalken.

http://www.viggenklubben.com/wp-content/upLoads/2011/03/tekn_tips_index.pdf

 

Jag vet - jag var materialförvaltare i Viggenklubben en gång i tiden och hade alla Tekniska Tips i en låda under sängen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...