Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mattestig

utombordare VP 700 tomgångsproblem samt leta delar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Volvo penta 700 som jävlas. Problemet började med att tomgången förändrades under gång. Vid start var tomgången bra men när den blev varm så blev tomgången alldeles för hög och några minuter senare hade den ingen tomgång alls... För övrigt så gick den bra bara man hade lite gas. På senare tid så började den även krångla på fullgas då den endast orkade varva ur helt under korta etapper. Och inför denna säsongen så gav startmotorn upp, den snurrar men är orkeslös och orkar inte dra runt motorn.

 

Så det jag vill ha hjälp med är tips på vad som kan vara orsaken till problemen och var man kan hitta delar? Det jag misstänker är mebran och packningar till bränslepumpen och packningarna till förgasaren men vart kan man få tag i det? Finns det t.ex något bra packningsmaterial? (har provat Biltemas men bensinet fuktar igenom packningen) Och även var man kan få tag i en fungerande startmotor?

 

Det jag har gjort: bytt blockpackning, justerat tändning med indikatorklocka, justerat förgasare . bytt alla bränsleslangar och pumpblåsa, provat 3st olika bränslepumpar och ett par andra förgasare samt bytt kabelskor till tändspolarna som var dåliga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Volvo penta 700 som jävlas. Problemet började med att tomgången förändrades under gång. Vid start var tomgången bra men när den blev varm så blev tomgången alldeles för hög och några minuter senare hade den ingen tomgång alls... För övrigt så gick den bra bara man hade lite gas. På senare tid så började den även krångla på fullgas då den endast orkade varva ur helt under korta etapper. Och inför denna säsongen så gav startmotorn upp, den snurrar men är orkeslös och orkar inte dra runt motorn.

 

Så det jag vill ha hjälp med är tips på vad som kan vara orsaken till problemen och var man kan hitta delar? Det jag misstänker är mebran och packningar till bränslepumpen och packningarna till förgasaren men vart kan man få tag i det? Finns det t.ex något bra packningsmaterial? (har provat Biltemas men bensinet fuktar igenom packningen) Och även var man kan få tag i en fungerande startmotor?

 

Det jag har gjort: bytt blockpackning, justerat tändning med indikatorklocka, justerat förgasare . bytt alla bränsleslangar och pumpblåsa, provat 3st olika bränslepumpar och ett par andra förgasare samt bytt kabelskor till tändspolarna som var dåliga.

Hej !, Ring Bosse 0704 777 324 han kan dessa motorer och har alla delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag bytte ut blåsan mot en eldriven bensinpump, och kopplade förbi pumpen som sitter på motorn. Hade inga startproblem efter det.

Tidigare fick man pumpa som en galning på blåsan, helst samtidigt som man körde startmotorn.

Redigerad av moggep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren :) Startmotor har jag troligtvis fått tag i nu. och så har jag gått igenom förgasarna och bensinpumpen på molekylnivå så funkar det inte nu så ska jag nog prova med eldriven bensinpump. :) vad var det för pump du använde dig av? förpump från en bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. någon som vet om skruvöronen i locket till flottörhuset ska vara helt plana eller om de pekar lite neråt original? Jag funderar på om den kan ha blivit åtdragen lite för hårt någon gång så den blivit skev men var så på båda förgasaruppsättningarna jag fick med båten så det kanske ska vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. någon som vet om skruvöronen i locket till flottörhuset ska vara helt plana eller om de pekar lite neråt original? Jag funderar på om den kan ha blivit åtdragen lite för hårt någon gång så den blivit skev men var så på båda förgasaruppsättningarna jag fick med båten så det kanske ska vara så?

 

Jag använde en sån här pump från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-523226/

 

Sen vad du menar med skruvöron är jag lite osäker. Men du kan ju kika på bifogad sprängskiss om det gör dej lite klokare. :)

post-60083-0-68252300-1396293397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack :) Jo med skruvöron menar jag de två hålen i delen längst upp på bilden som skruven går igenom. På mina förgasare så funderar jag på om de kan ha blivit åtdragna för hårt då de pekar lite nedåt på mina och en glipa uppstår vid packningsytan. Men jag ska se om jag hittar lite tjockare packningsmaterial att tillverka nya av :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...