Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
coolbeyron

Tidiga VP D6:or - erfarenheter?

Rekommendera Poster

Ska köpa en båt med 2st VP D6-310 i från 2006.

 

Vad finns det för kända svagheter på dessa maskiner?

Jag har hittat att främre locken på värmeväxlaren bör vara bytta - vilket är gjort.

Är det något annat man bör hålla koll på?

 

Som jag förstår det är D6:an en bra maskin, men som alla motorer så kan ju första årsmodellerna vara behäftade med lite barnsjukdomar..

 

Hur kan man enklast avgöra skicket på en sådan här motor? Är det titta och lyssna som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev eller axel?

 

Antal timmar?

 

Har de använts yrkesmässigt eller i fritidsbåt?

 

Dokumenterad servicehistorik?

 

Har för mej att det varit korrosionsproblem på de med drev, locket till sjövattenfiltret är en känslig punkt, finns utbytesfilter(eg. en sil) att köpa.

 

Vi har axel, har inte upplevt några problem med motorn på de 450 första timmarna i alla fall, förutom att den kan tjuvstanna ibland efter några sekunder när den startats varm, ett känt problem, den startar dock alltid snällt vid ett nytt försök.

 

Motoroljan ser fortfarande helt klar ut vid varje byte, har aldrig varit med om detta på en diesel tidigare, det går åt 20 liter motorolja vid varje byte, men den finns på 20-litersdunkar till bra pris hos Swedol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit problem med D4-D6 med vatteninträngning. Vet det skrevs om i någon norsk tidning men har det inte aktuellt nu.

Min D4 går fint och jag fick en backventil monterad på garantin för att förhindra svårstartade motorer vid varm maskin. Annars har det inte varit några problem för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatteninträngningen har bara rört låga motorinstallationer med förhöjd riser och drev. Problemet med start av ljummen motor kostade några hundra att åtgärda om jag minns rätt. En backventil efter bränslepumpen var lösningen.

 

Har själv D6-310 med drev som sannolikt är tillverkad 2006. Motorn har gått som en dröm hittills (snart 500h), men jag har fått byta hydraulslangar till både styrning och drevtrim. Kraftigare genomskinligt lock till sjövattenfiltret rekommenderas.

 

Vad jag minns har det även gnällts på att det lätt uppstår kavitationsskador på DPH-propparna (drev).

 

Finns många trådar här på MG som behandlar D6 och de problem som nämnts i denna tråd. Borde gå att söka fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatteninträngningen har bara rört låga motorinstallationer med förhöjd riser och drev. Problemet med start av ljummen motor kostade några hundra att åtgärda om jag minns rätt. En backventil efter bränslepumpen var lösningen.

 

Har själv D6-310 med drev som sannolikt är tillverkad 2006. Motorn har gått som en dröm hittills (snart 500h), men jag har fått byta hydraulslangar till både styrning och drevtrim. Kraftigare genomskinligt lock till sjövattenfiltret rekommenderas.

 

Vad jag minns har det även gnällts på att det lätt uppstår kavitationsskador på DPH-propparna (drev).

 

Finns många trådar här på MG som behandlar D6 och de problem som nämnts i denna tråd. Borde gå att söka fram.

 

 

Hur bytte du hydralslangarna till drevtrim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bytte du hydralslangarna till drevtrim?

 

 

Jag lät VP-verkstad göra det. Lär vara väldigt trångt och krångligt. Verkstaden hotade med att behöva lyfta motorn, men vad jag minns fick de till det utan att göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur bytte du hydralslangarna till drevtrim?

 

Jag lät VP-verkstad göra det. Lär vara väldigt trångt och krångligt. Verkstaden hotade med att behöva lyfta motorn, men vad jag minns fick de till det utan att göra så.

 

Låter inte bra! Jag skall göra ett försök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter inte bra! Jag skall göra ett försök.

 

 

Det var ingen höjdare, tog ganska lång tid för dem. Kollade i pappren och de fick demontera motorrumsluckor och aktre skott i sargen mot badbryggan (åtkomst beror ju iofs på vilken båt man har). Sedan avgaskrök och stag till turbo. Tror det var svårt att komma åt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att det skulle vara svårt. De går genom skölden?

Förra året bytta jag slangarna till styrningen.

Sjösättningen blev sen.

 

Verkar bli sent i år också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...