Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andrem

Att segla solo"långt" för någon som inte seglat solo förr

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Jag har funderat länge på detta med segling men att bo i stockholm så är segling inget man direkt kan göra varje dag, i alla fall inte i min situation!

 

Jag har funderat på att skaffa mig en segelbåt och segla iväg någonstans, tänkte ha östersjön som träningsläger och sedan när jag känner att jag tröttnat på det havet att jag tar mig vidare - vart har jag inte bestämt, låter den dörren stå öppen.

 

Men det jag funderar på är dels hur stor båt man behöver? Målet är väl egentligen att korsa atlanten så man behöver ju ha plats med mat+vatten för över 1 månad vilket korsandet tar vad jag har läst från andra som korsat havet. En 10 meters båt känns lite i överkant, verkar ofantligt dyrt att ha en sådan i stockholm också - alltså att förvara den under vintern t.ex så tänkte mig kanske något runt 8-9 m ? 

 

Har ingen koll på modeller av båtar så detta får gärna tipsas - har hört gått om L28 men den ser rätt dyr ut och jag vet inte om jag verkligen behöver någon sådan stor båt egentligen.

 

När det gäller ekonomi, hur mycket kan man "normalt" räkna på per person? Nu reser jag själv och är väldigt okräsen när det gäller mat, väldigt enformigt lever jag även idag så jag kan klara mig på potatis, ris, fisk osv i veckor - att leva billigt är väl målet och hålla sig på havet så mycket som möjligt. Men det jag funderar på är just att lägga ankare eller i hamn, detta har pratats om mycket men jag har ALDRIG sett någon nämna avgifter så detta har jag ingen aning om alls vad man ska räkna på.

 

Jag är i den skaran att jag planerar inte så mycket, förutom det nödvändiga utan är den som gör saker. Jag är väldigt teknisktlagd, speciellt med det maskinella och vad jag sett så är äldre dieselmotorer väldigt lätta att arbeta med, om än att dom bor lite trångt i båten. Men jag har ingen stor koll på segling i sig, så jag tänkte ta några kurser i det nu till sommaren men vad är viktigt att lägga fokus på? Navigering känns som det är rätt viktigt i sig än just manövrering av båten, det lär man sig under resan tänker jag.

 

Det var väl allt jag undrar hittills och ni som tänker redan "Nej nej nej, detta kommer minst ta 5 år att genomföra" ni får gärna hålla det för er själva då detta hjälper inte mig på något vis men har ni länkar till gamla trådar som hjälper mig, länka dit för all del.

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Albin Vega. Är egentligen konstruerad för skärgård/

ytterskärgård men har seglats varvet runt ett antal gånger. Vegan har

med Arle Jarlhöj o co besökt Antarktis, och är den

enda båt som seglat nonstop runt Nord och Sydamerika.

Finns i prisklassen 15- 20k o uppåt. Inte den bästa seglaren kanske

men mycket volym för pengarna.

Finns mycket info på Vegaklubben och många filmer på Youtube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Albin Vega. Är egentligen konstruerad för skärgård/

ytterskärgård men har seglats varvet runt ett antal gånger. Vegan har

med Arle Jarlhöj o co besökt Antarktis, och är den

enda båt som seglat nonstop runt Nord och Sydamerika.

Finns i prisklassen 15- 20k o uppåt. Inte den bästa seglaren kanske

men mycket volym för pengarna.

Finns mycket info på Vegaklubben och många filmer på Youtube.

 

Kollade på den, nu har jag inte klivit ombord på en sådan men kändes på bilderna rätt liten. Men man kan ju alltid bygga om den inombords isåfall.

 

Tack för tipset :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett amerikanskt par som seglat Vega i många år och deras

budget ligger på 1200 dollar/mån. Då är även motor och nya segel

och all annan utrustning inkluderade i den summan. Tror att det är

svårt för de flesta att leva billigare än så.

Om Vegan upplevs som för liten så är Shipman 28 snäppet större.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett amerikanskt par som seglat Vega i många år och deras

budget ligger på 1200 dollar/mån. Då är även motor och nya segel

och all annan utrustning inkluderade i den summan. Tror att det är

svårt för de flesta att leva billigare än så.

Om Vegan upplevs som för liten så är Shipman 28 snäppet större.

 

Ja, 1200 dollar är ju inget att prata om egentligen. Antar att dom även fixar det mesta själv då också.

 

Får nog försöka kliva ombord på en vega, kollade upp lite mer om den båten och det var nog någon annan jag tänkte på, säkert Maxi 77 av någon anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi korsade Atlanten i dec 2013. Vår båt räknas till de större, (53 fot) men jag har aldrig känt mig så liten som ute på Atlanten.
Att korsa i en som då skulle vara hälften så stor. Nej aldrig i livet. Men det är jag det.

 

När du väl kommer över till Karibien så är det ankaret som gäller. Det finns marinor, både stora och små. De små är kanske bara 2 bryggor. Priset för vår båt ligger runt 300 SEK/natt ungefär.
Maten är relativt dyr här tycker jag. Inte alls så billig som många har påstått.
Dieseln ligger runt 10 SEK/liter lite beroende på var man bunkrar.
Öl - i affären 1 33 cl burk 5.5% kostar 8-9 kronor en flaska med 27 cl kostar ungefär lika mycket. Köper du öl i en bar/restaurang så får du räkna med runt 25 kr/ 27 cl/flaska.

 

Levnads omkostnaden i östra Medelhavet, är faktiskt lägre än här, även om dieseln är dyrare och man "måste" ligga i marina under vintern 4-6 månader.

 

Om du tittar på vår blogg, under Länkar och Seglingssidor så hittar du länkar till många seglingssidor. T.ex Isidora och SusieQ är två mindre båtar som seglade över 2013/2014.

I bloggen under December 2013 så hittar du bloggar från överfarten, bilderna finns i januari 2014.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på http://www.djuptvatten.com/ så hittar du några som i sommar startar en långsegling med en Vega

 

Grymt - verkar ju finnas rätt så många som gör detta i en vega ser jag nu!

 

Vi korsade Atlanten i dec 2013. Vår båt räknas till de större, (53 fot) men jag har aldrig känt mig så liten som ute på Atlanten.

Att korsa i en som då skulle vara hälften så stor. Nej aldrig i livet. Men det är jag det.

 

När du väl kommer över till Karibien så är det ankaret som gäller. Det finns marinor, både stora och små. De små är kanske bara 2 bryggor. Priset för vår båt ligger runt 300 SEK/natt ungefär.

Maten är relativt dyr här tycker jag. Inte alls så billig som många har påstått.

Dieseln ligger runt 10 SEK/liter lite beroende på var man bunkrar.

Öl - i affären 1 33 cl burk 5.5% kostar 8-9 kronor en flaska med 27 cl kostar ungefär lika mycket. Köper du öl i en bar/restaurang så får du räkna med runt 25 kr/ 27 cl/flaska.

 

Levnads omkostnaden i östra Medelhavet, är faktiskt lägre än här, även om dieseln är dyrare och man "måste" ligga i marina under vintern 4-6 månader.

 

Om du tittar på vår blogg, under Länkar och Seglingssidor så hittar du länkar till många seglingssidor. T.ex Isidora och SusieQ är två mindre båtar som seglade över 2013/2014.

I bloggen under December 2013 så hittar du bloggar från överfarten, bilderna finns i januari 2014.

 

Jo, men en båt på 53 fot för någon som seglar själv - aldrig i livet ;) dels så har jag som inte är född med diamanter och guld i överflöd inte råd samt att detta är enbart som en längre resa, dvs något jag sparar ihop till själv och då är det tyvärr inga miljoner som kommer på tal.

 

Tusen tack för kostnader :) Har funderat lite på detta med motor och jag personligen ska väl försöka använda det så lite som möjligt, just för att hålla inne på en rätt onödig kostnad som just bränsle.

 

Hur är det med att segla hem sådan? Tänk att jag seglar från sverige i December och kommer vidare till karibien vid kanske, februari (?) - är det kört att ta sig hem då eller? Har hört väldigt lite om folk som tar sig hem igen och ja, tanken är ju att göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle jag gett mig ut på en sån långsegling som du drömmer om, skulle jag satt min Storfidra - 25 fot -som ligger upplagd, i stånd.

 

Lagom stor båt om man seglar själv.

 

post-53310-0-27505500-1395330453_thumb.jpg

 

Fast skall du segla i Östersjön till du sett allt och tröttnar, så kommer du aldrig iväg,  ;)

 

Det är klart - när jag tänker Östersjön så tänker jag från Haparanda längst upp i Bottenviken till Öresund och sen har vi ju Åland och Finland och de Baltiska länderna  ^_^

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag gett mig ut på en sån långsegling som du drömmer om, skulle jag satt min Storfidra - 25 fot -som ligger upplagd, i stånd.

 

Lagom stor båt om man seglar själv.

 

attachicon.gifAIMG_0688.jpg

 

Fast skall du segla i Östersjön till du sett allt och tröttnar, så kommer du aldrig iväg,  ;)

 

Det är klart - när jag tänker Östersjön så tänker jag från Haparanda längst upp i Bottenviken till Öresund och sen har vi ju Åland och Finland och de Baltiska länderna  ^_^

 

Ser ut att vara en liten mysigt båt :) Men undrar om 25 fot inte är "för" litet? Man vill ju ha en viss komfort och även plats för saker man ska ha med sig. Även om jag är minimalist till mat och underhållning så vill man ju ha möjligheten att packa på sig mer ifall man har lite längre turer pga dåligt med vind osv men å andra sidan 25 eller 28 fot, man vinner säkert inte så mycket på det, knappt 1 meter ju.

 

Östersjön tänkte jag, då jag bor i stockholm, kanske till åland, gotland baltiska länderna och danmark - just för att träna lite solosegling men senare måste man ju bestämma sig för att sticka iväg helt klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju egentligen storleken inte så stor betydelse - när du är på havet.

 

Jag bytte faktiskt min 32;a mot Storfidran pga att min fru tyckte att L32;an var för stor när jag seglade själv. Hon kan inte segla, hon vill inte segla och hon är nästan aldrig med.ombord. Men det finns ju något som heter husfrid. Hon hade bestämt att jag kunde byta min  havsfidra mot en Storfidra och så går jag och köper en bautabåt på 32 fot En sån stor båt är ju livsfarlig.

 

Själv tycket jag att det var den bästa båt jag haft. 

 

Kollade både på L28 och Allegro 27, men jag tyckte att de var alldeles för trånga. Jag är en välväxt man. Storfidran är betydligt rymligare för min del. Lika bra eller skall vi kanske säga lika dålig ståhöjd som i L32;an men acceptabel - och en viktig parameter för mig. En nackdel är att det inte finns nån stickkoj, som man nog behöver ha om man skall långsegla.

 

L32;an är ju ingen dum båt för långsegling. 

 

post-53310-0-15971800-1395334387_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Råkade ge norrbaggen som besökte Antarktis fel namn. Han heter

Jarle Andhøy och ingenting annat. Hittar ingen redigeringsknapp,

så hur gör man?

Här är en länk till paret med 1200 dollarsbudgeten:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ybBYVqHCzJQ&list=

PLYi0ZDWfmQxFrNBu31qmsK8M6OkdghG7a

 

Redigeraknappen finns mellan "Rapporteraknappen" och "raderaknappen" nere till höger.

 

Till vänster om "Multicitatknappen"

 

Jarle Andhøy även känd under namnet "Berzerk". Tror han seglade genom ryssland från Kolahalvön/Vita havet till St Petersburg med en annan Vega. 

 

Han seglade även "Nordvästpassagen" med en stålbåt - den som senare sjönk vid Antarktis.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla från Sverige i december är kanske inte det smartaste om man inte verkligen vill prova sin båt i stormar och kyla.

Normalt seglar man från Sverige under sommaren för att ta sig över Atlanten från tex Kanarieöarna efter årets orkansäsong någon gång i slutet av nov - dec. Sedan har man till juni på sig att segla i Karibien innan nästa orkansäsong börjar. Många som tagit ett års ledigt seglar över båten till Europa med start i maj och hemkomst till Sverige sommaren efter att de startade.

Har man en liten båt tar det längre tid att komma till sina mål. Dels seglar den långsammare och dels måste man knyta fast i land ibland då förråden av mat, vatten och disel inte är oändliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju egentligen storleken inte så stor betydelse - när du är på havet.

 

Jag bytte faktiskt min 32;a mot Storfidran pga att min fru tyckte att L32;an var för stor när jag seglade själv. Hon kan inte segla, hon vill inte segla och hon är nästan aldrig med.ombord. Men det finns ju något som heter husfrid. Hon hade bestämt att jag kunde byta min  havsfidra mot en Storfidra och så går jag och köper en bautabåt på 32 fot En sån stor båt är ju livsfarlig.

 

Själv tycket jag att det var den bästa båt jag haft. 

 

Kollade både på L28 och Allegro 27, men jag tyckte att de var alldeles för trånga. Jag är en välväxt man. Storfidran är betydligt rymligare för min del. Lika bra eller skall vi kanske säga lika dålig ståhöjd som i L32;an men acceptabel - och en viktig parameter för mig. En nackdel är att det inte finns nån stickkoj, som man nog behöver ha om man skall långsegla.

 

L32;an är ju ingen dum båt för långsegling. 

 

attachicon.gifL32.jpg

Sant sant....just L28 har jag tittat på tidigare, enbart på blocket då och inte på riktigt. Den ser fin ut och verkar ju ha ett bra rykte. Synd att den var så mycket dyrare än just Albin Vega och jag vet inte om man får så mycket mer värde för nästan dubbla kostnaden?

 

Att segla från Sverige i december är kanske inte det smartaste om man inte verkligen vill prova sin båt i stormar och kyla.

Normalt seglar man från Sverige under sommaren för att ta sig över Atlanten från tex Kanarieöarna efter årets orkansäsong någon gång i slutet av nov - dec. Sedan har man till juni på sig att segla i Karibien innan nästa orkansäsong börjar. Många som tagit ett års ledigt seglar över båten till Europa med start i maj och hemkomst till Sverige sommaren efter att de startade.

Har man en liten båt tar det längre tid att komma till sina mål. Dels seglar den långsammare och dels måste man knyta fast i land ibland då förråden av mat, vatten och disel inte är oändliga.

 

Nej precis, alltså nu är det lite "för sent" kanske att göra detta i år men nästa år är väl det aktuellt egentligen.

 

Men det är alltså inga problem att segla hem t.ex i april från karibien? Tänkte att man seglar ju från ett varmt och "lugnare" klimat till ett kallare och lite mer ostabilt känns det som.

 

Råkade ge norrbaggen som besökte Antarktis fel namn. Han heter

Jarle Andhøy och ingenting annat. Hittar ingen redigeringsknapp,

så hur gör man?

Här är en länk till paret med 1200 dollarsbudgeten:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ybBYVqHCzJQ&list=

PLYi0ZDWfmQxFrNBu31qmsK8M6OkdghG7a

Dom har jag kollat på, dom har ju varit en hel del på haven verkar det som så känns rätt pålitligt! Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Nu har ju egentligen storleken inte så stor betydelse - när du är på havet.

 

Jag bytte faktiskt min 32;a mot Storfidran pga att min fru tyckte att L32;an var för stor när jag seglade själv. Hon kan inte segla, hon vill inte segla och hon är nästan aldrig med.ombord. Men det finns ju något som heter husfrid. Hon hade bestämt att jag kunde byta min  havsfidra mot en Storfidra och så går jag och köper en bautabåt på 32 fot En sån stor båt är ju livsfarlig.

 

Själv tycket jag att det var den bästa båt jag haft. 

 

Kollade både på L28 och Allegro 27, men jag tyckte att de var alldeles för trånga. Jag är en välväxt man. Storfidran är betydligt rymligare för min del. Lika bra eller skall vi kanske säga lika dålig ståhöjd som i L32;an men acceptabel - och en viktig parameter för mig. En nackdel är att det inte finns nån stickkoj, som man nog behöver ha om man skall långsegla.

 

L32;an är ju ingen dum båt för långsegling. 

 

attachicon.gifL32.jpg

Sant sant....just L28 har jag tittat på tidigare, enbart på blocket då och inte på riktigt. Den ser fin ut och verkar ju ha ett bra rykte. Synd att den var så mycket dyrare än just Albin Vega och jag vet inte om man får så mycket mer värde för nästan dubbla kostnaden?

 

 

 

 

 

fast du får ju "dubbelt så mycket båt" med en L28 jämfört med en Vega. Visst det går att sega vart som helst med en Vega, som är byggd för att segla i skärgården. Erfarenhet och kompetens kompenserar mycket. Det gör även det även om man har tur och inte råkar ut för några större oväder.

 

En modern koster är ju en helt annan båttyp och är konstruerad för att klara hårdare väder. Nu har jag ju seglat kostrar större delen av mitt liv om man bortser från min första havskryssare - en Bianca 27.

 

Biancan var en långkölad segelbåt. Samma längd som Vegan och tom 2 cm smalare, men den vägde 1 ton mer. Den stora skilladen på Biancan och de kostrar jag haft sedan är ju att Biancan är plattgattad. I övrigt är den ju nästan som de kostrar jag haft. 

 

post-53310-0-71231000-1395401462_thumb.jpg

 

Ta och åk runt och titta på lite olika båtar, så ser du hur de ser ut i verkligheten och om de olika båttyperna passar dig. Sen finns det ju en massa udda båttyper också. Jag skulle föredra långkölade, som ju är mer förlåtande än fenkölade.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har ju egentligen storleken inte så stor betydelse - när du är på havet.

 

Jag bytte faktiskt min 32;a mot Storfidran pga att min fru tyckte att L32;an var för stor när jag seglade själv. Hon kan inte segla, hon vill inte segla och hon är nästan aldrig med.ombord. Men det finns ju något som heter husfrid. Hon hade bestämt att jag kunde byta min  havsfidra mot en Storfidra och så går jag och köper en bautabåt på 32 fot En sån stor båt är ju livsfarlig.

 

Själv tycket jag att det var den bästa båt jag haft. 

 

Kollade både på L28 och Allegro 27, men jag tyckte att de var alldeles för trånga. Jag är en välväxt man. Storfidran är betydligt rymligare för min del. Lika bra eller skall vi kanske säga lika dålig ståhöjd som i L32;an men acceptabel - och en viktig parameter för mig. En nackdel är att det inte finns nån stickkoj, som man nog behöver ha om man skall långsegla.

 

L32;an är ju ingen dum båt för långsegling. 

 

attachicon.gifL32.jpg

Sant sant....just L28 har jag tittat på tidigare, enbart på blocket då och inte på riktigt. Den ser fin ut och verkar ju ha ett bra rykte. Synd att den var så mycket dyrare än just Albin Vega och jag vet inte om man får så mycket mer värde för nästan dubbla kostnaden?

 

Att segla från Sverige i december är kanske inte det smartaste om man inte verkligen vill prova sin båt i stormar och kyla.

Normalt seglar man från Sverige under sommaren för att ta sig över Atlanten från tex Kanarieöarna efter årets orkansäsong någon gång i slutet av nov - dec. Sedan har man till juni på sig att segla i Karibien innan nästa orkansäsong börjar. Många som tagit ett års ledigt seglar över båten till Europa med start i maj och hemkomst till Sverige sommaren efter att de startade.

Har man en liten båt tar det längre tid att komma till sina mål. Dels seglar den långsammare och dels måste man knyta fast i land ibland då förråden av mat, vatten och disel inte är oändliga.

 

Nej precis, alltså nu är det lite "för sent" kanske att göra detta i år men nästa år är väl det aktuellt egentligen.

 

Men det är alltså inga problem att segla hem t.ex i april från karibien? Tänkte att man seglar ju från ett varmt och "lugnare" klimat till ett kallare och lite mer ostabilt känns det som.

 

Råkade ge norrbaggen som besökte Antarktis fel namn. Han heter

Jarle Andhøy och ingenting annat. Hittar ingen redigeringsknapp,

så hur gör man?

Här är en länk till paret med 1200 dollarsbudgeten:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ybBYVqHCzJQ&list=

PLYi0ZDWfmQxFrNBu31qmsK8M6OkdghG7a

Dom har jag kollat på, dom har ju varit en hel del på haven verkar det som så känns rätt pålitligt! Tack :)

 

Jarle råkade ut för en tråkig sak med sin nästa båt som fastnade i arktis is och två  (tror jag det var) besättningsmän  försvann. Han är lite av en vildpanna och har spelat mycket på tur och känsla. Kanske inte den bästa rawmodelen att ta efter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kolla på http://www.djuptvatten.com/ så hittar du några som i sommar startar en långsegling med en Vega

 

Grymt - verkar ju finnas rätt så många som gör detta i en vega ser jag nu!

 

Vi korsade Atlanten i dec 2013. Vår båt räknas till de större, (53 fot) men jag har aldrig känt mig så liten som ute på Atlanten.

Att korsa i en som då skulle vara hälften så stor. Nej aldrig i livet. Men det är jag det.

 

När du väl kommer över till Karibien så är det ankaret som gäller. Det finns marinor, både stora och små. De små är kanske bara 2 bryggor. Priset för vår båt ligger runt 300 SEK/natt ungefär.

Maten är relativt dyr här tycker jag. Inte alls så billig som många har påstått.

Dieseln ligger runt 10 SEK/liter lite beroende på var man bunkrar.

Öl - i affären 1 33 cl burk 5.5% kostar 8-9 kronor en flaska med 27 cl kostar ungefär lika mycket. Köper du öl i en bar/restaurang så får du räkna med runt 25 kr/ 27 cl/flaska.

 

Levnads omkostnaden i östra Medelhavet, är faktiskt lägre än här, även om dieseln är dyrare och man "måste" ligga i marina under vintern 4-6 månader.

 

Om du tittar på vår blogg, under Länkar och Seglingssidor så hittar du länkar till många seglingssidor. T.ex Isidora och SusieQ är två mindre båtar som seglade över 2013/2014.

I bloggen under December 2013 så hittar du bloggar från överfarten, bilderna finns i januari 2014.

 

Jo, men en båt på 53 fot för någon som seglar själv - aldrig i livet ;) dels så har jag som inte är född med diamanter och guld i överflöd inte råd samt att detta är enbart som en längre resa, dvs något jag sparar ihop till själv och då är det tyvärr inga miljoner som kommer på tal.

 

Tusen tack för kostnader :) Har funderat lite på detta med motor och jag personligen ska väl försöka använda det så lite som möjligt, just för att hålla inne på en rätt onödig kostnad som just bränsle.

 

Hur är det med att segla hem sådan? Tänk att jag seglar från sverige i December och kommer vidare till karibien vid kanske, februari (?) - är det kört att ta sig hem då eller? Har hört väldigt lite om folk som tar sig hem igen och ja, tanken är ju att göra det.

 

 

Just vår typ av båt funkar alldeles utmärkt att segla själv. Så det hade nog inte varit några problem. Men jag menade inte att du skulle segla en 53 fotare, bara att du inte ska gå ner alltför mycket i storlek. En 10 metersbåt är inte speciellt stor. Om du seglar själv ska du bara se till att segelsättning och annan hantering kan göras av en person. Dvs dra ner så många tampar som möjligt till sittbrunnen. Enkelt sätt att reva. Enkelt sätt att sätta spribommen osv.

Satsa på ett elektriskt ankarspel med fjärrkontroll. Du kommer att svära ve och förbannelse över att behöva använda muskelkraft varje gång du ska ha upp ankaret. Har du otur så måste du ankra om några gånger innan båten ligger där den ska och inte stör/är i vägen för andra på ankarplatsen. Fjärrkontrollen gör att du kan vara kvar i sittbrunnen och styra båten och slipper springa fram och tillbaka och missa stället du skulle lägga ankaret på.

 

Här i Prickly Bay på Grenada ligger det en finsk båt, som har haft otur och tur. Den är till salu. Du måste fixa ny rigg, nya segel och en massa annat på utsidan. Så om du inte nödvändigtvis måste segla TILL Karibien och om du vill ha ett arbetsprojekt i solen kan det kanske vara något. Båten flyter har ingen slagsida och enligt bilderna på ägarens blogg verkar innandömet helt OK. Dock att hon ser för hemsk ut på utsidan.

http://www.noonsite.com/Countries/Finland/finnish-yacht-serena-abandoned-crew-tell-their-story

 

När det gäller att segla till och från Karibien så är slutet på november - februari bra att segla till Karibien returen gör du maj-juni så tar du ett sabbats år så får du 3-4 månaders segling i Karibien innan det är dags att styra kosan hemåt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Just vår typ av båt funkar alldeles utmärkt att segla själv. Så det hade nog inte varit några problem. Men jag menade inte att du skulle segla en 53 fotare, bara att du inte ska gå ner alltför mycket i storlek. En 10 metersbåt är inte speciellt stor. Om du seglar själv ska du bara se till att segelsättning och annan hantering kan göras av en person. Dvs dra ner så många tampar som möjligt till sittbrunnen. Enkelt sätt att reva. Enkelt sätt att sätta spribommen osv.

Satsa på ett elektriskt ankarspel med fjärrkontroll. Du kommer att svära ve och förbannelse över att behöva använda muskelkraft varje gång du ska ha upp ankaret. Har du otur så måste du ankra om några gånger innan båten ligger där den ska och inte stör/är i vägen för andra på ankarplatsen. Fjärrkontrollen gör att du kan vara kvar i sittbrunnen och styra båten och slipper springa fram och tillbaka och missa stället du skulle lägga ankaret på.

 

Här i Prickly Bay på Grenada ligger det en finsk båt, som har haft otur och tur. Den är till salu. Du måste fixa ny rigg, nya segel och en massa annat på utsidan. Så om du inte nödvändigtvis måste segla TILL Karibien och om du vill ha ett arbetsprojekt i solen kan det kanske vara något. Båten flyter har ingen slagsida och enligt bilderna på ägarens blogg verkar innandömet helt OK. Dock att hon ser för hemsk ut på utsidan.

http://www.noonsite.com/Countries/Finland/finnish-yacht-serena-abandoned-crew-tell-their-story

 

När det gäller att segla till och från Karibien så är slutet på november - februari bra att segla till Karibien returen gör du maj-juni så tar du ett sabbats år så får du 3-4 månaders segling i Karibien innan det är dags att styra kosan hemåt igen.

 

 

Hah, nog för att jag gillar att fixa å dona men känns lite riskfyllt att köpa en båt som behöver så pass omfattande arbete. Men visst, en 32 fotare för billigt och sedan greja själv kanske är något för den som vill :) Jag hade nog inte tackat nej men å andra sidan vet jag inte hur ekonomiskt påfrestande det är för att sådant projekt!

Redigerad av andrem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en stund över så titta på denna tjejs videor. Hon köpte en båt i Panama för att långsegla men har haft sådant oflyt. Klarar du att tackla motgångar som hon så klarar du allt.

Hon lägger upp en video i veckan. Jag beundrar henne verkligen

https://www.youtube.com/user/WhiteSpotPirates

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en stund över så titta på denna tjejs videor. Hon köpte en båt i Panama för att långsegla men har haft sådant oflyt. Klarar du att tackla motgångar som hon så klarar du allt.

Hon lägger upp en video i veckan. Jag beundrar henne verkligen

https://www.youtube.com/user/WhiteSpotPirates

 

Ja, följer henne på youtube. Segt att det bara är en per vecka! Men ja, olyckligt att det tog henne så långt tid med motorn, jag som är lite mer insatt i motorer så var det en enklare felsökning!

Hur som helst- behöver er hjälp lite mer nu.

 

Har fått med mig en polare som är sugen på att segla med mig och vi tänkte räkna lite på kostnader för båt och tillbehör.

 

Vi forutsätter att båten har en innombordare och att den fungerar, all service kommer jag göra själv. Förutsätter även att den _inte_ har någon autopilot.

 

Vi har kollat på albin vega just pga utbudet samt även att dom verkar vara väldigt populära och driftsäkra. Vilken motor bör man satsa på? Diesel eller bensin? Första tanken är ju diesel.

 

Vad ska man räkna i utrustning? EPIRB, GPS, kompass, kartplotter och/eller sjökort, autopilot (mekanisk eller elektrisk?) VHF radio (stationär+handhållen) etc

 

Har hört mycket bra om mekaniska autopiloter, dom som vår värden av vinden s.k Windvane att dom ska vara pålitliga i dåligt hav där inte elektriska skulle palla trycket. Hur är installationen av dessa och kostnaden? Kan man installera det själv?

 

Om man antar att båten kostar runt 40 tusen, kan man räkna på utrustningen runt 50 tusen? Då installerar och grejar vi det mesta själv då såklart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle även behöva lite tips för båta i runt 50 tusen kr klassen!

 

Vega är ju ett givet alternativ - men när ska man köpa båt? Man är ju sugen att köpa en ny och börja rusta upp den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag är det väl köparens marknad när det gäller gamla båtar.

 

Autopilot är ju bra, men knappast optimalt för långsegling - den dra ström - och ström är något som är en bristvara om man seglar i veckovis. Fast man kan ju ha både solceller och vindgenerator. Finns även såna som man släpar. Sen är det ju bra med en stor batteribank. 

 

Ett problem med autopiloter är att de är ganska klen konstruktioner. Jag har haft 4 rorkultspiloter. 3 av dem gick sönder i fästet och en motor "rostade" ihop.

 

Skall man långsegla skall man ha vindroder. Helst en robust konstruktion.

 

50 000 kr är inte mycket pengar om man skall utrusta en båt som man köper billigt. Bara en uppsättning segel kostar väl nästan det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spenderade en månad i Panama i vintras och då seglade vi några dagar. En dag simmade jag över till ett svenskt par från Ängelholm som hade en 7meters segelbåt. Han ansåg att större inte behövdes för två personer. Såg inte trångbott ut när ja kikade in i båten och de hade allt som behövdes.

Vi seglade 43fots katamaran från Bocas del Toro till San Blas. San Blas är otroligt fint. Billigt också. En öl ca 1 dollar. Vi köpte nyfångad lobster av några Kunaindianer för 5 dollar.

Kändes inte som att livet kunde bli så mycket bättre då :)

post-83227-0-80552800-1395561270_thumb.jpg

post-83227-0-80312100-1395561284_thumb.jpg

post-83227-0-21234400-1395561295_thumb.jpg

post-83227-0-02871800-1395561313_thumb.jpg

post-83227-0-57246500-1395561333_thumb.jpg

post-83227-0-03417000-1395561353_thumb.jpg

post-83227-0-29238000-1395561375_thumb.jpg

post-83227-0-67772300-1395561387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en PLB istället för Ebirp. Vi köpte den här på Båtaccenten men du kanske hittar någon billigare utomlands (det gjorde inte vi) http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=622-679&sok=&id=16763&sortering=&listmall=

Fördelen är att en kan ha den på sig när hen är ensam i sittbrunnen så hen hittas om hen ramlar överbord. Man kopplar den till en peson men kan även registrera att flera kan ha den på sig. Aktiverar man den så kontaktas sjöräddningen precis som vid Ebirp. Billigare - bättre och möjligt att ta med till andra ställen (fjäll tex)

Resten av frågorna har jag inget bra svar på annat än att det alltid är bättre att hitta en båt med bra utrustning i bra skick från början än att tro att man vinner massor på att köpa själv. Ofta får man som säljare inte ut en bråkdel av vad utrustningen kostade när man säljer vilket är fördel dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna ”Den unge, den gamle och havet” av Yrvind och Grahn.

De korsade Atlanten i en Vega och valde bort vindroder pga

kostnaden. I stället användes ett system som kallas ”Sheat to tiller”

Enligt Grahn så är det matematikern och båtkonstruktören John

Letcher som är upphovsman till systemet som de använde under

6000 distans (fram o tillbaka).

Kostar några hundralappar men verkar ge hjärneksem under

intrimningen. Finns en del info på nätet samt att John har gett ut en

bok om sin smarta självstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag är det väl köparens marknad när det gäller gamla båtar.

 

Autopilot är ju bra, men knappast optimalt för långsegling - den dra ström - och ström är något som är en bristvara om man seglar i veckovis. Fast man kan ju ha både solceller och vindgenerator. Finns även såna som man släpar. Sen är det ju bra med en stor batteribank. 

 

Ett problem med autopiloter är att de är ganska klen konstruktioner. Jag har haft 4 rorkultspiloter. 3 av dem gick sönder i fästet och en motor "rostade" ihop.

 

Skall man långsegla skall man ha vindroder. Helst en robust konstruktion.

 

50 000 kr är inte mycket pengar om man skall utrusta en båt som man köper billigt. Bara en uppsättning segel kostar väl nästan det.

 

Menade mer att köpa en båt för 50 k och inte utrusta+köpa den för samma summa :) att utrusta en båt och köpa den för 50 tusen tycker även jag är orealistiskt

 

Köp en PLB istället för Ebirp. Vi köpte den här på Båtaccenten men du kanske hittar någon billigare utomlands (det gjorde inte vi) http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=622-679&sok=&id=16763&sortering=&listmall=

Fördelen är att en kan ha den på sig när hen är ensam i sittbrunnen så hen hittas om hen ramlar överbord. Man kopplar den till en peson men kan även registrera att flera kan ha den på sig. Aktiverar man den så kontaktas sjöräddningen precis som vid Ebirp. Billigare - bättre och möjligt att ta med till andra ställen (fjäll tex)

Resten av frågorna har jag inget bra svar på annat än att det alltid är bättre att hitta en båt med bra utrustning i bra skick från början än att tro att man vinner massor på att köpa själv. Ofta får man som säljare inte ut en bråkdel av vad utrustningen kostade när man säljer vilket är fördel dig

 

Ja, läste lite kort om PLB. EPIRB har väl fördelen att vara rätt automatisk och aktiveras vid kontakt med vatten (har jag läst) men prisskillnaden var ju rätt enorm, runt 2 PLB per 1 EPIRB så det är ju win-win.

Läs gärna ”Den unge, den gamle och havet” av Yrvind och Grahn.

De korsade Atlanten i en Vega och valde bort vindroder pga

kostnaden. I stället användes ett system som kallas ”Sheat to tiller”

Enligt Grahn så är det matematikern och båtkonstruktören John

Letcher som är upphovsman till systemet som de använde under

6000 distans (fram o tillbaka).

Kostar några hundralappar men verkar ge hjärneksem under

intrimningen. Finns en del info på nätet samt att John har gett ut en

bok om sin smarta självstyrning.

 

Hm, verkar ju vara ett hemmabygge i rå form men om det fungerar så varför inte. Enkelt med reservdelar också verkar det som då det är väldigt basic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I dag är det väl köparens marknad när det gäller gamla båtar.

 

Autopilot är ju bra, men knappast optimalt för långsegling - den dra ström - och ström är något som är en bristvara om man seglar i veckovis. Fast man kan ju ha både solceller och vindgenerator. Finns även såna som man släpar. Sen är det ju bra med en stor batteribank. 

 

Ett problem med autopiloter är att de är ganska klen konstruktioner. Jag har haft 4 rorkultspiloter. 3 av dem gick sönder i fästet och en motor "rostade" ihop.

 

Skall man långsegla skall man ha vindroder. Helst en robust konstruktion.

 

50 000 kr är inte mycket pengar om man skall utrusta en båt som man köper billigt. Bara en uppsättning segel kostar väl nästan det.

 

Menade mer att köpa en båt för 50 k och inte utrusta+köpa den för samma summa :) att utrusta en båt och köpa den för 50 tusen tycker även jag är orealistiskt

 

 

Fast jag menade att 50 000 kr är inte mycket pengar om man skall köpa utrustning till en båt oavsett vad man betalat för båten. 

 

Om man tänker köpa en båt för 50 000 kr och tänker utrusta den för ytterligare 50 000 kr, kanske det är bättre att köpa en välutrustad båt för 100 000 kr. Man kan ju få grejer för ytterligare 50 000 i köpet.

 

Köper man en pryl till båten, så är den värd ingenting  i samma ögonblick butiksdörren slår igen bakom dig - med tanke på en eventuell försäljning. Varje nedlagd kona på en båt är en bortkastad krona - om man   ser det krasst ekonomiskt. Fast en välutrustad båt är ju lättare att sälja.

 

På en billig båt är seglen med all sannolikhet skrot och måste ersätta. De gamla låter man en segelmakare se över så att sömmarna i alla fall är hela och har som reserv utifall att.

 

post-53310-0-83356000-1395588293_thumb.jpg

 

Kompisen hade aldrig sett över sina segel sen han köpte båten. Jag gjorde en kontrollerad gipp och en söm, gick från akterlik till förlik. Vi seglade revat för det blåste en del. Men seglet blev ju en originell inramning på fotot av tankbåtem. Vad gör man inte för konsten.  ;)

 

Sven Yrvind är en gammal räv i seglingssammanang som dessutom är en livskonstnär som lever i stort sett på ingenting. Så stora inkomster som han har nu när han har fått den absolut lägsta pensionen man kan få i Sverige - har han aldrig haft. Men han har en enorm kunskap - även om han är ganska udda. Jag känner en viss sympati för Sven. http://www.yrvind.com/

 

Har man den kunskapen som Yrvind har kan man åstadkomma underverk med små medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast jag menade att 50 000 kr är inte mycket pengar om man skall köpa utrustning till en båt oavsett vad man betalat för båten. 

 

Om man tänker köpa en båt för 50 000 kr och tänker utrusta den för ytterligare 50 000 kr, kanske det är bättre att köpa en välutrustad båt för 100 000 kr. Man kan ju få grejer för ytterligare 50 000 i köpet.

 

Köper man en pryl till båten, så är den värd ingenting  i samma ögonblick butiksdörren slår igen bakom dig - med tanke på en eventuell försäljning. Varje nedlagd kona på en båt är en bortkastad krona - om man   ser det krasst ekonomiskt. Fast en välutrustad båt är ju lättare att sälja.

 

På en billig båt är seglen med all sannolikhet skrot och måste ersätta. De gamla låter man en segelmakare se över så att sömmarna i alla fall är hela och har som reserv utifall att.

 

attachicon.gifVåren 2010.JPG

 

Kompisen hade aldrig sett över sina segel sen han köpte båten. Jag gjorde en kontrollerad gipp och en söm, gick från akterlik till förlik. Vi seglade revat för det blåste en del. Men seglet blev ju en originell inramning på fotot av tankbåtem. Vad gör man inte för konsten.  ;)

 

Sven Yrvind är en gammal räv i seglingssammanang som dessutom är en livskonstnär som lever i stort sett på ingenting. Så stora inkomster som han har nu när han har fått den absolut lägsta pensionen man kan få i Sverige - har han aldrig haft. Men han har en enorm kunskap - även om han är ganska udda. Jag känner en viss sympati för Sven. http://www.yrvind.com/

 

Har man den kunskapen som Yrvind har kan man åstadkomma underverk med små medel.

 

 

Ja, det är ju sant iofs! Pengarna ser ju ut att springa iväg om man tänker i sådana banor, nya segel är ju en kostsam historia, om man inte köper bättre begagnade men sådant är ju lite av en risk också. Men jag tänker just 50 tusen på utrustning, vad är det egentligen som kostar? Nu förutsätter jag att man inte får med NÅGONTING med båten, alltså vhf, plb osv

 

Känns som 50 tusen för utrustning, elektrisk, är att ta i när jag har räknat lite grovt...men räknar man med segel så ja, då springer det ju iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte reagera för kostnader när det gäller båten Den båten jag har just vid tillfället skall jag ju ha resten av livet.  :wacko:

 

Så tänkte jag nog när jag köpte nytt storsegel till min havsfidra för syvt 20 år sen. Än nu inne på den 3;e båten efter havsfidran. Fast denna är min sista båt - helt säkert - eller!?

 

Har för mig att det nya storseglet kostade 7-8 tusen. Att jag köpte just ett nytt storsegel i stället för ny genua,som egentligen var sämre, var för att få bindrev och dra ner fallen till sittbrunnen.

 

Den kringutrustning, som skruv, block vinchar, nya fall och revlinor, avlastar mm mm var mycket dyrare än vad det nya storseglet kostade. Fast storseglet fick jag betala vid ett tillfälle. Utrustningen runt omkring köpte jag efter  hand. Men jag råkade räkna ihop vad det kostat och blev förskräckt.

 

post-53310-0-03052900-1395599173_thumb.jpg

 

Fast så kan man ju också se det om man inte har tillräckligt med pengar för att köpa en välutrustad båt direkt.

 

Man köper en båt för en relativt stor summa pengar och sen köper man utrustning efter hand varje år.

 

Det fanns ett uttryck på träbåtstiden. "En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i"  ;) Det blev inte bättre med plastbåtar. :huh:

 

Ett annat uttryck; "När det regnar välling - har den fattige ingen sked"  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...