Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
subkontra

Biltemapump till wallas1800

Rekommendera Poster

Vill börja med att tacka för all kunskap som jag fått från gamla trådar på detta forum. Fantastiskt lärorikt!

 

Jag håller på att renovera en wallas 1800b och jag tror att jag läst varenda tråd i ämnet både här och på andra forum. Det har framgått att det finns de som lyckats modifiera en universal bränslepump från biltema så den fungerar som ersättningspump i wallasen. Det har dock aldrig framgått hur de gått till väga. Jag har själv provat en variant hittills. Jag använde det gamla "topplocket" från den gamla pumpen och satte det på den nya pumpen. Så lång allt gott. När man kör pumpen så orkar den dock inte suga bränslet från dunken.

Dilemmat med använda den nya pumpen som den är verkar vara att den saknar den strypning som orginalpumpen har. Det verkar som att det finns de som menar att det fungerar utan denna strypning med argumentet att överskottet av bränsle rinner tillbaka ner i dunken. Jag köper det resonemanget i teorin men är orolig att brännarkoppen flödar över.

Är det någon som vill vara bussig och dela med sig av sina erfareheter? Jag skulle vara enormt tacksam i så fall.

 

Tack på förhand!

 

/P-A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

15 år tillbaka hade Biltema i sortimentet en 'Hugo' bränslepump av sugtyp, i samma storlek och samma klumpiga format som Solex-pumpen i en Wallas 1800b från 1980.

Jag öppnade de 6 skruvarna omkring pumplocket, tog bort locket och skruvade resten (membran, fjäder, solenoid mm.) till locket av Solexen. Rörledningarna behövde ingen modifikation, då 'Hugo' var av samma storlek som Solex. Fungerade bra i fortsättningen.

De nyare Wallas har en betydligt mera kompakt pump som kunde också användas, men med mindre modifiering av rörledningarna. Jag kan tänka mig, att en annan Solex-ersättning kunde också användas; man kunde kolla hos dom som säljer delar för äldre brittiska bilar.

 

Bränsleflödet kontrolleras av en strypning i rörledning från pump till brännare; byt inte ut den.

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jussi för ditt svar!

Den pump som finns på biltema fungerar det som sagt också att sätta det gamla locket på. Dessvärre orkar den då inte suga upp bränslet. Därav problemet. Annars hade det ju varit en smal sak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen med nr 523226 brukar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pumpen med nr 523226 brukar fungera.

 

Jo det är den jag har.

 

Som sagt, den brukar fungera men den måste vara strypt, den är tryckstyrd så får den inte lite mottryck så anstränger den sig inte. Quick&Dirty: ta bort och glödga tryckröret, det har troligen hårdnat med tiden. Kläm till det med en tång så blir det en strypning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av pumpar; en som trycker, och ska placeras nära tanken och under bränslenivån, och en som suger, och kan placeras "var som helst". Om din pump är av trycktyp kan du placera den separat och lågt någonstans bredvid tanken. Det viktiga är strypningen, man kan nog anpassa den gamla strypningen och placera den på slangen mellan pumpen och brännaren. Själv renoverade jag min Wallas förra vintern. (Min pump behövde dock inte bytas.)

http://www.maringuiden.se/forum/topic/64400-fixa-wallas/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har även jag bytt ut min wallas pumps ena halva till en från biltema med art nummer 523226 kostnad 329:-, Jag gör här en liten beskrivning ( i flera olika inlägg eftersom jag inte får bilderna i rätt ordning annars)

 

Tag din biltemapump och skruva av topplocket. Den sitter med 6 skruvar.

 

post-74143-0-63821700-1403351541.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har även jag bytt ut min wallas pumps ena halva till en från biltema med art nummer 523226 kostnad 329:-, Jag gör här en liten beskrivning ( i flera olika inlägg eftersom jag inte får bilderna i rätt ordning annars)

 

Tag din biltemapump och skruva av topplocket. Den sitter med 6 skruvar

Öppna Wallasen och demontera pumpen, dvs, elkablar, bränsle in och ut samt slangklämma. Demontera topplocket här också.

post-74143-0-38876500-1403352074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej nu har även jag bytt ut min wallas pumps ena halva till en från biltema med art nummer 523226 kostnad 329:-, Jag gör här en liten beskrivning ( i flera olika inlägg eftersom jag inte får bilderna i rätt ordning annars)

 

Tag din biltemapump och skruva av topplocket. Den sitter med 6 skruvar

Öppna Wallasen och demontera pumpen, dvs, elkablar, bränsle in och ut samt slangklämma. Demontera topplocket här också.

 

Eftersom skruvarna kommer att vara för korta för den nya lite tjockare bottnen valde jag att gänga upp till m5, var innan en snarlik tumgänga på min modell från 1972 i alla fall. Om man får tag på rätt skruvar så är det så klart bättre.

post-74143-0-08929200-1403352159_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag provade först att sätta ihop den gamla toppen med biltemas botten utan någon o-ring, då läckte det lite, jag lät därför den innersta o-ringen ligga kvar på membranet,se bilden, och då blev det tätt när jag skruvade i hop med 6 st nya M5 ( som var för långa men det var vad jag hade liggande). Bäst hade väl varit att ha en helt ny packning i bränsletåligt material.

 

 

 

 

 

post-74143-0-37687900-1403352431_thumb.jpg

Redigerad av Mawi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här såg det alltså ut: Monterade sedan in den i pumpen och körde, Fungerar alldeles utmärkt. Men den går med mycket högre frekvens, kanske 3-4 slag i sekunden jämfört med ett vartannat innan. Jag kan inte avgöra om flödet är större än innan, det har jag ingen koll på och frågan är om det kan vara något problem, det läcker ju inte över. Kan den dra mycket mer ström? Borde jag fixa en bättre packning än bara en tunn o-ring?

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag får utvärdera efter sommaren.

Mvh Martin

post-74143-0-70747400-1403354328_thumb.jpg

Redigerad av Mawi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En kommentar till : Tack till Jussi-h, som jag tror var den som först skrev om detta, Och det vore ju intressant att höra om någon annan som gjort detta fått samma pump-frekvens som jag, Någon som tror att man skulle kunna manipulera pumpen till att pumpa långsammare, Ett motstånd i serie?

 

Redigerad av Mawi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Snyggt jobbat Mawi! Kanske blir tvungen att göra ett nytt försök i alla fall. Vore kul att få ta del av en utvärdering.

 

Mvh P-A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! Tänkte testa samma sak. Ser att den här var skiven för 5-6 år sedan. Hur gick det till slut? Fungerade den som den ska? blev frekvensen ett problem? Körde du utan packning?
Min läcker, så jag får väl hitta nånslags packning....
Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns en pump som i stort sett ser ut som den som sitter i värmarna. 
Ser ju nästan ut som att man skulle kunna flytta över den flödesbegränsande utloppet från originalpumpen?
Dock kostar pumpen en slant, men ibland är det ju värt bara för känslan i att hålla liv i gamla grejer 🙂

https://dalhems.com/sv/p/ef26e0eec5094c93a6c2cc9eacfbb04f/bensinpump-elektrisk-SU

image.png.6818d99ee284faa71ece3b60bca695ca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nbottning:

Ser att det finns en pump som i stort sett ser ut som den som sitter i värmarna. 
Ser ju nästan ut som att man skulle kunna flytta över den flödesbegränsande utloppet från originalpumpen?
Dock kostar pumpen en slant, men ibland är det ju värt bara för känslan i att hålla liv i gamla grejer 🙂

https://dalhems.com/sv/p/ef26e0eec5094c93a6c2cc9eacfbb04f/bensinpump-elektrisk-SU

image.png.6818d99ee284faa71ece3b60bca695ca.png

Om jag vore du skulle jag kolla hur mycket Lukas-pumpen pumpar och jämföra det med original pumpen. Den är ju gjord för att räcka till för en bilmotor. Jämför även elförbrukningen, skulle tro att det skiljer en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-27 vid 22:49 skrev Rascal:

Om jag vore du skulle jag kolla hur mycket Lukas-pumpen pumpar och jämföra det med original pumpen. Den är ju gjord för att räcka till för en bilmotor. Jämför även elförbrukningen, skulle tro att det skiljer en hel del.

Jag skulle tro att det är ganska precis samma, det var ju samma pump i en bil som i värmarna när de begav sig. 
Men nu ska jag inte köpa en ny pump utan det var lite mer som info. Jag har skakat liv i den som sitter. Kul att brytarna går att köpa ännu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...