Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
  • 0
Mackey

Det går inte att ändra storlek på bilder

Fråga

Hej igen Stavhammar!

Fortfarande väldigt positivt, men...

 

Det går inte att ändra storlek på bilder jag provat att klistra in, som den här tex.

4_maringuiden_logo.png

Den har en fast storlek som jag inte får ändra.

 

 

1237623_10201273470136838_591193013_n.jp

 

Här är en bild på en liten firre som pluggade igen sjövattenintaget i sommras, den går inte heller att ändra storlek på. Nu är den ju onödigt stor kan man tycka...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
Postad (redigerade)

här är en testfisk

 

post-99797-0-37647800-1395068384_thumb.jpg

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

sista testet

 

Jag kan inte ändra storlek :-(

post-99797-0-26905600-1395068628.jpg

 

Hur gör man?

Jag har försökt dra i hörnorna.Jag har försökt hitta något magiskt kommando, inget funkar.

Har testat Google Chrome istället för min gamla IE8.

 

Snälla!

Berätta!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

sista testet

 

Jag kan inte ändra storlek :-(

 

 

Hur gör man?

Jag har försökt dra i hörnorna.Jag har försökt hitta något magiskt kommando, inget funkar.

Har testat Google Chrome istället för min gamla IE8.

 

Snälla!

Berätta!

Mackey

 

 

Det är en extern länk till en bild. Den kan inte vår plattform ändra storlek på.

Skall kolla om det finns någon inställning i templates för detta annars så skapar jag en maxstorlek som ser ok. 

 

Med extern manar jag att den länkas med url och inte laddas upp i postningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

I mobilen (Samsung) med plattformens mobilversion anpassas bilden automatiskt till bredden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Har satt maxbredd till samma som dom uppladdade bilderna nu. Klickar man på dom så blir dom original i lightbox. Dock under skapande/editering av posten så kommer dom att vara originalstorlek.

 

Är det OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Förstår inte problemet, och är nog inte ensam om det? Först tänkte jag att du ville ändra miniatyrens storlek som den framträder i inlägget, men frågan tycks gälla storleken ("relativa skärmcentimeter" inte filens kilobyte) efter det att man klickat på den?

Vete katten men själv kan jag med Firefox zooma fisken med ctrl+. Baljan är väl mindre intressant i sammanhanget så gissningsvis är du nog ute efter inzoomnings-möjlighet på den stackars fisken, och detta rent av efter att bilden redan har klistrats in?? 

[Haha, ni datorproffs får nog ha litet tålamod med oss övriga. Inte sucka och himla med ögon utan hellre förklara. (Googlade f.ö. just detta med LIGHTBOX, uttrycket som Stavhammar använde ovan, och bild 5 "fancybox" verkar väldigt bekant?)]

Provar med nybörjarhand att i den nya plattformen att lägga in en beskuren zoom-skärmdump av den otursförfölja firren nedan.
Edit: nybörjarproblem i nya editorn med bildinlägg, men nu så...
post-86835-0-20500600-1395163361_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Det kanske beror på vilket surfprogram man använder?

 

Sedan är ju jag ute efter att kunna ändra bilder jag lagt in lite här och var i texten, inte som bifogad fil.

 

Jag lägger en fisk här

post-86835-0-20500600-1395163361_thumb.j

 

och en fisk här

post-86835-0-20500600-1395163361_thumb.j

 

och en här till höger om texten...post-86835-0-20500600-1395163361_thumb.j

 

 

post-86835-0-20500600-1395163361_thumb.j och en här till vänster om texten.

 

Så långt är allt i sin ordning, men jag kan fortfarande inte ändra storlek på bilderna, jag menar den storlek som bilden visas i inlägget.

 

Jag vill kunna dra i bildens hörn för att göra den mindre eller större och jag fattar inte hur jag ska göra. Jag har förstått att det inte går när jag lägger in bilder från en url. Hur gör man då då? 

 

Det går ju att leva med, man kan fixa till lagom stora bilder innan man klistrar in dem.

 

Mackey

 

Har satt maxbredd till samma som dom uppladdade bilderna nu. Klickar man på dom så blir dom original i lightbox. Dock under skapande/editering av posten så kommer dom att vara originalstorlek.

 

Är det OK?

Sorry, missade detta inlägg innan jag skrev ovanstående.

Ja, det är ok.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...