Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sakkunnig

Dagens Blocket

Rekommendera Poster

Lyxigt att kunna dela upp betalningen, deras prissättningar o blunders slår det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så snart jag ser namnet på snurra kommer jag att tänka på en sann historia ur livet.

Leonid Sibirzeff, rysk operasångare, bodde de sista åren av sitt liv i Kungshamn. Han gick ofta förbi min morfars hus och så småningom blev de lite kompisar. Ibland blev han inbjuden på en jopp kaffe när han gick förbi. 

Sibirzeff gillade att segla sin bohusjulle. Barna tyckte det kändes lite osäkert när han var ute och seglade själv, så de gav honom en aktersnurra, något som han inte va speciellt trakterad av. Vid ett tillfälle strök han sig över sitt silvervita hår och sa; " Alla de grå håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrud"

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Toaen!

 

Dina historier ur livet förgyller en trist januaridag. Ska till Kanarieöarna nu och kolla om de finns några så här års. Eller har de flyttat också.

 

Skönt att slippa den värsta kylan ändå och snart är det vår. Jag kan kanske få tag i internetkoppling och skriva om vi har vår i luften, gumman och jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hämtade min storfidra i Kåge, norr om Skellefteå för ett antal år sen, insåg jag ju att jag bara måste segla till Haparanda innan jag vände stäven söderut. Det sägs ju att "det hjärtat är fullt av, det talar munnen" och det stämmer nog. Ganska snart kom det fram att en av tjejerna på kontoret i Munkedal hade seglt i Bottenviken några år tidigare.

Hon lånade ut allt vad hon hade i sjökort och hamnbeskrivningar. För att jag skulle få låna dem hade hon två krav.

1. Att jag seglade till Brämön.

2. Att jag seglade till Mjältön, Sveriges högsta ö och gå upp på toppen.

Den dan jag kom till Mjältön hade jag fruktansvärt ont i knät pga strapatser under de två föregående dagarna. Maxdos med värktabletter, ett Vulkan knäskydd och sen knallade jag upp.

När jag stod på toppen och hämtat mig lite från strapatsen, SMS;de jag till Gunilla, som tjejen hette, att jag gjort det hon krävde. Jag fick svar med "vändnde post"

Med tanke på att du skrev att du skulle åka till Kanariöarna och värmen vill jag skriva precis samma till dig som Gunilla skrev till mig när jag stod på Mjältöns topp.

"Äckelpert"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha...

den storyn förgyllde min afton, och fick mig att klart återse min barndoms inträde i båtlivet. Far köpte en beg daycruiser i trä, Mysingen 4 tror jag den hette, med en 40-hästare när jag var styvt tre år gammal. "Snurran" (om nu en 40-hästere kan kallas så), hade en benägenhet att självdö i tid och otid. Inte sällan mitt på en fjärd, typ Mysingen (lite spooky va?) men även vid hamnmanövrar.

 

otaliga är de minnesbilder som dyker upp där jag ser min far, osande av invektiv, dragandes i startsnöret med klent resultat.

 

min far lever än och har hälsan. Han har mer hår på huvudet än jag och min yngre bror. Den enda som blivit gråhårig är min äldre bror. Möjligen är "snurran" orsaken till detta fenomen, och far kunde bättre än vi hantera stressen. Men bitna på sjöliv blev vi allihop, även syrran.

 

vår snurra hette johnson i helvetet eller något liknande, men är inte det samma sak som den där norrmannen evin rude? Eller minns jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns ganska självklart att det handlar om 16 tums hjul, dvs 16'' hjul. Kanske självklart för en ingenjör ???

Såg fö att 40 år gamla fyrhästaren är kvar på Blocket, jag trodde att de skrev en nolla för mycket och skulle korrigera priset, men ack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen humor frågar en ingenjör. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset åsida...ASBALL båt!! laugh Jag skulle älska att sätta tänderna i den och få den i nyskick! Undrar vad som är på gång med rutorna bara...ser ut som någon spraymålat dem av någon anledning...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är jävligt cool och hade varit kul att renovera upp om priset vore roligare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte haft min kära Finmar Seacabin så hade jag lätt lagt ett skambud på den! Bildgoogla "dorsett cabin cruiser" så får ni se några andra i lite bättre skick. Underbara linjer, speciellt de osm har rutan på taket kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är båten i annonsen värd 0 och ingentig - det är ju en motorbåt och dessutom gammal och blå.

För den som begriper vad det verkligen är, är det kanske billigt. Vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor risk för OT, men varje gång jag läser eller hör detta båtmärke Azimut kommer jag istället att tänka på karaktären Azamat, Borats voluminösa sidekick i Borat-filmen. Troligen en av de sista personerna en lyxvarutillverkare vill bli förknippad med. Ta en sväng förbi http://www.youtube.com/ om ni glömt honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som lite mer seriöst kan bli dagens positiva blocket är väl i sådant fall denna Tvåkrona: http://www.blocket.se/goteborg/Tvakrona_45203673.htm?ca=11&w=3 som, om det stämmer att allting finns exkl lite plast, kan bli en grymt mycket roligare segelstart för barnen (och fadern) än en seg-triss, eller för den delen optimist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har stött på ett par anonser där det tex står "spara 600.000kr" Då uppfattar jag det iaf som att det borde vara en ny båt som de sänkt priset på med 600 000, men så menar dem uppenbarligen inte.  

Exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Aquador_26_DC__10_11__SPARA_600_000___45229046.htm?ca=16&w=3

Vadå sparar? Båten är begagnad och är inte värd lika mycket som en ny, det kallas värdeminskning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

herre gud....än en gång slutar aldrig att förvånas över deras prissättning, ord. 79 tkr!! nån tycks köpa dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Dansken" var utannonserad i höstas för 35000 nu SÄNKT till 15000. Om jag skulle få den gratis vill jag inte ha den. Plastad träbåt. Vintern har gått hårt åt den då fendrarna försvann i en storm. Motorn kan ju vara bra som reservdelar.

http://www.blocket.se/goteborg/Avhamtningspris_15000_kr_har_och_nu_45828969.htm?ca=15&w=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gasolkök från Biltema till salu för 850 (!) kr, Biltema vill själva ha 199 kr för samma kök.

http://www.blocket.se/sodermanland/Helt_nytt_och_oanvant_45874259.htm?ca=11&w=3

Lär bli svårt att hitta annonsen i sökfunktionen eftersom det inte står någonstans vad det är som säljs.

Dessutom vill Elin inte störas av telefonförsäljare. Eftersom hon inte lämnar ut sitt telefonnummer så verkar risken för detta ganska begränsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...